Q&A: Iltalehden Kohdennuskielto-tilaus

1) Perusasiat 

K: Mitä Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus tarkoittaa? 

V: Kyseessä on tuotekokeilu, jonka avulla Iltalehden Kohdennuskiellon tilaajan on mahdollista käyttää Iltalehteä sivustolla ilman tietojen keräämistä ja käsittelyä mm. kohdennettua mainontaa varten. Ensisijaisesti tämä tarkoittaa, että tilaajista ei kerätä ja välitetä kohdennustietoa mainontaa varten, eikä heille myöskään esitetä kohdennettua mainontaa. Tuote ei poista kaikkea mainontaa, vaan ainoastaan kohdennetun mainonnan. 

K: Miksi Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus on toteutettu? 

V: Pilotoimme erilaisia ratkaisuja, joiden tavoitteena on etsiä median kuluttajan kannalta paras käyttökokemus. Käynnissä oleva kokeilu perustuu määriteltyihin käsittelytarkoituksiin (mm. mainonnan kohdentaminen ja palvelun kehittäminen).  Mainonta on oleellinen osa median palvelukokemusta, joten hyvä palvelukokemus edellyttää, että myös mainonta on kuluttajalle relevanttia. Kokeilun tuottamia arvokkaita tietoja käytetään palveluidemme kehittämiseen, jotta palvelumme sopisivat mahdollisimman hyvin kaikille Alma Median palveluiden käyttäjille. 

K: Estääkö Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus kaikki mainokset? 

V: Ei. Tuote ei poista kaikkea mainontaa, vaan ainoastaan kohdennetun mainonnan. 

K: Onko Iltalehti Kohdennuskiellon tilaajilla mahdollisuus tehdä muitakin kuin vain mainonnan kohdentamiseen liittyviä valintoja? 

V: Kyllä, Iltalehti Kohdennuskielto -tilaus mahdollistaa myös muiden evästeasetusten valinnat. Tilaaja voi valita ja muuttaa asetuksiaan vapaasti, ja hänellä on myös mahdollisuus halutessaan kieltää kaikki. 

K: Vaikuttaako Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus muihin Alma Median palveluihin? 

V: Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus koskee vain Iltalehteä, ei muita Alma Median medioita tai markkinapaikkapalveluita. 

K: Mitä vaihtoehtoja käyttäjällä on? 

V: Iltalehti Kohdennuskielto -tilaus on vaihtoehto niille, jotka haluavat käyttää Iltalehteä ilman tietojen keräämistä ja käsittelyä mm. mainonnan kohdentamiseksi. Käyttäjä voi edelleen käyttää Iltalehteä maksutta hyväksymällä tietojen keräämisen ja käsittelyn mm. kohdennettua mainontaa varten. Käyttäjällä on myös mahdollisuus käyttää muita Alma Median medioita ja markkinapaikkapalveluita, joissa vastaava Kohdennuskielto-tilaus ei ole käytössä. 

K: Miksi Iltalehden Kohdennuskielto -tilaus maksaa 1,99 €/kk? 

V: Kohdennetun mainonnan ansiosta laadukas ympärivuorokautinen uutispalvelu voidaan tarjota maksutta. Kohdennuskielto korvaa osan niistä mainostuloista, jotka menetetään, jos mainontaa ei voida kohdentaa käyttäjän päätöksen vuoksi. Hinta on asetettu matalaksi, jotta tilaus olisi mahdollisimman saavutettava, mutta kattaisi osan kustannuksista. 

K: Onko 1,99 €/kk kohtuullinen hinta? 

V: Hintaa arvioitaessa on huomioitava, että kohdennuksesta luopuminen pienentää mainostuloja. Tavoitteemme on pitää hinta käyttäjälle matalana, mutta turvata kotimaisen journalismin rahoitus. 

K: Mitä jos käyttäjällä ei ole mahdollisuutta maksaa? 

V: Käyttäjä voi edelleen käyttää Iltalehteä maksutta hyväksymällä tietojen keräämisen ja käsittelyn mm. kohdennettua mainontaa varten. Käyttäjällä on myös mahdollisuus käyttää muita Alma Median medioita ja markkinapaikkapalveluita, joissa vastaava Kohdennuskielto-tilaus ei ole käytössä. 

K: Miten huomioitte alaikäiset ja haavoittuvat käyttäjät? 

V: Käyttäjäksi voi rekisteröityä vähintään 15-vuotias luonnollinen henkilö. 15–17-vuotiailta sekä muutoin vajaavaltaiselta edellytetään palvelun maksullisten osioiden käyttämiseen huoltajan tai edunvalvojan ennakkosuostumus tai että oikeustoimi on olosuhteisiin nähden tavanomainen ja merkitykseltään vähäinen tai että oikeustoimi tehdään vajaavaltaisen omalla työllä ansaitsemilla varoilla. 

2) Tietosuoja, evästeet ja laki 

K: Onko malli GDPR:n tai muun lainsäädännön vastainen? 

V: Alma Media pyrkii aina noudattamaan soveltuvaa tietosuojalainsäädäntöä. Tietosuojaviranomaisilta ei toistaiseksi ole yksiselitteistä ohjeistusta Iltalehti Kohdennuskiellon kaltaisista malleista. Mahdollinen tuleva ohjeistus voi johtaa mallin muuttamiseen tai kokeilun päättämiseen. Seuraamme tilannetta ja toimimme viranomaisten linjausten mukaisesti.  

