Alma Media > Uutinen > Osaajat Almalla: Niilo Ursin – Teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi

Osaajat Almalla: Niilo Ursin – Teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi

Niilo Ursin on nähnyt Alman kasvun muutaman kehittäjän porukasta 300 kehittäjän yhteisöksi. Nyt hän kertoo muutoksesta ja matkastaan teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi.

Niilo Ursin tuli vuonna 2009 Kauppalehden teknologiapäälliköksi luotsaamaan kauppalehti.fi:n kehitysporukkaa. Tuolloin kauppalehti.fi:stä oli viides kehitysversio juuri tuotannossa.

”Olin tiimin viides jäsen, joten pääsin mukaan kehittämään palvelua kädet savessa. Kauppalehti.fi-palvelu oli lanseerattu jo vuonna 1996, joten oli todella innostavaa päästä kehittämään yhtä Suomen ensimmäisistä verkkopalveluista. Tänä vuonna Kauppalehti.fi täytti jo 25-vuotta.”

Kauppalehden parissa Niilo pääsi seuraamaan toimialan digitaalista murrosta läheltä ja kokee, että Alma ja Kauppalehti olivat tätä murrosta itse myös kiihdyttämässä.  

”Kokeilimme rohkeasti ja toimme markkinoille ensimmäisenä huiman määrän täysin uudenlaisia tuotteita, palveluita ja käyttökokemuksia. Toimme ensimmäisenä markkinoille maksulliset digitilaukset sekä maksumuurin. Aina kaikki uudistukset ja kokeilut eivät onnistuneet, mutta olimme hyvin ketteriä iteroimaan ja parantamaan käyttäjäkokemusta.”

Alma Talentin kehitysporukka on kasvanut tasaisesti matkan varrella viidestä henkilöstä melkein kuuteenkymmeneen ja koko talossa jopa 300 kehittäjän yhteisöksi. Liiketoimintoihin on tullut myös mm. tuoteomistajia, SEO- ja SEM-osaajia ja Growth Hackereitä sitä mukaan, kun digiliiketoiminta on kasvanut merkittäväksi osaksi Almalla.

Kasvua ja yhteisiä digitaalisia rakennuspalikoita

Niilon mielestä Alma on kasvanut poikkeuksellisen hyvin myös onnistuneilla yritysostoilla, joista on hänen mukaansa kiittäminen erittäin osaavaa henkilökuntaa, toimivaa prosessia ja hyviä kumppaneita.

”Ostettavan yrityksen työntekijät sitoutetaan ja integroidaan todella nopeasti Almaan. Itselle isoin oppi tästä oli, kun saimme todella paljon uusia työkavereita Talentumin ja Kauppalehden yhdistyessä Alma Talentiksi. Kehitysporukka kasvoi taas isommaksi yhdessä yössä. Pääsimme yhdessä kehittämään todella timanttisen digijulkaisualustan, jota nyt hyödynnetään Alma Talentin kaikissa uutissivustoissa.”

Alman Suomen toiminnoissa kehittäjien määrä oli tuolloin kasvanut jo yli sataan henkilöön ja erilaisten palveluiden ja brändien määrä huiteli samoissa lukemissa.

”Olimme jo hyödyntäneet tiettyjä teknisiä järjestelmiä koko Almassa. Lisää yhteisiä digitaalisia rakennuspalikoita piti löytyä, jotta palvelukohtaisesti kehityspanokset pystyttiin käyttämään asiakkaille lisäarvon tuottamiseen eikä analytiikka-, mainos-, kirjautumis- yms. järjestelmän rakentamiseen palvelukohtaisesti. Haimme ketteryyttä myös pilvipalveluiden puolelta todella aikaisessa vaiheessa, jolloin kehittäjät pystyivät itse myös keskittymään ominaisuuksien kehittämiseen palvelimien ylläpidon sijaan.”

Teknologiavastuuroolissa oli Niilon mielestä mukava huomata, kuinka kehittäjät uskalsivat kokeilla uusia kehitystapoja ja teknologioita. Ketterän kehityksen malli tuli hyvin aikaisessa vaiheessa käyttöön ja kaukana ovat ne ajat, jolloin tuotteen uusia ominaisuuksia vietiin tuotantoon kuukauden tai parin viikon välein ja vienti kesti tunteja. Nykyään tuotantoon vienti tapahtuu heti kun ominaisuus on valmis ja parhaimmillaan uusi ominaisuus näkyy asiakkailla muutamissa sekunneissa.

