Maksupalvelun ehdot
Nämä ehdot astuvat voimaan uusille asiakkaille 1.10.2025 ja nykyisille asiakkaille 1.12.2025.
Vastaanottaakseen tilityksiä Alma Median verkkopalveluissa (”Verkkopalvelu”) toteutetuista sopimuksista, joiden maksuja välitetään Alma Finanssipalvelut Oy:n (”Maksupalvelun tarjoaja”) maksupalvelun (”Maksupalvelu”) kautta, Maksupalvelun käyttäjä, joka voi olla asiakas ja/tai asiakkaan edustaja, (”Asiakas”) sitoutuu käyttämään Maksupalvelua näiden ehtojen (”Ehdot”) mukaisesti.
Maksupalvelun tarjoaja toteuttaa Maksupalvelun yhteistyössä pankki- ja rahoituslaitosten kanssa. Maksupalvelun tarjoajalla on Finanssivalvonnan myöntämä maksulaitoksen toimilupa.
Tiedonsiirto ja rahaliikenne on SSL-suojattu. Maksut maksetaan Maksupalvelun tarjoajan kautta ja maksun maksajana näkyy Alma Finanssipalvelut Oy. Verkkopalvelu ei ole maksutapahtuman osapuoli, vaan Maksupalvelun tarjoaja vastaa maksujen välityksestä yhtäältä Asiakkaan Maksupalvelun tarjoajalle antamien Asiakasta koskevien tietojen perusteella ja toisaalta Verkkopalvelun Maksupalvelun tarjoajalle toimittamien liiketoimea koskevien tietojen perusteella.
Maksupalvelun käyttö edellyttää Asiakkaalta suomalaista pankkitiliä sekä kuluttaja-asiakkaalta suomalaista henkilötunnusta ja yritysasiakkaalta Y-tunnusta.
Tunnistautuminen ja tietojen käsitteleminen
Voidakseen käyttää Maksupalvelua tai muuttaakseen antamiaan tietoja, Asiakkaan tulee tunnistautua vahvasti. Maksupalveluun liittymisen yhteydessä Asiakkaan on ilmoitettava Maksupalvelun tarjoajalle sen kulloinkin vaatimat Asiakasta koskevat tiedot sekä suomalainen pankkitilinumero (”Tiedot”). Tietojen rekisterinpitäjänä toimii Maksupalvelun tarjoaja. Tietoja käsitellään luottamuksellisesti ja yksityisyyden suojaa koskevan lainsäädännön mukaisesti. Asiakkaan on ilmoitettava viipymättä Maksupalvelun tarjoajalle uudet Tiedot sekä uusi pankkitilinumero näiden muuttuessa, sekä myös täydennettävä tai päivitettävä annettuja Tietoja Maksupalvelun tarjoajan näin pyytäessä ja lainsäädännön tai viranomaisohjeiden edellyttämässä laajuudessa. Asiakas hyväksyy, että Maksupalvelun tarjoaja voi tarkistaa Asiakkaan antamat Tiedot esimerkiksi Väestörekisterikeskuksen ja/tai Patentti- ja rekisterihallituksen tai muista vastaavista rekistereistä.
Tietoja käsitellään asiakassuhteen keston ajan sekä kohtuullisen ajan sen jälkeen. Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus säilyttää Tiedot ja jatkaa niiden käsittelyä, jos se on tarpeen lainsäädännön velvoitteiden noudattamiseksi, riita-asioiden ratkaisemiseksi tai sopimusten täytäntöönpanemiseksi.
Maksupalvelun toteuttamiseen osallistuu myös Asiakkaan tunnistamiseen, Tietojen tarkastamiseen ja maksunvälitykseen käytettäviä tahoja, jotka toimivat joko itsenäisinä rekisterinpitäjinä tai henkilötietojen käsittelijöinä. Käyttämällä Maksupalvelua Asiakas hyväksyy, että Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus siirtää Tiedot Maksupalvelun toimittamisen kannalta tarpeellisille käsittelijöille, sekä luovuttaa Tiedot sekä muita Asiakkaasta näiden Ehtojen perusteella hankittuja tietoja mm. viranomaisille sekä pankki- ja rahoituslaitoksille, jos se Maksupalvelun toimittamisen ja luonteen vuoksi on tarpeellista.
Asiakkaalla on oikeus vaikuttaa tietojen keräämiseen ja käsittelyyn mm. seuraavasti:
- Asiakkaalla on oikeus tarkastaa omat Tiedot. Pyynnöstä oikaisemme, täydennämme tai poistamme käsittelyn tarkoituksen kannalta virheelliset, puutteelliset tai vanhentuneet Tiedot.
