Alma Media > Mainostajat > Caset > Mainostajalle > Uusi visuaalinen ilme valloitti yleisön – Näin Finnair onnistui Supersivulla taktisessa mainoskampanjassaan

Uusi visuaalinen ilme valloitti yleisön – Näin Finnair onnistui Supersivulla taktisessa mainoskampanjassaan

Mitä ajattelet ensimmäisenä, kun kuulet sanan ”Finnair”? Lähes kaikkien tuntema lentoyhtiö mainosti kesän lentojaan Iltalehdessä vaikuttavalla ja näyttävällä Supersivu-tuotteella. Mainontaan tehdyn huomioarvotutkimuksen tulokset lyövät ällikällä.

Finnair on suomalainen verkostolentoyhtiö, joka tarjoaa kattavat lentoyhteydet Euroopan, Pohjois-Amerikan ja Aasian välillä. Kotikenttänä toimii Helsinki-Vantaan lentokenttä.  

Yhtiö on Suomen portti maailmalle: se mahdollistaa kansainväliset yhteydet niin suomalaiselle elinkeinoelämälle kuin vapaa-ajan matkustajille.   

Finnair uudisti keväällä 2024 taktista mainoskampanjakonseptiaan. Yritys mainosti ensimmäisen kerran uudella visuaalisella ilmeellä Iltalehdessä Supersivu-tuotteella toukokuussa.

Supersivussa yhdistyvät iso mainospinta, jakamaton huomio, näyttävät ja mieleenpainuvat toteutukset sekä tutkitusti superhyvä huomioarvo. Se on suunniteltu erottumaan digitaalisessa ympäristössä ja vangitsemaan kohderyhmän katseen. 

Supersivu sopii mainostajalle erityisesti silloin, kun tavoitteena on huomion herättäminen, yrityksen mielikuvaan vaikuttaminen tai potentiaalisten asiakkaiden kiinnostuksen herättäminen.

10 päivän kampanja-aikana Iltalehdessä näkyi sekä still- että videoversio Finnairin Supersivu-mainoksesta. Taktisen mainoskampanjan tarkoituksena oli kesän lentojen myynti. Kohderyhmä oli laaja: 18–70-vuotiaat matkailusta kiinnostuneet suomalaiset.

Odotukset ylittävää huomioarvoa

Kampanjaan toteutettiin Iltalehdessä verkkomainonnan huomioarvotutkimus. Sillä mitataan kampanjan saamaa huomioarvoa, vaikutusta mielikuvaan mainostajasta, kiinnostuksen lisääntymistä sekä yleistä mielipidettä mainoksesta.

Tulokset olivat ällistyttävät ja kaikilla mittareilla erinomaiset.

Finnairin mainoskampanjan huomioarvo (56%) oli korkeampi yleiseen kampanjakeskiarvoon nähden (46%). Still-toteutuksella se kohosi jopa 59%:iin.

Lähes 90% tunnisti Finnairin mainostajaksi (KA 70%) ja 76% koki mainoksen mainostajalle sopivaksi (KA 57%).

Kampanjan kohderyhmään koki kuuluvansa erityisesti videototeutuksen nähneet (65%). Kohderyhmään kuuluminen nousi kokonaisuudessaankin korkealle tasolle (62%) ja ylitti yleisen keskiarvon (45%) reilusti.

Lähes puolet vastaajista sanoi mainoksen antavan myönteisen mielikuvan, ja mainonta myös lisäsi keskiarvoa enemmän myönteistä kuvaa Finnairia kohtaan.

Kampanja saavutti huiman tason ostotodennäköisyydessä: 67% vastaajista sanoi, että ostaisi Finnairin tuotteen, jos se olisi nyt ajankohtaista. (Vertailukeskiarvo 30%). Videototeutuksen nähneillä luku kipusi vielä hieman korkeammalle (69%).

Lisäksi mainosformaatti tuotti laadukasta liikennettä Finnairin sivustolle – matkahakuja syntyi mainonnan ansiosta runsaasti.

Mainoskampanjan tuloksiin oltiin äärimmäisen tyytyväisiä.

Finnairin tunnettuus on Suomessa hyvin korkealla tasolla, mutta taktisen kampanjan tavoitteiden näkökulmasta erityisen hienoa oli korkea ostokiinnostus ja aktivointi”, iloitsee Finnairin markkinointi- ja digimyyntipäällikkö Karita Taura.

Oli hienoa nähdä myös positiivinen suhtautuminen uuteen mainonnan konseptiin, joka koettiin vahvasti Finnairin brändille sopivana ja viesteiltään selkeänä”, hän jatkaa.

”Finnairin kampanja toimi erinomaisesti kaikilla mittareilla. Liikkuvan kuvan hyödyntäminen korkean huomioarvon formaateissa on kannattavaa ja nykyisin hyvin vaivatonta ”, kommentoi Alma Medialla Finnairin asiakkuusjohtajana toimiva Petra Vilhunen.

Näin huomioarvotutkimus toteutettiin:

Alma Consumer -verkoston verkkomainonnan huomioarvotutkimus mittaa kampanjan saamaa huomioarvoa, vaikutusta mielikuvaan mainostajasta, kiinnostuksen lisääntymistä sekä yleistä mielipidettä mainoksesta.

  • Finnair huomioarvotutkimus toteutettiin Alma Consumer -verkostossa verkkomainoskampanjan aikana 8.5. – 17.5.2024.
  • Sivuston kävijälle esitettiin pop up -kutsuikkuna, joka kiertää pop up -esto-ohjelmat, jotta ne eivät pääse vaikuttamaan näytteeseen vinouttavasti.
  • Tutkimukseen kutsuttiin vain kävijöitä, jotka olivat altistuneet mainonnalle.
  • Tutkimuksen vastausprosentti oli 0,4 % ja tutkimukseen vastasi yhteensä 400 vastaajaa.
  • Mainoksen saamia tuloksia verrataan Alma Consumer -verkkomainonnan tietopankista saataviin tutkittujen mainosten tuloksiin ja kaikkien verkostossa tutkittujen mainosten tuloksiin.
  • Tutkimuksen toteutuksesta vastasi Digitalist Experience.