Ympäristövastuu
Alma Median onnistunut digitaaliseen transformaation perustuva strategia on vaikuttanut positiivisesti yhtiön ympäristöprofiiliin: digitaalisten sisältöjen ja palveluiden tuottaminen ja jakelu on kustannustehokkaampaa printtituotteisiin verrattuna. Vuonna 2024 Alma Median liiketoiminnasta jo reilut 84 %, eli yli 263 miljoonaa euroa, muodostui digitaalisista lähteistä. Samalla siirtymä vähähiiliseen yhteiskuntaan on luonut yhtiölle liiketoiminnallisia mahdollisuuksia sekä lisännyt resurssitehokkuutta. Positiivista vaikutusta ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi pyritään aikaansaamaan myös ympäristötietoisuutta kasvattavien mediasisältöjen muodossa ja mahdollistamalla digitaalisissa palveluissa kestäviä valintoja esimerkiksi autoa tai asuntoa hankittaessa.
Alma Media on puolittanut oman toimintansa aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt viimeisen seitsemän vuoden aikana ja kiristänyt entisestään ympäristötavoitteitaan sekä oman toiminnan että alihankintaketjun osalta.
Alma Median oman toiminnan hiilijalanjälki on matala ja yhtiön synnyttämistä kasvihuonekaasuista vain kaksi prosenttia syntyy yrityksen omasta toiminnasta ja 98 prosenttia alihankintaketjussa.
Alma Media perustaa toimintansa suhteessa ilmastonmuutokseen vuonna 2023 yhtiön johdon julkaisemaan kestävään kehitykseen sidotun rahoituksen viitekehykseen, jossa tunnistetaan sekä Alma Median sitoumukset oman ilmastovaikutuksensa suhteen että liiketoiminnan muutos ja digitaalisen liiketoiminnan mahdollisuudet. Tätä toimintaperiaatetta muotoillessaan yhtiö on ottanut huomioon sidosryhmiensä kuten asiakkaiden, kuluttajien ja sijoittajien toiveet ilmastotoimien suhteen.

Alma Media on puolittanut oman toimintansa aiheuttamat kasvihuonekaasupäästöt viimeisen seitsemän vuoden aikana ja kiristänyt entisestään ympäristötavoitteitaan.
Yhtiöllä ei ole vielä ilmastoneutraalisuuden 2050 siirtymäsuunnitelmaa.
Ilmastoon liittyvien riskien hallinta on integroitu yhtiön riskienhallinnan prosessiin ja noudattaa samoja toimintamalleja kuin muut merkittävät riskit ja epävarmuudet.

Alma Median synnyttämistä kasvihuonekaasuista vain kaksi prosenttia syntyy yrityksen omasta toiminnasta ja 98 prosenttia alihankintaketjussa.
Alma Media oli kolmas mediayhtiö maailmassa julkistaessaan hyväksytyt tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet vuonna 2018. Liiketoiminnan merkittävien muutosten myötä vuoden 2016 lähtötasoon pohjautuva 2025 SBTi-tavoite saavutettiin etuajassa ja yhtiö päivitti ilmastotavoitteensa vuonna 2022. SBTi-aloitteen pyrkimyksenä on rajoittaa maailmanlaajuisesti ilmaston lämpeneminen enintään 1,5 celsiusasteeseen.
Alma Median SBTi-tavoitteiden saavuttamiseksi yhtiössä on määritelty toimenpideohjelmat koskien yhtiön oman toiminnan kasvihuonekaasupäästöjen minimoimiseksi ja tuotteiden, palveluiden ja toimitusketjun ilmastovaikutuksien vähentämiseksi.
Päästövähennykset kohdistuvat erityisesti oman toiminnan osalta työsuhdeautojen ja toimitilojen energiakäytön synnyttämien päästöjen vähentämiseen ja alihankintaketjussa paino- ja logistiikkahankintojen aiheuttamien päästöjen vähentämiseen. Yhtiö on sitoutunut siirtymään uusiutuvan energian ja fossiilittomien polttoaineiden käyttöön, tukemaan siirtymää, vaihtamaan kaikissa toimintamaissaan ostosähkön ja -lämmön fossiilittomasti tuotettuihin vaihtoehtoihin. Lisäksi yhtiö on sitoutunut ympäristö- ja energiatehokkuuden jatkuvaan parantamiseen.
Yhtiö on kehittänyt toimintavarmuuttaan siirtämällä kaikki liiketoiminnan kannalta tärkeät palvelut pilvipalveluihin ja ostamalla palvelinkapasiteettia nykyaikaisista palvelinkeskuksista.
Yhtiön keskeisiä toimittajia edellytetään sitoutumaan Alma Median toimittajien eettisisiin toimintaperiaatteisiin ja kannustetaan asettamaan kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistavoitteet esimerkiksi Science Based Targets -aloitteen mukaisesti. Alma Media käy aktiivista dialogia avaintoimittajiensa kanssa ympäristöriskien hallitsemiseksi ja ilmastotavoitteiden tukemiseksi.
Lue lisää vuosikertomuksesta.
Lue myös Alma Median sosiaalisesta vastuusta ja hyvästä hallintotavasta.