- Asiakas voi pyytää siirrettäväksi ne Tiedot, joita käsitellään automaattisesti suostumuksen tai sopimuksen perusteella.
- Asiakas voi henkilökohtaiseen tilanteeseen liittyvällä perusteella vastustaa käsittelyä, joka perustuu oikeutettuun etuun. Tällaisessa tilanteessa käsittelyä rajoitetaan siksi ajaksi, kun arvioidaan perusteita vastustaa käsittelyä. Käsittelyä voidaan rajoittaa myös mm. silloin, kun Asiakas kiistää henkilötietojen paikkansapitävyyden, jolloin käsittelyä rajoitetaan ajaksi, jonka kuluessa Maksupalvelun tarjoaja voi varmistaa tietojen paikkansapitävyyden.
Jos käsittely perustuu Asiakkaan suostumukseen, Asiakas voi peruuttaa suostumuksen tarjotuilla keinoilla tai ottamalla yhteyttä Maksupalvelun tarjoajaan.
Asiakkaan esittämät pyynnöt arvioidaan aina tilanne- ja tapauskohtaisesti. Edellä mainittuja oikeuksia voidaan rajoittaa pakottavan lainsäädännön, muiden henkilöiden yksityisyyden suojan ja liikesalaisuuksien suojan perusteella. Asiakas voi tehdä valituksen viranomaiselle, mikäli katsoo, että tietoja on käsitelty näiden Ehtojen ja/tai voimassa olevan lainsäädännön vastaisesi.
Maksujen tilittäminen ja palauttaminen sekä Asiakkaan velvollisuus reklamoida
Maksupalvelun tarjoaja tilittää Asiakkaalle maksajan maksaman summan vähennettynä kulloinkin voimassa olevalla Verkkopalvelun palvelumaksulla. Maksupalvelun tarjoaja voi asettaa rajoituksia Maksupalvelun kautta maksettaville enimmäissummille, toistuvien maksujen määrille tai muita vastaavia rajoituksia. Maksupalvelussa voi tehdä maksuja ainoastaan Verkkopalveluun liittyvän liiketoimen toteuttamiseksi, joten pelkät rahasiirrot eivät ole mahdollisia.
Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus perustellusta syystä, esimerkiksi virhemaksun, oikeudettoman maksun, epäselvän liiketoimen, kaupan tai vuokraustapahtuman peruuntuminen vuoksi, pidättää Asiakkaalle tilitettävät varat osittain tai kokonaisuudessaan, palauttaa maksu maksajalle ja vähentää se Asiakkaalle tilitettävistä varoista ja/tai periä jo tilitetyt varat takaisin Asiakkaalta osittain tai kokonaisuudessaan laskulla. Maksupalvelun tarjoaja voi aina periä jo tilitetyn maksun Asiakkaalta tai ryhtyä muuhun edellä mainittuun toimenpiteeseen, mikäli maksuvälitykseen käytettävät tahot ovat perineet kyseistä maksua vastaavan summan takaisin Maksupalvelun tarjoajalta.
Asiakas sitoutuu pyynnöstä auttamaan Maksupalvelun tarjoajaa maksunpalautusten ja riitautettujen maksutapahtumien selvittämisessä, esimerkiksi toimittamalla Maksupalvelun tarjoajan kohtuudella pyytämät tiedot ja asiakirjat.
Maksupalvelun tarjoajalla on lisäksi oikeus veloittaa asian selvittämisestä aiheutuvat kulut Asiakkaalta. Jos Asiakas on kuluttaja, asian selvittämisestä aiheutuneita kuluja ei kuitenkaan peritä, mikäli ne ovat aiheutuneet Asiakkaasta riippumattomista syistä.
Asiakas on velvollinen seuraamaan saamiaan tilityksiä säännöllisesti. Asiakkaan tulee ilmoittaa oikeudettomasta, toteuttamatta jääneestä tai virheellisesti toteutetusta maksusta Maksupalvelun tarjoajalle kirjallisesti ilman aiheetonta viivytystä sen havaittuaan ja viimeistään kahden (2) kuukauden kuluessa. Mikäli Asiakas on kuluttaja, ilmoitus on tehtävä viimeistään 13 kuukauden kuluessa. Jos Asiakas ei tee ilmoitusta edellä sanotussa ajassa, Asiakas menettää oikeutensa mahdolliseen hyvitykseen.
