Alma Media ostaa moottorialan johtavan markkinapaikan Nettix Oy:n Otava-konsernilta 170 miljoonalla eurolla ja vahvistaa asemaansa markkinapaikkaliiketoiminnassa Suomessa

Alma Media Oyj                                                      Sisäpiiritieto                                5.3.2021 klo 8.00

ALMA MEDIA OSTAA MOOTTORIALAN JOHTAVAN MARKKINAPAIKAN NETTIX OY:N OTAVA-KONSERNILTA 170 MILJOONALLA EUROLLA JA VAHVISTAA ASEMAANSA MARKKINAPAIKKALIIKETOIMINNASSA SUOMESSA

Alma Media on 5.3.2021 solminut Otava-konsernin kanssa sopimuksen Nettix Oy:n osakekannan ostamisesta vahvistaen asemaansa markkinapaikkaliiketoiminnassa Suomessa erityisesti autoilun ja liikkumisen palveluissa. Lisäksi Nettix Oy:n hankinta avaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia muun muassa vuokraus- ja leasingtoiminnassa.

Ostettavan liiketoiminnan liikevaihto oli vuonna 2020 22,5 miljoonaa euroa, käyttökate 11,2 miljoonaa euroa ja liikevoitto 10,0 miljoonaa euroa. Ostettavan liiketoiminnan velaton kauppahinta (enterprise value) on 170 miljoonaa euroa.

Nettix Oy:n liiketoiminta käsittää Suomen johtavat moottorialan markkinapaikat, kuten Nettiauton, Nettikoneen ja Nettimoton, ja ne tavoittavat viikoittain 2,5 miljoonaa suomalaista1. Vuonna 2020 markkinapaikat muodostivat Nettix Oy:n liikevaihdosta 81 prosenttia. Markkinapaikkojen liikevaihdon keskimääräinen kasvu (CAGR) oli vuosina 2016–2020 noin seitsemän prosenttia per vuosi. Nettix Oy:öön kuuluvat lisäksi kone- ja kuljetusalan johtava ammattimedia Konepörssi sekä uutispalvelu Ampparit.

Nettix Oy:n hankinta on jatkumoa Alma Median digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvälle strategialle. Nettix täydentää Alma Median markkinapaikkaliiketoimintaa tarjoten mahdollisuuksia ristiin- ja lisämyyntiin sekä parhaiden käytäntöjen jakamiseen palveluiden välillä. Yritysostolla Alma Media jatkaa strategista laajentumista uusiin, asiakkaiden tarpeita täydentäviin ja koko arvoketjun kattaviin digitaalisiin tuotteisiin ja palveluihin alkaen myynnin järjestelmistä aina transaktioihin asti. Liikkumisen palveluiden ja autoilun ekosysteemin digitalisoitumisen odotetaan edelleen kiihtyvän lähivuosina ja kaupankäynnin jatkavan siirtymistään digitaalisille markkinapaikoille.

Yrityskaupan myötä Alma Median markkinapaikkaliiketoiminnan liikevaihto Suomessa on noin 46 miljoonaa euroa. Alma Median kansainväliset liiketoiminnot huomioiden markkinapaikkaliiketoiminnan osuus konsernin liikevaihdosta on noin 41 prosenttia.

Kaupan odotetaan toteutuvan vuoden 2021 maalis–huhtikuun vaihteessa.

– Nettix-kauppa on tärkeä askel digitaaliseen mediaan ja palveluihin keskittyvässä strategiassamme. Se vahvistaa asemaamme meille strategisesti merkittävällä autoilun ja liikkumisen toimialalla Suomessa. Nettix:n digitaalinen ja hyvin skaalautuva liiketoimintamalli mahdollistaa kannattavan kasvun ja uusille liiketoiminta-alueille laajentumisen. Jatkossa yhdistämme kuluttajan tarpeita kuunnellen journalistiset sisällöt, markkinapaikat ja digitaaliset palvelut uusinta teknologiaa hyödyntäen. Tässä meitä auttaa sisältöjen ja palveluiden kulutuksesta kertyvä data, mikä mahdollistaa yritysasiakkaiden ja kuluttajien tarpeisiin perustuvan tehokkaan tuotekehityksen ja vaikuttavimmat markkinointiratkaisut, Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne sanoo.

Nettix Oy raportoidaan osana Alma Consumer -liiketoimintasegmenttiä toisesta vuosineljänneksestä alkaen. Alma Consumer -liiketoimintasegmentin kilpailukyky perustuu median ja palveluiden ylivoimaiseen tavoittavuuteen digitaalisena verkostona, ainutlaatuiseen käyttäjädatavarantoon ja kehittyviin toimialavertikaaleihin mediassa, asumisessa, autoilussa ja vertailupalveluissa.

1. Lähde: Google Analytics

Tietoa Nettix Oy:stä

Nettix Oy:n liiketoiminta koostuu kolmesta liiketoiminta-alueesta: digitaalisista liikkumisen markkinapaikoista, koneiden ammattimediasta ja uutispalvelusta. Markkinapaikkojen brändejä ovat Nettiauto, Nettimoto, Nettikaravaani, Nettikone, Nettimarkkina, Nettimökki, Nettivaraosa, Nettivene ja Nettivuokraus. Suomen suurimpien liikkumisen ja moottoritoimialan kauppapaikkojen kautta kuluttaja- tai yritysasiakas voi ostaa, myydä tai vuokrata tarvitsemansa. Tällä hetkellä ilmoituksia palveluissa on noin 770 000. Nettix-palvelussa vaihtoi vuonna 2020 omistajaa yli 800 000 autoa, venettä, konetta, moottoripyörää ja asuntovaunua. Nettix:iin kuuluu myös liikkumisen OmaNettix-palvelu. Ammattijulkaisuista Konepörssi on Suomen luetuin työkoneiden ja kuljetusalan erikoisjulkaisu. Uutispalveluiden ydintuote on Ampparit.

