Mainonnan kohdentamisella pyritään win-win-tilanteeseen: mainostaja löytää sopivan yleisön, jolle kannattaa mainostaa, ja mainoksia näkevä yleisö hyötyy siitä, että näkevät heitä kiinnostavia mainoksia.
Kohdentaminen on yksinkertaisesti sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle.
Oletetaan, että seisot keskellä kauppatoria ja haluat löytää ohikulkijoista kaikki koiranomistajat. On hukkaan heitettyä aikaa (ja rahaa), jos kysyt jokaiselta vastaantulijalta, omistaako tämä koiran. Sen sijaan jos lähestyt vain heitä, jotka kävelevät koiran kanssa, osut varmemmin nappiin.
Sama taktiikka pätee digimainonnassa.
Esimerkiksi lemmikkitarvikkeita myyvän yrityksen ei kannata käyttää mainosbudjettiaan laajaan näkyvyyteen näkyäkseen kerran sadalle ihmiselle, joista mahdollisesti vain kymmenen omistaa lemmikin. Mainonta kannattaa kohdentaa näkymään kymmenen kertaa kymmenelle lemmikinomistajalle.
Lue lisää: Bannerimainontaa voi kohdentaa sopiville kohderyhmille
Miten mainontaa voi kohdentaa?
Koiranomistajia voi löytää nopeammin koiratarvikeliikkeen kuin nappikaupan edestä.
Sama pätee jälleen digimainonnassa: jo oikean mediaympäristön valitseminen on kohdentamista. Kohdentamisessa huomioidaan muun muassa, että mainoksesi näkyy sellaisten sisältöjen yhteydessä, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja sellaisilla verkkosivustoilla, joissa he muutenkin päivittäin liikkuvat.
Mainontaa voi lisäksi kohdentaa maantieteellisesti näkymään vain tietyn alueen asukkaille, sillä aina ei ole järkevää maksaa mainosnäkyvyydestä ympäri Suomen.
Yllä olevien lisäksi mainontaa voi kohdentaa muillakin perusteilla, kuten iän, sukupuolen ja kotitalouden koon mukaan. Lisäksi voi kohdentaa viikonpäivien, sään tai laitteen mukaan eli esimerkiksi vain mobiilikäyttäjille, aiempien verkkosivukäyntien eli käyttäytymisen mukaan sekä lukuisilla edellisten yhdistelmillä.
Kohdentamalla ja rajaamalla kohderyhmä pienenee, mutta muuttuu samalla laadukkaammaksi, kun mainos näkyy juuri heille, joita tavoittelet.
Jos haluat tavoittaa vaikkapa Mikkelin alueella koiran omistavat lapsiperheet, jotka suunnittelevat auton ostoa, sekin onnistuu.
Katso myös: Näin herätät huomion ja kohdennat viestisi
Muista bränditurvallisuus!
Mainontaa kohdentaessa kannattaa varmistaa bränditurvallisuus eli Brand Safety: me Almalla varmistamme, että mainoksesi näkyy turvallisilla, kotimaisilla verkkosivustoillamme ja ohjaamme mainontaa asiayhteydeltään sopivien sisältöjen yhteyteen.
Miksi mainontaa kannattaa kohdentaa?
Mainontaa kannattaa kohdentaa siksi, että parannat mahdollisuuksiasi tavoittaa sen yleisön, joka on oikeasti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Laadukkaampi yleisö tuo yleensä lisää myyntiä.
Kohdentamalla oikealle yleisölle kasvatat brändisi tunnettuutta ja se jää ihmisten mieleen, kun he tekevät ostopäätöksiä. Todennäköisesti saat viestilläsi paremmin huomiota, kun se on kohdistettu asiasta kiinnostuneelle ja osuu juuri siihen hetkeen, kun tuotteita etsitään tai ollaan ostamassa.
Eikä vähäisimpänä: säästät rahaa, kun et joudu maksamaan turhista mainosnäytöistä tai -klikeistä.
Asiakascase: Kiinnostavat artikkelit puhuttelivat Esan Levykalusteen kohderyhmää
Vinkit digimainonnan kohdentamiseen:
-
Kohdentamista on jo se, että valitset sopivan median.
-
Personoi viestisi kohderyhmän mukaan.
-
Varmista, että yleisö on riittävän suuri.
-
Hyödynnä dataa digimainonnan kumppaniltasi – kuten Almalta.
-
Kohdenna viestit kohdeyleisön ostopolun varrelle – me autamme.
Opi kohdentamisen termit, mitä tarkoittaa:
Alueellinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietyn alueen ihmisille. Esimerkiksi uuden Rovaniemen myymälän avajaisista kertova mainos kohdennettuna Rovaniemen lähialueelle.
Sosiodemografinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään esim. tietyn ikäisille, koulutustaustaisille, ammattiryhmän tai kotitalouden koon mukaan. Esimerkiksi koulutuksista kertova mainos kohdennettuna 18–25-vuotialle.
Kontekstuaalinen kohdentaminen eli asiayhteyden mukaan kohdentaminen tarkoittaa sitä, kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietystä aihealueesta kiinnostuneille ihmisille. Esimerkiksi lastentarvikemyymälän mainos lapsiperheille suunnatun sisällön yhteydessä.
Retargetointi eli uudelleenkohdentaminen: kun mainostasi näytetään jo aiemmin sivustollasi käyneelle. Retargetointi mahdollistaa viestin personoimisen ”jatkotarinaksi”. Esimerkiksi muistuttavaa mainontaa henkilölle, joka on lisännyt verkkokaupassasi ostoskoriin tuotteita, mutta ei tehnyt ostosta loppuun.
Kaipaatko apua mainonnan kohdentamisen suunnittelussa?
Mikäli et tunne asiakaskuntaasi vielä tai et tiedä, miten mainontaa pitäisi kohdentaa ja kenelle, me autamme sinua. Meillä on mainonnan ja kohdentamisen ammattilaiset, jotka hoitavat kohdentamisen puolestasi.
Laajat kohderyhmät löytyvät Alman medioista. Digiverkostossamme liikkuu viikoittain yli 3 miljoonaa suomalaista, joten uskallamme väittää, että siitä joukosta löytyy varmasti sinunkin liiketoiminnallesi sopiva yleisö.
Lähde: KMT 2024, FIAM 2024.
Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?
Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>