Alma Media > Tiedotteet > Lehdistötiedote > Mascus viisi vuotta: Kansainvälisyys, erikoistuminen ja hyvät työkalut markkinapaikan valtteja

Mascus viisi vuotta: Kansainvälisyys, erikoistuminen ja hyvät työkalut markkinapaikan valtteja

ALMA MEDIA OYJ     LEHDISTÖTIEDOTE 30.1.2006      1 (2)
 
 
Mascus viisi vuotta: Kansainvälisyys, erikoistuminen ja hyvät työkalut markkinapaikan valtteja
 
Mascus-markkinapaikka on kehittynyt viidessä vuodessa yhdeksi Pohjois-Euroopan johtavista vaihtokoneiden ja käytetyn kuljetuskaluston markkinapaikoista. Tammikuussa 2001 avattiin Internetissä markkinapaikka Mascus.com, josta jo silloin visioitiin suurta. Kova työ ja asiakkaiden suosio on taannut menestyksen, ja Mascus juhlii 5-vuotissyntymäpäiviään iloisissa ja odottavissa tunnelmissa. Kansainvälistyminen on edelleen jatkuvana tavoitteena.
 
Mascuksen liiketoiminnasta vastaava johtaja Petteri Skaffari on ollut Mascuksen mukana koko viiden vuoden ajan. Hän katsoo taivalta konepajayhtiö Partekin tytäryhtiöstä KONE-Yhtymän osaksi ja lopulta mediatalo Alma Media Interactiven osaksi hyvillä mielin.
 
– Mascuksella on ollut monenlaisia vaiheita viisivuotisen historiansa aikana. Olemme edenneet suunnitellulla tavalla ja jatkamme edelleen samalla linjalla kuin aloittaessamme. Muista samaan aikaan aloittaneista kilpailijoista ei kovin monta ole enää jäljellä, Skaffari kertoo.
 
Erikoistuminen raskaaseen kalustoon kannatti
 
Sähköinen markkinapaikka perustettiin aikanaan erikoistumaan raskaisiin koneisiin ja laajentumaan kansainväliseksi markkinapaikaksi. Sen se onkin tehnyt motivoituneen tiimin ja hyvien yhteistyökumppaneidensa avulla. Mascuksen suosio osoittaa selvästi internetin käytön ottaneen vahvan jalansijan vaihtokonekaupassa. Yksittäisten kävijöiden määrä kasvoi vuoden 2005 aikana 153 prosenttia. Pelkästään suomalaisten osuus kasvoi 109 prosentilla.
 
Mascus on kasvattanut paitsi valikoimaa, myös kieliversioitaan ja maita, joissa se toimii.
 
– Olemme voimakkaasti läsnä Pohjois-Euroopan markkinoilla. Mascus-markkinapaikka toimii tällä hetkellä 16 kielellä, ja lisäksi yritysten sisäisiä palveluita voi saada vielä 6 lisäkielellä, Skaffari kertoo.
 
Toinen suuri etu Mascuksella on vaihtokonevalikoiman laajuus.
 
– Vaikka vaihtokonevalikoimamme on laaja, erikoistuminen ainoastaan raskaaseen kalustoon on tuonut meille tulosta. Mascuksessa ostajan ei tarvitse etsiä oikeaa vaihtokonetta lastenrattaiden tai muiden tavaroiden joukosta, Skaffari naurahtaa.
 
Mascuksen valttina ovat myös erilaiset myyjille tarjottavat työkalut, jotka ovat kehittyneet markkinapaikan viiden vuoden aikana huomattavasti. Nykyään vaihtokoneiden myyjille on tarjolla esimerkiksi Publisher-työkalu, jolla asiakas voi tehdä lehtimainoksen tai esitettä varten valmiin materiaalin. Mascus on kehittänyt myös uuden myyjiä helpottavan tarjoustyökalun. Sen avulla asiakkaalle sähköpostitse lähetettävään tarjoukseen voi poimia vaihtokoneen tiedot suoraan Mascuksen tietokannasta.
 
Tulevaisuus tuo uusia maita ja palveluita
 
Vaikka Mascuksella onkin jo hyvä asema Pohjois-Euroopassa, se aikoo laajentua uusille markkinoille. Seuraavana edessä on laajentuminen itään, mutta myös Manner-Euroopan suunnalla käydään neuvotteluja.
 


                                                                                                                                    2 (2)
 
Koneita on myynnissä Etelä-Euroopasta saakka, mutta suurin osa myytävistä koneista tulee Pohjoismaista. Ruotsi on tällä hetkellä Mascuksen suurin markkina-alue, toisena tulevat Suomi ja Englanti. Kasvu on voimakasta myös Norjan ja Puolan markkinoilla.
 
Tulevaisuudessa myös mobiilipalvelut tulevat kehittymään, vaikka perinteisesti raskaan kaluston vaihtokoneita ostava kansa on kovin konservatiivista.
 
Mascuksen lyhyt historia
 
–          2001: Markkinapaikka http://www.mascus.com avataan 31.1.. Hankkeen käynnistäjänä on Partek, ja alkuvaiheessa palvelu on suunnattu etenkin kuorma-autoilijoille, urakoitsijoille ja maatalousyrittäjille. Toiminta aloitetaan Pohjoismaista.
–          2002 elokuussa Mascus laajentaa toimintaansa Ruotsiin ostamalla kaksi kilpailijaansa. Asema Ruotsissa vahvistui huomattavasti. Mascus siirtyy osaksi KONE-konsernia emoyhtiönsä Partekin mukana.
–          2003: Kasvu jatkuu voimakkaana. Vaihtokonetarjonta on laajentunut ja edellisestä vuodesta myytävien vaihtokoneiden määrä on kolminkertaistunut. Toiminta Englannissa on vakiintunut. Alma Media Oyj ostaa markkinapaikan marrakuussa.
–          2004: Yhteistyökumppaneiden kanssa kehitetään uusia sähköisiä välineitä myyjille. Mascus solmii mittavan sopimuksen Volvo Construction Equipmentin kanssa. Mascus kasvaa myös yritysoston kautta: Mascus ostaa ruotsalaisen kilpailijansa, joka on erikoistunut varastotrukkeihin.
–          2005: Kansainvälistyminen kiihtyy. Norjassa tehdään lisenssisopimus HMA:n kanssa ja HMA ottaa Mascuksen myynnin ja markkinoinnin vastuulleen. Uusia kieliversioita kehitetään: loppuvuodesta otetaan käyttöön ukrainankielinen versio.
–          2006: Mascus kasvattaa käyttäjäkuntaansa yhä entisestään ja laajenee uusille markkinoille.
 
Lisätietoja:
 
Petteri Skaffari, johtaja, Alma Media Interactive/Mascus, puhelin 040-500 9927
Kuvia osoitteessa http://www.almamedia.fi/kuvapankki
  • Julkaistu: 30.1.2006, 10:00
  • Kategoria: Lehdistötiedote, Tiedotteet

Jaa artikkeli