Painetun median lasku tasaantuu, sisällöistä maksaminen yleistyy

Uusimman Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) mukaan Alma Median eri medioiden digilukijoiden määrä kasvoi vuonna 2018 korvaten printin laskua. Tammikuussa 2019 Alman medioiden lukijoista 72 prosenttia luki sisältönsä mobiilisti tai tabletilla. 

Aamulehden vastaava päätoimittaja Jussi Tuulensuu iloitsee, että laadukas, perinteinen journalismi myy hyvin myös verkossa. Hänen mukaansa Aamulehti on löytänyt lukijoiden näkökulmasta merkityksellisen tavan tehdä kannattavaa journalismia myös internetissä.

–       Kun erittäin rohkaisevaa esimerkkiä lisäksemme näyttävät Alma Mediassa muun muassa Kauppalehti ja Satakunnan Kansa sekä etenkin Pohjoismaissa moni muukin digitaalisesti tilattava media, voidaan sanoa, että maksullisella journalismilla on valoisa tulevaisuus myös verkossa, Jussi Tuulensuu sanoo.

KMT:n mittaamien Alma Talentin printtimedioiden yleisö kasvoi noin 5 000 lukijalla 512 000 lukijaan verrattuna edelliseen mittaukseen.

 -        Vaikka digitaalinen veto on vahvaa, on ilahduttavaa, että printtitavoittavuutemme kasvaa edelleen, Kauppalehden vastaava päätoimittaja Arno Ahosniemi sanoo.

Iltalehden verkkopalvelu, älypuhelimien uutissovellukset ja painettu sanomalehti tavoittavat KTM:n mukaan keskimäärin 2,34 miljoonaa ihmistä viikossa. Edellisessä, syyskuussa julkaistussa tutkimuksessa Iltalehden kokonaistavoittavuus oli 2 miljoonaa. Iltalehden viikoittainen lukijamäärä kasvoi viime vuoden lopulla yli 300 000:lla.

Lue lisää Alma Median eri medioiden lukijamäärien kehityksestä:

Iltalehden lukijamäärä kasvoi yli 300 000:lla – täysin vertaansa vailla oleva tulos Suomessa

Alma Talent kasvatti lukijamääräänsä – Kauppalehdellä yli 800 000 lukijaa viikoittain

Aamulehti tavoittaa neljä viidestä Tampereen markkina-alueella – lukijoita viikossa 680 000

Satakunnan Kansa kasvoi jälleen verkossa, kärjessä paikalliset uutiset ja tarinat

Talouselämän printin lukijamäärä kasvoi lähes 12 %!– "Journalismi ei suinkaan ole kuollut"

 


  • Päivämäärä: 1.3.2019, 02:00
  • Uutisen tyyppi: Uutinen

Jaa artikkeli: