
Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, joten mainostaja: nyt on aika tavoittaa heidät. Päätöksenteon hetkellä moni saattaa tarttua taktiseen tarjousmainontaan.
Matkailun pulssikysely
Matkailun pulssikysely tehtiin lokakuussa 2023 Iltalehden lukijoille. Kysely antaa arvokasta tietoa muun muassa siitä, kuinka paljon rahaa matkustamiseen ollaan valmiita panostamaan, mitkä ovat suomalaisten suosikkilomakohteet sekä suurimmat ostopäätökseen vaikuttavat tekijät. Näitä tietoja voit hyödyntää omassa markkinoinnissasi. Tutustu kyselyn koosteeseen alta.

Tällainen on suomalaisten matkustusinto juuri nyt
Kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa ulkomaille lentäen seuraavan 6 kk aikana. Kohta käsillä olevan talviloman ja tulevan kevään matkoja siis suunnitellaan taloudellisesta tilanteesta huolimatta mukavasti.
Yleisesti matkailutottumuksista kysyttäessä jopa 44 % vastaajista sanoo matkustavansa ulkomaille lomalle kerran tai useammin vuodessa.
Matkustushalukkuuteen vaikuttaa oma taloudellinen tilanne
Matkailun pulssikyselystä selviää, että suomalaisilta löytyy lomasuunnitelmia laidasta laitaan. Lomaa aiotaan viettää kotona, mökkeillen, auringossa palmujen alla ja talviaktiviteeteissä sekä Suomessa että ulkomaan kohteissa.
Vastaajat, jotka eivät aio matkustaa ulkomaille seuraavan 6 kuukauden aikana, sanovat oman taloudellisen tilanteen suurimmaksi syyksi olla matkustamatta.
Omatoimimatka vai pakettimatka?
Kukapa ei helppoutta arvostaisi. Nykypäivänä matkojen etsiminen, retkien ja aktiviteettien suunnittelu, hintojen vertaileminen ja matkan omatoiminen ostaminen on helppoa, mikä varmasti näkyy omatoimimatkailijoiden määrässä. Hinnalla on suuri merkitys, kun suomalainen suunnittelee lomamatkaa.
- Noin 39 % sanoo olevansa omatoimimatkalaisia eli ostavat lennon ja majoituksen itse.
- Noin 23 % vastaajista luottaa valmismatkaan, sillä paketin valinnassa haetaan myös suunnittelun vaivattomuutta ja ajan säästöä sekä edullisia pakettitarjouksia.
- Jopa 68 % vastaajista voisi harkita omatoimimatkan vaihtoehtona pakettimatkaa (lento+hotelli), mikäli kiinnostavaan matkakohteeseen hinta olisi edullisempi kuin erikseen ostettaessa.
Vinkit matkailumainontaan
Hienoinen positiivinen vire suomalaisten matkusteluinnossa näkyy taloudellisesta tilanteesta ja maailmantilanteen epävarmuudesta huolimatta. Kuluttajien ostopäätökseen vaikuttaa matkan hinnan lisäksi moni asia, kuten kohdemaan hintataso ja tarjolla olevat aktiviteetit.
Matkailumainonnassa kannattaa tuoda hinta esiin selkeästi ja tarjota rohkeasti vaihtoehtoja erilaisten kohteiden, aktiviteettien ja elämysten etsijöille.

Haluatko kuulla tulokset kokonaisuudessaan?
Jos haluat vinkkejä, miten sinä voit hyödyntää tuloksia mainontasi suunnittelussa, asiantuntijamme käy mielellään tuloksia läpi kanssasi. Ota yhteyttä oman alueesi asiantuntijaan tai jätä yhteystietosi niin me otamme sinuun yhteyttä.
Lähde: Matkailun pulssikysely 2023. Kysely tehtiin pop-up-kyselynä Iltalehdessä 18.–20.10.2023. Vastaajamäärä: 954. Vastaajaprofiili: miehet 53 %, naiset 46 %, muu 1 %.