Vinkki mainostajalle: näin suomalaiset panostavat lomanviettoon

Tavoita asiakkaat kesälläkin

Kesäkyselyn tulokset ovat nyt saatavilla. Jos haluat tavoittaa kesälomaansa viettävät suomalaiset kuluttajat ja päättäjät, katso millaisia kesäsuunnitelmia kyselyyn vastanneilla on ja hyödynnä tuloksia mainonnassasi. Kysely tehtiin huhtikuussa 2024 Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoille.

Iltalehden lukijoiden kesä 2024

Kyselyn mukaan tuleva kesä ja lomakausi näyttää suurelta osin samansuuntaiselta kuin edellisinä vuosina. Iltalehden lukijoista 75 % aikoo lomailla kesällä 3 viikkoa tai enemmän, ja 45 % lomailee pääosin heinäkuussa. Lomaa aiotaan pitää myös syksyllä, näin sanoo 43 % kyselyyn vastanneista.

Kesä on rentoutumisen ja nautiskelun aikaa

Kyselyyn vastanneista 85 % sanoo, että kesälomalla tavoitteena on kunnon lepääminen ja rentoutuminen, vastaajista 56 % aikoo panostaa kuntoiluun ja liikuntaan, hyvästä ruuasta ja juomasta aikoo nauttia 87 % vastaajista.

Näin suomalaiset hellittävät kukkaronnyörejään kesällä

Iltalehden lukijoista 64 % suhtautuu luottavaisesti omaan talouteensa syksyllä ja loppuvuodesta. Vuonna 2023 samaa mieltä oli 68 % kyselyyn vastanneista.

Kotimaan aktiviteetit vetävät puoleensa lomailijoita

Kotimaan aktiviteetit vetävät puoleensa lomailijoita

Alma Businessmediat, lukijoiden kesä 2024

Isoja muutoksia kesänviettoajankohtaan tai -tapoihin viime vuoteen verrattuna ei ole näkyvissä. Kyselyyn vastanneista 77 % aikoo lomailla vähintään 3 viikkoa, 48 % lomailee pääasiassa heinäkuussa ja 49 % suunnittelee pitävänsä lomaa syksyllä.

Vastauksista ilmenee, että hieman viime vuotta vähemmän on suunnitelmissa vierailut huvipuistossa, lomamatkailu ulkomaille lentäen, hotelliyöpyminen kotimaassa sekä matkailu omalla autolla tai matkailuautolla.

Mökkeilyinto sen sijaan on hieman noussut viime vuodesta, samoin lähialueen risteilysuunnitelmat sekä kodin ja mökin kunnostus tai rakentaminen. Suurin osa lukijoista pitää kesäloman tavoitteena kuitenkin kunnon lepäämistä ja rentoutumista, näin sanoo 87 % vastaajista.

Näin suomalaiset hellittävät kukkaronnyörejään kesällä

Erityisenä huomiona kyselystä nousi esiin se, että tänä vuonna 75 % kyselyyn vastanneista suhtautuu luottavaisesti omaan talouteensa syksyä ja loppuvuotta ajatellen. Vuonna 2023 luku oli 80 %, ja sitä edellisenä vuonna 86 %.

Kesää vietetään aktiivisesti kotimaassa

Kesää vietetään aktiivisesti kotimaassa

Lähteet:
Iltalehden kysely 04/2024, N=1539, vrt. 04/2023, N=1909
Alma Businessmediat kesäkysely 4/2024, N=1333, vrt. 4-5/2023, N=892

Aloita kesän ja syksyn mainoskampanjat nyt!

Autamme sinua löytämään sopivat mainosratkaisut niin displayn, videomainonnan, sisältömarkkinoinnin kuin printinkin ratkaisuista, joiden avulla tavoitat kesälomaansa suunnittelevat ja viettävät suomalaiset.

Lue seuraavaksi

Milloin on oikea aika mainostaa? Katso vuosikellosta

Tiettyjä hankintoja tehdään tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Mainostajan kannattaa ennakoida ja suunnitella kampanjat niin, että mainos tavoittaa ostopäätöksiään tekevän yleisön juuri oikeaan aikaan. Mistä ja miten, […]

Tästä artikkeliin

Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä

Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, […]

Tästä artikkeliin

Ota yhteyttä

Copyright © 2024