Maksupalvelun keskeyttäminen
Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus keskeyttää Maksupalvelun tarjoaminen tai rajoittaa sen käyttöä, jos
- Asiakasta haetaan velkajärjestelyyn, selvitystilaan, konkurssiin tai yrityssaneeraukseen, tai häneen kohdistetaan takavarikko-, ulosmittaus- tai muu vastaava täytäntöönpanotoimi
- Maksupalvelun tarjoajalla on perusteltu syy epäillä, että Maksupalvelua käytetään lain tai Ehtojen vastaiseen toimintaan
- Maksupalvelun tarjoajalla on perusteltu syy epäillä, että Maksupalvelun käyttö vaarantaa Maksupalvelun tarjoajan tai Verkkopalvelun tietoturvallisuuden
- Asiakas ei täytä Maksupalvelun tarjoajan kulloinkin voimassa olevan riskienhallintapolitiikan mukaisia vaatimuksia, jos Maksupalvelun tarjoaja ei ole saanut tarvittavia tietoja täyttääkseen velvoitteitaan lainsäädännön (esimerkiksi rahanpesun estämistä koskevan sääntelyn), vaatimusten täyttämiseksi tai jos Asiakas on joutunut suoraan tai välillisesti YK:n, Iso-Britannian, Yhdysvaltojen, EU:n tai minkä tahansa ETA-valtion pakotteiden kohteeksi. Pakotetilanteessa Maksupalvelun tarjoajalla on myös oikeus estää Asiakkaan Maksupalvelun käyttö
- Maksupalvelun tarjoaminen ei ole mahdollista maksunvälitykseen käytettävien tahojen tarjoamien palvelujen päättymisen tai keskeytymisen vuoksi
- Asiakas on rikkonut sille näissä Ehdoissa tai Alma Median markkinapaikkaehdoissa asetettuja ehtoja.
Maksupalvelun tarjoaja ilmoittaa Asiakkaalle Maksupalvelun tarjoamisen keskeytymisestä tai sen käytön rajoittamisesta, edellyttäen ettei ilmoituksen tekeminen vaaranna Maksupalvelun luotettavuutta tai turvallisuutta eikä sitä ole laissa kielletty.
Maksupalvelun päättyminen
Maksupalvelun tarjoajan velvollisuus tilittää maksuja näiden Ehtojen mukaisesti päättyy, kun sopimus on päättynyt Alma Median markkinapaikkaehtojen mukaisesti.
Muutokset
Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus muuttaa näitä Ehtoja ja Maksupalvelusta perittäviä maksuja. Asiakkaan oikeuksia vähentävästä tai velvollisuuksia lisäävästä muutoksesta Maksupalvelun tarjoaja ilmoittaa Verkkopalvelussa tai muulla sovitulla tavalla vähintään yhtä (1) kuukautta ennen muutosten voimaantulopäivää. Mikäli Asiakas ei hyväksy muutosta, hän voi irtisanoa sopimuksen päättymään muutosten voimaantulopäivään.
Maksupalvelun tarjoaja ilmoittaa muista muutoksista asettamalla ne Asiakkaan saataville Verkkopalvelussa. Muu muutos voi tulla voimaan välittömästi.
Yhteydenotot ja valitukset
Asiakas voi ottaa yhteyttä Maksupalvelun tarjoajaan Verkkopalvelussa tai sähköpostitse support@almafinanssipalvelut.fi. Maksupalvelun tarjoaja toimittaa näissä Ehdoissa tarkoitetut ilmoitukset Asiakkaalle ensisijaisesti Verkkopalvelussa. Sopimuksissa ja sopimussuhteen aikana käytetään suomen kieltä.
Asiakkaalla on oikeus reklamoida Maksupalvelun tarjoajalle maksujen välittämisestä Maksupalvelussa. Valitus tulee tehdä Maksupalvelun tarjoajalle sähköpostitse osoitteeseen support@almafinanssipalvelut.fi. Valituksesta tulee käydä ilmi mitä valitus koskee, ajankohta, jolloin Asiakas on havainnut valitusta koskevan virheen, kuvaus virheen Asiakkaalle aiheuttamasta haitasta sekä valituksen tekijän ja vahinkoa kärsineen nimi ja yhteystiedot.
