Tiettyjä hankintoja tehdään tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Mainostajan kannattaa ennakoida ja suunnitella kampanjat niin, että mainos tavoittaa ostopäätöksiään tekevän yleisön juuri oikeaan aikaan. Mistä ja miten, katso vinkkimme Kohdentamisen vuosikellosta!
Kevät, kesä, syksy, talvi – tiedätkö, milloin sinun yleisösi aktivoituu?
Autokuume nousee usein viimeistään lumien sulaessa keväällä, jolloin myös kotipuutarhurit ja muut viherpeukalot ovat jo tovin puuhastelleet siemenkaupoilla. Opiskelijoille uusi lukuvuosi starttaa syksyllä, joten kevät ja kesä ovat aktiivista aikaa hankinnoille. Penkkiurheilijoille taas on tarjolla aktiviteetteja ja silmänruokaa läpi vuoden. Muun muassa tällaisia tyypillisiä sesonkeja ja yleisöjä voi havaita vuodenaikojen mukaan, mutta milloin sinun yrityksesi potentiaalinen asiakaskunta aktivoituu? Tiedätkö, miten ja mistä tavoitat heidät?
Katso vinkit aktiivisista yleisöistä Kohdentamisen vuosikellosta.
Vinkit, miten tavoitat yleisön
Kun pidät brändisi esillä usein ja jatkuvasti eli teet jatkuvaa mainontaa, pysyt kohderyhmän mielessä. Mitä enemmän toistoa, sitä vahvempi muistijälki brändistä jää.
Jos haluat varmistaa, että mainoskampanjasi tavoittaa halutun yleisön, kannattaa hyödyntää kohdentamisen mahdollisuuksia.
Mitä mainonnan kohdentaminen tarkoittaa?
Mainonnan kohdentaminen tarkoittaa sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle, joka todennäköisimmin ostaisi mainonnan kohteena olevia tuotteita tai palveluita. Kohderyhmien tunnistamiseen käytetään dataa, jota esimerkiksi me Almalla saamme omista medioistamme, palveluistamme ja markkinapaikoiltamme. Näin voimme tunnistaa esimerkiksi usein matkailuaiheisia artikkeleita kuluttavat käyttäjät, ja näyttää heille matkailuun liittyvää mainontaa.
Erilaisia kohderyhmiä on lukuisia: voit tavoittaa mainonnalla vaikkapa matkailusta kiinnostuneet pariskunnat Keski-Suomessa, tai uutta asuntoa etsivät lapsiperheet Turun seudulla tai moottoripyöräharrastuksen parissa viihtyvät eläkeläiset pääkaupunkiseudulla. Kohderyhmän tunnistamiseen voi käyttää monenlaisia kriteerejä, kuten kiinnostuksen kohdetta, ikää ja asuinpaikkaa. Lue lisää Kohdentamisen vuosikellosta.
Tunnista paremmin liikkeellä olevat yleisöt
Milloin on oikea aika mainostaa? Kohdentamisen vuosikello auttaa sinua suunnittelemaan markkinointia koko vuodeksi ja ennakoimaan tulevia sesonkeja. Vuosikellossa esitetyt yleisöt ovat vain muutamia esimerkkejä. Näiden lisäksi on mahdollista tavoittaa lukuisia muitakin yleisöjä, kysy niistä lisää asiantuntijoiltamme!
Me tunnemme yleisömme ja palveluidemme käyttäjät
Myös sinun yrityksellesi potentiaalinen asiakasryhmä löytyy Alma-verkoston palveluista ja markkinapaikoista. Ota yhteyttä niin kuulet tarkemmin, miten voit kohdentaa mainontaasi juuri sille porukalle, joka on kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi.
Sinua saattaa kiinnostaa myös:
Missä asiakas luuraa? Näin löydät ostavia asiakkaita
Lataa ilmaiseksi: Joka yrityksen markkinointiopas
Asiakascase: Näin asiakkaat ohjataan paikalliselle ostosapajalle