Treidaaminen sisältödisplayn aiheena toi Nordnetin kampanjalle ennätystulokset
Yksityissijoittamisen suosion jatkuvasti kasvaessa, halusi osake- ja rahastovälittäjä Nordnet tavoitella vähäiselle huomiolle jäänyttä kohderyhmää, aktiivisia kaupankävijöitä. Treidaamista käsitteleviä sisältöjä tarjoamalla Nordnet halusi nostaa aiheen laajempaan keskusteluun ja poistaa mystiikkaa sen ympäriltä.
Traders’ Clubin avulla tarjottiin aktiivisille sijoittajille kiinnostavia sisältöjä
Nordnetissa oli havaittu, että siinä missä pankit kyllä lähestyivät aloittelevia sijoittajia, ei aktiivisia kaupankävijöitä puhuteltu riittävästi. Koska treidaamisesta ei ollut juurikaan suomenkielisiä sisältöjä saatavilla, päätettiin perustaa Nordnetin oma Traders’ Club -yhteisö, jossa aihetta käsiteltiin kiinnostavien sisältöjen kautta.
Kauppalehden, Talouselämän, Arvopaperin ja Uuden Suomen verkkosivustoilla toteutettu kolmen artikkelisarjan sisältödisplaykampanja oli osa aktiivisille kaupankävijöille suunnattua Traders’ Clubin markkinointikokonaisuutta.
Mainosten avulla haluttiin tavoittaa Alman päättäjä- ja ammattilaismedioiden parista sekä Nordnetin nykyisiä, että potentiaalisia uusia asiakkaita. Tavoitteena oli ohjata liikennettä Nordnetin blogiin treidausaiheisiin artikkeleihin, joissa käsiteltiin muun muassa treidaamisen kasvua sekä menestyksekkäiden treidaajien käyttämiä työkaluja.
Nordnet päätyi valittuun kampanjatoteutukseen, sillä sisältödisplay-ratkaisut Alma Businessmedioiden verkostossa olivat tuottaneet hyviä tuloksia myös aiemmin. Mediaympäristönä erityisesti Kauppalehden, Talouselämän ja Arvopaperin sivustot tavoittivat kohderyhmän erittäin hyvin ja halutussa kontekstissa, mitä vahvistettiin vielä kohdentamalla kampanja sijoittamisesta kiinnostuneille yleisöille. Nordnet Suomen markkinointi- ja online-myyntijohtaja Soile Ruuskanen kommentoikin sisältödisplayn toimivan mainonnan muotona hyvin erityisesti silloin, kun halutaan tarjota lukijalle mielenkiintoista sisältöä ja lisäarvoa osana median sisältöjä.
Kampanjan tulokset rikkoivat ennätyksiä
Koukuttavien otsikoiden avulla toteutettu kampanja toimi erittäin hyvin, ja se rikkoi myös Alman kampanjatulosvertailujen ennätyksiä. Artikkelien suosio tukikin samaa kiinnostavuutta, jota Traders’ Clubin sisällöt ovat saaneet muissa käytetyissä markkinointikanavissa. Kolme sisältödisplay-artikkelia sisältänyt kampanja saavutti CTR-tuloksia välillä 0,39-1,51 %, performoiden selkeästi Alma Businessmediat -verkoston vertailutilaston tulosta 0,21 % paremmin.
Kaikki artikkelit houkuttelivat Nordnet Blogiin tuhansia lukijoita. Parhaat klikkiprosentit saavutti toteutus otsikolla ”Treidaamalla miljonääriksi ja aikaisin eläkkeelle – miksi treidaamisen suosio on räjähtänyt viime vuosina?”, joka oli myös kampanja-aikana Nordnet Blogin luetuin artikkeli. Parhaimmillaan klikkiprosentti oli jopa 2,59 % arvopaperi.fi:ssä.
Treidausaiheisten sisältöjen ansiosta Nordnet onkin onnistunut kasvattamaan Suomessa ETP-kaupankäyntiä merkittävästi. Vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna ETP-tuotteilla kauppaa käyvien asiakkaiden määrä kasvoi 35 % ja kauppojen lukumäärä 128 %. Nordnetin omilla viputuotteilla kauppaa käyvien asiakkaiden määrä taas on kasvanut 87 % ja kauppojen määrä jopa 290 %.
”Tavoitteenamme oli rakentaa treidaajlle oma yhteisö, missä onnistuimme yli odotusten. Sisältödisplay tavoitti kapean kohderyhmän ja toimi meille mainonnan muotona erinomaisesti. Kampanjatulostemme myötä Alma saakin laittaa uudet ylärajat benchmarkiksi omiin vertailulukuihinsa!”
– Soile Ruuskanen, Head of Marketing and Online Sales Finland, Nordnet