Maksupalvelun tarjoaja pitää valituksen tekijän ajan tasalla valituksen käsittelyn etenemisestä sähköpostitse sekä antaa vastauksen asiassa viimeistään 15 työpäivän kuluessa valituksen vastaanottamisesta, ellei Maksupalvelun tarjoaja erikseen muuta ilmoita edellä mainitun aikarajan puitteissa. Maksupalvelun tarjoaja antaa perustellun vastauksensa valituksen tekijälle kirjallisesti.
Sovellettava laki ja riidanratkaisu
Näihin Ehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta lainvalintasäännöksiä.
Jos osapuolet eivät pääse neuvotteluteitse yhteisymmärrykseen mahdollisessa riitatilanteessa, ratkaistaan riita ensiasteena Helsingin käräjäoikeudessa. Kuluttaja voi viedä riidan myös kotipaikkansa yleisen alioikeuden ratkaistavaksi ja/tai pyytää riitaan kuluttajariitalautakunnan ratkaisusuositusta. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakuntaan, suosittelemme kuluttajaa olemaan yhteydessä kuluttajaneuvontaan.
Kuluttajaneuvonta: www.kkv.fi/kuluttajaneuvonta
Kuluttajariitalautakunta: www.kuluttajariita.fi, käyntiosoite: Unioninkatu 16, 00130 Helsinki, postiosoite: PL 306, 00531 Helsinki, sähköposti: kril@oikeus.fi, puhelin: 029 566 5200 (vaihde).
Asiakkaalla on myös oikeus ilmoittaa Maksupalvelun tarjoajan menettelystä sen toimintaa valvovalle Finanssivalvonnalle.
Finanssivalvonta: www.finanssivalvonta.fi, postiosoite: PL 103, 00101 Helsinki, sähköposti: kirjaamo@finanssivalvonta.fi, puhelin: 09 183 51 (vaihde).
Maksupalvelun tarjoajalla on oikeus pyydettäessä antaa tietoja valituksista ja niiden käsittelystä toimivaltaisille viranomaisille.
Erityiset ehdot
Ajoneuvokauppaa koskevat erityisehdot:
- Ajoneuvon tulee olla rekisteröitynä Asiakkaan omistukseen Traficomin rekisterissä.
- Maksupalvelun tarjoaja voi sulkea Asiakkaan tilin, mikäli Asiakas ei ole tehnyt yhtään ajoneuvokauppaa Maksupalvelun kautta edellisten 6 kuukauden aikana.
Mökkivuokrausta koskevat erityisehdot:
- Vuokralle annettavan kohteen tulee olla Asiakkaan omistama tai osaomistama tai jos Asiakas edustaa kohteen omistajaa tai osaomistajaa, Asiakas vakuuttaa, että sillä on omistajan tai osaomistajan antamaan valtuutukseen perustuva oikeus tarjota kohdetta vuokrattavaksi Verkkopalvelussa tämän puolesta ja lukuun.
Mökkivuokrausta koskevat erityisehdot majoituskohteiden välittäjille:
- Asiakas vakuuttaa, että sillä on Asiakkaan ja majoituskohteen omistajan välillä tehtyyn sopimukseen perustuva oikeus tarjota Verkkopalvelussa vuokrattavaksi edustamiensa tahojen omistamia majoituskohteita. Asiakas vastaa siitä, että sen edustama taho on myös tosiasiassa vuokrattavan majoituskohteen omistaja ja että Asiakas on suorittanut tarpeelliset ja asianmukaiset toimet sen varmistamiseksi.
- Asiakas on velvollinen ilmoittamaan Maksupalvelun tarjoajalle välittömästi kaikista tietoonsa tulleista virheistä, puutteista tai muista epäselvyyksistä, jotka liittyvät Asiakkaan välittämiin majoituskohteisiin ja joilla voi olla vaikutusta Maksupalvelun tarjoajan tarjoamaan Maksupalvelun toteuttamiseen taikka tämän lakisääteisten tai sopimusperusteisten velvoitteiden täyttämiseen suhteessa Asiakkaaseen ja/tai kolmansiin osapuoliin.
- Asiakas sitoutuu noudattamaan siihen kulloinkin soveltuvaa lainsäädäntöä, viranomaismääräyksiä ja toimialan yleisiä käytäntöjä.
- Asiakas vakuuttaa, että sillä on kaikki toiminnan edellyttämät luvat, eikä sen harjoittamaan majoituskohteiden välitystoimintaan sisälly maksupalvelulain (290/2010, sellaisena kuin se on muutettuna) soveltamisalaan kuuluvaa luvanvaraista maksupalvelun tarjoamista.