Teknologiapäälliköstä liiketoiminnan johtajaksi

Almalla Niilon uran isoin muutos tapahtui helmikuussa 2020, kun hän otti vastuulleen Talentin asumisen datan ja kiinteistötiedon liiketoiminnan. Niiloa ei pitkään tarvinnut houkutella tehtävään, koska asuntokauppa ja asumisen liiketoiminta oli Niilolle tutun digimurroksen edessä. Lisäksi hän toimii Alma Talentin palveluliiketoiminnan teknologiajohtajana ja DIAS:n hallituksen jäsenenä.

”Pääsin ensityökseni mukaan neuvottelemaan liiketoimintakaupasta DIAS digitaalinen asuntokauppa Oy:n kanssa. Tässä pääsin heti syvään päähän liiketoiminnan lukuihin, mutta pystyin hyödyntämään todella paljon aikaisempaa osaamista. Reilu puolitoista vuotta uudessa roolissa on opettanut sen, että uskaltaessaan luopua osasta tuttua ja turvallista, pääsee oppimaan ja kehittymään rutkasti. Parasta on, että Alman porukalla riittää rohkeutta ja myös mahdollisuuksia kokeilla siipiä aivan erilaisissa liiketoiminnoissa ja työtehtävissä. Aina ei tarvitse siirtyä pysyvästi, vaan uusiin liiketoimintoihin ja tehtäviin pääsee tutustumaan myös yhteistyön kautta.”

Merkitykselliseksi Niilo kokee aikaisemmassa ja nykyisessä työssään sen, että hän pääsee yhdessä asiakkaiden kanssa suunnittelemaan täysin uusia palveluita, sekä näkemään niiden kehityksen. Tällä hetkellä Niilo kertoo pöyhivänsä kollegoiden kanssa pienen lapsen innolla valtavaa datamäärää, jota asumisen ympärille on syntynyt.

”Matkalla on tarttunut todella paljon hyviä oppeja ja oivalluksia, joita on pystynyt hyödyntämään liiketoimintaa kehittäessä. Hyväkään idea ei ole minkään arvoinen, ennen kuin se tuottaa asiakkaille arvoa. Mitä nopeammin palvelu saadaan asiakkaiden käyttöön, sen nopeammin saadaan aitoa ja arvokasta palautetta, jonka pohjalta palvelua voidaan kehittää paremmaksi.

Ihmiset tärkein voimavara

Parasta Niilon mukaan on, kun joka päivä pystyy innostumaan niistä kaikista mahdollisuuksista, joilla voi tuottaa lisäarvoa asiakkaille. Uudessa tehtävässä Niilo kokee antoisaksi, että tietyt asiat pysyvät.

”Niin teknologian kuin liiketoiminnan puolella tärkein asia on ihmiset, joiden kanssa toimit. Myös moderneilla johtajataidoilla pärjää hyvin pitkälle. Kaikkea ei tarvitse osata, mutta pitää uskaltaa kysyä ääneen, jos vastaan tulee uusia asioita. Ei kannata turhaan olettaa, että kysyessään menettää kasvonsa. Uskallan luvata, että moni muukaan ei tiennyt, mutta ei vaan kehdannut kysyä.”

  • Julkaistu: 7.10.2021, 12:40
  • Kategoria: Uutinen
  • Teema: ihmiset, toissa-almalla

Jaa artikkeli

Lue seuraavaksi:

Toimittajana työskentely on ainutlaatuinen tilaisuus soveltaa opintojen aikana kertynyttä teoriaa käytäntöön

Toimittajan työssä tarvitaan monipuolista osaamista ja se soveltuukin myös monille…

Töissä Almalla

Kohti inhimillisempää ja kestävämpää työelämää? Työelämän murros haastaa sekä työnantajat että työntekijät

Muuttuvaan työelämään tarvitaan jokaisen panosta. Käynnissä oleva muutos kannattaa nähdä…

Trendit

Alma Brand Studion traineeohjelma kasvatti sisältömarkkinoinnin ammattilaisia – nyt traineet kertovat omista kokemuksistaan ja opeistaan

Alma Brand Studion sisältömarkkinoinnin traineeohjelma toteutettiin ensimmäistä kertaa ja se…

Töissä Almalla