Uuden, rakentamiseen liittyvän joukkorahoituskonseptin tunnetuksi tekeminen
Vaikka menestyksen merkit olivat lukijoiden, näyttöjen ja klikkien perusteella jo ilmassa, Groundfunding Oyj:n toimitusjohtaja Henrik Arén yllättyi vauhdista, jolla sijoituksia tehtiin:
”Mainonta kohdistui erinomaisesti ja aktivoi juuri oikeita ihmisiä.
Rahoitus saavutti 120 prosentin maksimitason kolme päivää ennen kolmen viikon sijoitusajan päättymistä.
Sijoittajien innostus oli meille iso positiivinen yllätys.”
Lähtötilanne
Groundfunding Oyj lähti ensimmäisenä Suomessa tarjoamaan rakennuttajille rahoitusmallia, jossa rakennusprojekti rahoitetaan yksityishenkilöiltä joukkorahoituksena saatavilla sijoituksilla. Yritys lanseerasi 2016 huhtikuun alussa uudenlaisen kiinteistöalan sähköisen joukkorahoituspalvelun, joka yhdistää rahoitusta tarvitsevat rakennuttajat ja tuottavia sijoituskohteita etsivät sijoittajat.
Tavoitteet
- Uuden, rakentamiseen liittyvän joukkorahoituskonseptin ja Groundfunding-yrityksen tunnetuksi tekeminen sijoittamisesta kiinnostuneen yleisön keskuudessa
- Sijoittajien aktivointi, jotka ovat kiinnostuneita sijoittamaan heti minimissään 1 500 €
Kohderyhmä
Taloudesta ja erityisesti sijoittamisesta kiinnostunut yleisö Suomessa.
Ratkaisu
Ratkaisuna toimi kattava kokonaisuus talousmedioita, joiden sisällön keskiössä ja yleisön intressissä on rahan arvon kasvattaminen ja sijoitustoiminta. Kauppalehti, Talouselämä ja Arvopaperi yhdessä tavoittavat viikoittain yli 85 000 sellaista suomalaista, joilla on kiinnostus sijoittamiseen ja sijoitusten arvo on vähintään 10 000€.
Display-mainonnan rinnalla panostettiin kohdistettuun natiivimainontaan, jonka kautta ohjattiin liikennettä Groundfunding kampanjasivuille.
- Display-kampanja, 3 viikkoa, kauppalehti.fi, talouselama.fi + arvopaperi.fi
- Sisältömarkkinointiratkaisuna Studio-artikkeli kauppalehti.fi:ssä. Artikkelin sisältö suunniteltiin tarkasti, jotta se herättäisi kiinnostuksen hakea lisää tietoa yrityksen sivuilta.
- Uudelleenkohdennettua display-mainontaa Alman verkostossa kaikille Studio-artikkelin lukeneille sekä kampanjan kotisivuilla käyneille
Koska Groundfunding Oyj:n palvelu toimii verkkosivujen kautta, oli digitaalinen Alma Talentin mediaympäristö luontevin sijoittamisesta kiinnostuneen laajan yleisön tavoittamiseksi. Luovana ratkaisuna kampanjassa käytettiin mannekiinina Jethro Rostedtia, joka toimi myös ensimmäisen rakennuskohteen rakennuttajana.
Kampanjan suunnittelusta ja luovasta ratkaisusta vastasi Mainostoimisto 4D.
Tulokset
Mainonnan toimivuus yllätti kaikki osapuolet positiivisesti. Mainonta toimi niin hyvin, että tavoiteltu sijoittajamäärä saatiin täyteen ennakoitua nopeammassa ajassa. Mainonnan viestiä muutettiin lennossa ja loppuaika kampanjasta hyödynnettiin liidien keruuseen tulevia hankkeiden sijoitusmahdollisuuksia silmällä pitäen. Samalla viesti vahvisti mielikuvaa joukkorahoituksen kiinnostavuudesta sijoittajapiireissä.
Myös klikkiprosenttien valossa kampanja sai ennennäkemättömät tulokset, jotka ovat Alman mainonnan tietopankin vertailudatan mukaan kautta aikain parhaimpien kampanjoiden joukossa.
- kauppalehti.fi: klikki% 1,48
- arvopaperi.fi: klikki% 2,65
- talouselama.fi: klikki% 1,10
Groundfundingin Studio-artikkeli keräsi peräti 2 328 uniikkia lukijaa ensimmäisen aktiivisen nostoviikon aikana
- Lukijamäärällä mitattuna artikkeli sijoittuu lukijabarometrissä top 10 %:iin kaikista Kauppalehti Studiossa vuoden aikana julkaistuista artikkeleista.
- Artikkelin lukuaika oli vertailuissa korkea: 4 minuuttia 1 sekunti.
Uudelleenkohdennettu display-mainonta keräsi erinomaiset 2,39-3,16 % klikkiprosentit