Koronaepidemiasta ja sen luomasta talouden yleisestä epävarmuudesta huolimatta Nettix Oy:n markkinapaikkojen liiketoiminnan kehitys oli vakaata vuonna 2020 liikevaihdon ollessa 18,2 miljoonaa euroa. Yleistä automainonnan laskua kompensoivat jälleenmyynnin luokiteltu ilmoittelu, lisäarvopalveluiden myynti sekä muiden toimialojen, kuten vapaa-aikaan ja harrastustoimintaan liittyvien markkinapaikkojen kasvu.

Nettix Oy:n oikaistut avainluvut

2020 (tilintarkastettu)  2019 (pro forma*)
Liikevaihto  22,5  23,6
Käyttökate  11,2  10,7
Liikevoitto  10,0  8,8
Investoinnit  0,5  0,3

*Pro forma -luvut 2019 sisältävät Nettix Oy:öön fuusioituneet liiketoiminnot.

Alma Media arvioi, että yrityskaupasta syntyy noin 1,5 miljoonan euron vuotuiset synergiaedut vuoteen 2022 mennessä ja ne liittyvät pääasiassa mediamyyntiin, tukitoimintoihin, tiloihin ja tietojärjestelmiin sekä IT-kehitykseen. Kaupan toteutumisen myötä Alma Medialle siirtyy yhteensä 39 Nettix Oy:n työntekijää (kokopäiväiseksi muutettuna).

Yrityskauppaan liittyvien transaktiokustannusten arvioidaan olevan 1,5 miljoonaa euroa, josta 0,5 miljoonaa euroa on kirjattu kuluksi vuodelle 202o.

Järjestely ja sen rahoittaminen

Ostettavan liiketoiminnan velaton kauppahinta (enterprise value) on 170 milj. euroa. Koska myyjänä on Alma Median suurimman osakkeenomistajan Otava Oy:n tytäryhtiö Otava Markkinapaikat Oy, on Alma Media pyytänyt kaksi puolueetonta arvonmääritystä ostetusta kohteesta Nettix Oy:stä. Nämä arvonmääritykset tukevat maksettavaa kauppahintaa.

Kauppahinta suoritetaan käteisellä, jonka suorittamiseksi Alma Media on sopinut yrityskauppaa varten tavanomaisten ehtojen mukaisen velkarahoituksen.

Alma Media rahoittaa kaupan täysimääräisesti velalla ja on allekirjoittanut sopimuksen OP Yrityspankki Oyj:n kanssa 220 milj. euron väliaikaisrahoituksesta (”bridge-rahoitus”), joka erääntyy maksettavaksi viimeistään 18 kuukauden kuluttua yrityskaupan toteutumisesta. Rahoitus kattoi myös Alma Median joulukuussa julkistaman Alma Mediapartnersin vähemmistöosuuden hankinnan 53 miljoonalla eurolla. Alma Media tulee muuntamaan järjestelyn pitkäaikaiseksi rahoitukseksi vuoden 2021 aikana.

Alma Median nettovelka oli -9.1 miljoonaa euroa 31.12.2020. Nettix-yritysoston vaikutuksesta Alma Median nettovelan arvioidaan kasvavan noin 170 miljoonalla eurolla.

Tiedotustilaisuus analyytikoille, sijoittajille ja medialle

Alma Media järjestää englanninkielisen analyytikkotilaisuuden tänään, 5.3.2021, alkaen kello 11.00. Tiedotustilaisuudessa puhuvat Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne ja talous- ja rahoitusjohtaja Juha Nuutinen.

Tiedotustilaisuutta voi seurata suorana webcastina osoitteessa https://almamedia.videosync.fi/2021-03-05-press-conference

Suorassa lähetyksessä voi esittää kysymyksiä puhelimitse soittamalla ennen tilaisuuden alkua numeroon:

+358 9 8171 0310. PIN-koodi: 41962425#

Tallenne tiedotustilaisuudesta on saatavilla saman päivän aikana osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset

Tilaisuuden esitysaineisto on saatavilla noin klo 11.15 Alma Median verkkosivuilla osoitteessa www.almamedia.fi/sijoittajat/raportit-ja-esitykset/esitykset

Kai Telanne, toimitusjohtaja, Alma Media, puh. 010 665 3500

Juha Nuutinen, talous- ja rahoitusjohtaja, Alma Media, puh. 010665 3873

Media- ja haastattelupyynnöt voidaan osoittaa Elina Kukkoselle, viestintäjohtaja, 010665 2333

Alma Media on uudistuva digitaaliseen palveluliiketoimintaan ja journalistisiin sisältöihin keskittyvä mediakonserni. Yhtiön tunnetuimpia brändejä ovat Kauppalehti, Talouselämä, Iltalehti, Etuovi.com ja Monster. Alma Media rakentaa kestävää kasvua mediasta palveluihin tarjoten sisältöjä ja palveluja, jotka hyödyttävät käyttäjiä arjessa, työssä ja vapaa-ajalla. Alma Media toimii 11 Euroopan maassa. Alma Mediassa työskentelee noin 1 500 ammattilaista. Alma Median vuoden 2020 jatkuvien toimintojen liikevaihto oli 230,2 miljoonaa euroa. Yhtiön osake noteerataan NASDAQ Helsingissä. Lue lisää: www.almamedia.fi.

• Julkaistu: 5.3.2021, 08:00