Alma Media > Mainostajalle > Google Chromen päivitys rajoittaa raskaiden mainosaineistojen näkymistä

Google Chromen päivitys rajoittaa raskaiden mainosaineistojen näkymistä

Taustatietoja

Google on tuomassa Chrome versio 85 -päivityksen myötä verkkoselaimeensa ominaisuuden, jonka on mahdollista puuttua raskaiden tai prosessoria kuormittavien aineistojen näkymiseen. Tämä ominaisuus kulkee nimellä Heavy Ad Intervention. Google on aloittanut toiminnon käyttöönoton syyskuun 2020 aikana porrastetusti Chrome 85:een päivittyneissä selaimissa. Tarkempaa ajankohtaa kaiken kattavalle käyttöönotolle ei ole vielä Googlelta tullut. 

Google Chrome on erittäin suosittu selain ja kattaa merkittävän osan myös Alma Median käyttäjien selaimista. Mainosaineistoa suunnitellessa on syytä huomioida selaimen tuomat rajoitteet ja reunaehdot toteutukselle, jotta mainosta voidaan näyttää suunnitellusti ja toivotulle kohderyhmälle. 

Chrome-selaimissa on ollut mahdollista jo versiosta 80 asti (julkaistiin alkuvuodesta 2020) manuaalisesti valita asetuksista raskaiden mainosaineistojen blokkaus. 

Mitä tämä tarkoittaa?

Google Chrome -selainten Heavy Ad Intervention poistaa mainosaineiston näkyvistä seuraavien reunaehtojen täyttyessä:

  • Aineisto lataama paino ylittää 4 MB. Koskee mainoksen kokonaispainoa, eli kaikkia sen lataamia elementtejä (esim. kuvat, videot, scriptit, mittapikselit, fontit jne.)
  • Aineisto käyttää prosessoria 15 sekunnin ajan 30 sekunnin kuluessa.
  • Aineisto käyttää prosessoria kaiken kaikkiaan 60 sekunnin ajan.

Näistä merkittävin ja eniten estoja aiheuttava tekijä on aineiston lataamat resurssit, eli kokonaispaino joka ylittää 4MB rajan.

Heavy Ad Intervention vaikuttaa kaikkiin mainosmateriaaleihin joita esitetään ad iframen sisällä. Se Voi poistaa näkyvistä täysin tavallisia mainosbannereita, outstream-videoita tai ohjelmallisesti ostettuja mainosnäyttöjä, jos ne rikkovat Chrome-selaimen asettamia rajoituksia.

Googlen Chrome -selain ei estä mainosaineiston näkymistä mikäli käyttäjä itse on ollut vuorovaikutuksessa mainoksen kanssa, esim. painanut play-nappia (click to play) tai klikannut seuraavaa kohdetta mainoksessa (click). Pelkkä hiiren liikuttaminen mainosaineiston päällä ei ole riittävä toimenpide.

Seuraamme Almassa jatkuvasti tilannetta ja reagoimme tarvittaessa

Suoraan Almalta ostetut kampanjat: Tarkastamme kaikki meille saapuvat mainosaineistot, että ne noudattavat annettuja aineisto-ohjeitamme. Mikäli havaitsemme aineistoissa mahdollisia ongelmia Google Chrome -selaimen ja Heavy Ad Interventionin kanssa, mainonnanhallintamme on aineistoon liittyen yhteydessä ja pyytää tarvittavia korjauksia.

Ohjelmallisesti ostetut kampanjat: Huutokauppa impressiosta on mahdollista voittaa rajat ylittävällä aineistolla. Jos aineisto kuitenkin rikkoo Chromen sääntöjä, poistuu se näkyvistä rajojen ylittyessä. Tämä vaikuttaa heikentävästi kampanjatuloksiin ja käyttökokemukseen. Emme pysty tällä hetkellä seuraamaan rajat ylittäviä aineistoja, joten ostajan on tärkeä varmistaa, että aineistot ovat ohjeistuksen mukaisia.

Miten varautua ja mitä voi tehdä?

Mainosaineistoa suunnitellessa ota huomioon seuraavia seikkoja:

  • Kokonaispaino ei saa ylittää 4MB. Tämä pitää sisällään kaikki ladattavat resurssit. Myös kampanjan kylkeen asetettavat mittapikselit, viewability seurannat ja kolmansien osapuolien asettamat scriptit.
  • Optimoi ja pakkaa käyttämäsi kuva- ja videoelementit parhaasi mukaan.
  • Rich Media mainoksissa rohkaise ja ohjaa käyttäjää toimimaan mainoksen kanssa, jolloin on mahdollista ladata enemmän resursseja ja Googlen Chrome selain ei rajoita näkymistä.
  • WEbGL:n avulla tehdyt animoinnit ovat huomattavasti kevyempiä kuin HTML5:n avulla tehdyt.  
  • Mikäli aineistoa ei ole mahdollista keventää enempää, niin harkitse toteutuksen kääntämistä click to play -formaattiin autoplayn sijaan. 
  • Kiinnitä huomiota videoaineistojen pituuteen. Leikkaamalla ja optimoimalla videota lyhyemmäksi säästät tiedoston painossa. 30 sekunnin videon editointi 15 sekuntiin säästää merkittävästi tiedoston painossa. 
  • Pyri toteuttamaan aineistot aina polite loadingia hyödyntäen. Kevyt esilataus jossa tärkeä viesti tai brandi näkyy mahdollisimman nopeasti kuluttajalle samalla kun painavampia osia ladataan. 
  • Autoplay videoissa joiden pituus on maksimissaan 15 sekuntia voi sisältää uudelleen käynnistys ominaisuuden.
  • Autoplay aineistojen kanssa, lähemmäs 30 sekunnin pituiset videot olisivat hyvä jättää loppuplanssiin, eli viimeinen kuva toimii lopetuskuvana, videon pysähtyessä.

Optimoidulla ja hyvin toteutetulla mainosaineistoilla saadaan paremmat tulokset. Kevyempi mainosaineisto on nopeammin käyttäjän ruudulla, se ei kuormita käyttäjän päätelaitetta sekä selainta ja käyttökokemus on kokonaisvaltaisesti parempi. 

Almassa käytössä olevalla Celtra-työkalulla voidaan helposti ja joustavasti toteuttaa vaikuttavia ja vuorovaikutteisia mainosratkaisuja, joissa rajoitusten aiheuttamat tekniset haasteet on huomioitu.

Ota yhteyttä mediamyyntiimme, niin kerromme lisää Celtran tarjoamista monipuolisista mahdollisuuksista.

  • Julkaistu: 12.10.2020, 08:00
  • Kategoria: Mainostajalle

Jaa artikkeli