K: Kuka nyt käsillä olevia asioita Suomessa valvoo? 

V: Suomessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tehtävänä on valvoa sähköisen viestinnän luottamuksellisuutta, joka kattaa myös evästeiden ja muiden palvelun käyttöä kuvaavien tietojen tallentamisen käyttäjän päätelaitteelle sekä päätelaitteella olevien tietojen käytön. Tietosuojavaltuutetun toimisto puolestaan valvoo tietosuojalainsäädännön noudattamista. Teemme yhteistyötä viranomaisten kanssa ja vastaamme asiassa mahdollisesti esitettäviin selvityspyyntöihin. 

K: Onko suostumus vapaaehtoinen? 

V: On. Jos et halua antaa suostumustasi, etkä hyödyntää Iltalehti Kohdennuskielto -tilausta, voit vapaasti käyttää muita Alma Median medioita ja markkinapaikkapalveluita. 

K: Miten tämä eroaa maksullisesta Iltalehti Plus -tilauksesta? 
V: Iltalehti Kohdennuskielto -tilaus koskee tietojen keräämistä ja käyttöä mm. mainonnan kohdentamiseksi. Se ei ole sama asia kuin Iltalehden Plus -tilaus, joka antaa pääsyn maksullisiin sisältöihin. Näitä palveluita voi käyttää erikseen tai yhdessä. Plus -tilaajien lukijakokemus on kuitenkin parempi ilman kohdennuskieltoa. 

K: Suurin osa evästekumppaneista on Alma Median ulkopuolisia tahoja – välittyvätkö tietoni kaikille? 

V: Jaamme tietoja vain suostumuksesi tai muun lainmukaisen perusteemme puitteissa, tarkoituksiin, joista selkeästi informoimme. Luetellut kumppanimme ovat palvelun tarjoamisen kannalta välttämättömiä teknisiä toimittajia, sekä oman arviointiprosessimme mukaisesti valikoituja kumppaneita. Kumppaniluettelo ja tarkoitukset esitetään läpinäkyvästi evästehallinnassa. Alma Media on lisäksi asettanut useille mainoskumppaneilleen tietojen keräämiseen liittyviä rajoitteita. 

K: Pitääkö väite, että ”Alma skannaa koneen ja tietää kaiken” paikkansa? 

V: Ei. Evästeet sisältävät merkkijonoja, joiden avulla on mahdollista toteuttaa toimintoja, sekä muistaa vuorovaikutustasi sivustojen kanssa. Evästeiden tarkoituksena ei ole vahingoittaa päätelaitettasi, eivätkä ne lue muita tietoja laitteesi kiintolevyltä tai levitä viruksia. Käyttäjän hyväksynnän perusteella Alma ja toimittajat voivat luoda tunnisteen käyttäen sekä käyttäjän laitteen automaattisesti lähettämiä sekä aktiivisesti havainnoituja teknisiä tietoja, kuten asennettuja fontteja ja näytön resoluutiota sekä käyttää tällaista tunnistetta laitteen tunnistamiseksi uudelleen. 

K: Miten voin muuttaa evästevalintojani jälkikäteen? 

V: Jos sinulla ei ole Iltalehti Kohdennuskielto- tilausta, voit peruuttaa aiemmin antamasi suostumuksen valitsemalla sivuston alareunasta “Evästeasetukset” ja valitsemalla työkalun alareunasta “Peruuta suostumus”.  Jos sinulla on Iltalehti Kohdennuskielto -tilaus, voit milloin tahansa avata evästeasetukset Iltalehden sivustolla ja muuttaa valintojasi. 

K: Onko Iltalehti Kohdennuskielto -tilauksessa vaikutusta käyttäjän GDPR-oikeuksiin? 

V: Iltalehti Kohdennuskielto -tilaaminen tai tilaamatta jättäminen ei millään tavoin muuta rekisteröidyn perusoikeuksia mm. oikeutta tarkastaa ja poistaa omat henkilötietonsa. Tarkemmat tiedot rekisteröidyn oikeuksista ja niiden käyttämisestä löytyvät Alma Median yleisestä tietosuojakuvauksesta osoitteessa www.almamedia.fi/tietosuoja

3) Viranomaisprosessit ja palautteet 

K: Uutisissa kerrotaan runsaista kanteluista. Mitä tämä tarkoittaa? 

V: Pieni osa käyttäjistä on ilmaissut huolensa viranomaisille. Se on luonnollista uuden mallin herättäessä keskustelua. 

K: Muutetaanko mallia, jos viranomainen niin ohjeistaa? 

V: Kyllä. Jos viranomaiset pyytävät asiassa selvitystä, toimitamme pyydetyt selvitykset ja tarvittaessa sopeutamme toimintaamme ohjeistuksen perusteella. Tietosuojaviranomaisilta ei toistaiseksi ole yksiselitteistä ohjeistusta Iltalehti Kohdennuskiellon kaltaisista malleista. Mahdollinen tuleva ohjeistus voi johtaa mallin muuttamiseen tai kokeilun päättämiseen.  

4) Kansainvälinen vertailu 

K: Onko vastaavia malleja muualla Euroopassa? 

V: Kyllä, useilla eurooppalaisilla medioilla on jo käytössään vastaavia malleja. 

Käytännöt ja tulkinnat kehittyvät parhaillaan, ja seuraamme kehitystä tiiviisti.