Avainasiat
Alma Media tarjoaa vahvaa sijoituspotentiaalia keskittyneen digitaalisen kasvustrategian, monipuolisen liiketoimintaportfolion ja vankan taloudellisen perustan avulla.
Alma Mediaa sijoituskohteena puoltavat seuraavat seikat:
1. Menestyksekäs digitaalinen muutos
- Alma on onnistuneesti kehittynyt painotalosta digitaaliseksi palvelu- ja mediayhtiöksi. Digitaalisen liiketoiminnan osuus on kasvanut alle 14 prosentista yli 85 prosenttiin kymmenessä vuodessa. Kasvu perustuu skaalautuviin, kustannustehokkaisiin toimintamalleihin ja jatkuvaan innovointiin.
2. Johtavat brändit ja markkina-asemat
- Alma hallinnoi vahvoja markkinapaikkoja ja mediabrändejä Suomessa, Ruotsissa ja Keski-Itä-Euroopassa. Sen palvelut – kuten Etuovi.com, Nettiauto, Kauppalehti ja Iltalehti – sekä rekrytointipalvelut prace.cz ja jobs.cz Tšekin tasavallassa, Profesia.sk Slovakiassa ja Mojposao.net Kroatiassa ovat kategoriansa kärkinimiä ja tavoittavat laajoja yleisöjä.
- Kansainvälisen liiketoiminnan osuus liikevaihdosta on hieman alle 40 % ja kannattavuudesta vajaa 60 %. Liiketoimintamme ei ole pelkästään riippuvainen hitaan kasvun kotimaan markkinasta.
- Konsernin mediat tavoittavat viikoittain yhteensä lähes 80 prosenttia kaikista suomalaisista.
3. Vakaata ja kannattavaa kasvua
- Yhtiön ketterä, pääomakevyt liiketoimintamalli mahdollistaa jatkuvan kannattavuuden ja korkeat tuotot.
- Vuonna 2024 oman pääoman tuotto oli 23 %, ja Alma ylläpitää tervettä maksuvalmiutta sekä vahvaa osingonmaksukykyä, tavoitteenaan jakaa yli 50 % vuosittaisesta voitosta.
- Katso Alma Median taloudelliset tavoitteet täältä.