Vinkit onnistuneeseen mainontaan  

Onko mainontasi kirjavaa kuin strösselisekoitus?

Onko mainontasi kirjavaa kuin strösselisekoitus? Nappaa tästä vinkkejä, miten pidät kokonaisuuden hallinnassa onnistuneesti.

Tiesitkö?

Mainonnan tulisi olla ennen kaikkea tavoitteellista. On helpompi edetä suunnitelmallisesti ja mitata mainonnan tuloksia, kun taustatyö on tehty hyvin ja tavoite on selkeä.

  1. Määritä mainonnalle tavoite

    Haluatko luoda yrityksestäsi mielikuvia ja tehdä brändimainontaa, aiotko lanseerata uuden tuoteryhmän ja haluat paljon huomiota, vai haluatko saada aikaan nopeita tuloksia ja tähdätä suoraan myyntiin? Jo tavoitteen asettaminen määrittää pitkälti sen, millaista mainontaa kannattaa lähteä suunnittelemaan, missä kanavissa kannattaa mainostaa ja mikä mainosmuoto sopii tilanteeseen parhaiten.

    Koko kakkua ei voi hotkia kerralla eikä myöskään yhdellä mainoksella saada aikaan kaikkea. Pilko laaja tavoite paloihin ja määritä kullekin kampanjalle oma tavoitteensa.

  2. Valitse kohderyhmä ja puhuttele heitä kiinnostavasti

    Kun tiedät kohderyhmän, tiedät jo kenet sinun pitää hurmata. Todennäköisesti tiedät myös missä kanavissa kohderyhmä liikkuu. Tunne asiakkaasi: puhutteleeko heitä enemmän tunteisiin vetoava vai faktoihin perustuva suora viesti?

  3. Testaa mikä toimii ja mikä ei

    Mainoskampanjaa voi ensin testata pienemmälle kohderyhmälle ennen suurelle yleisölle julkaisemista. Pienemmällä otoksella saat hieman osviittaa, miten valittu viesti puree yleisöön. Testin tulosten perusteella voit tehdä tarvittaessa korjauksia.

    Joskus voi olla hyödyllistä kysyä suoraan asiakkailta, millaista mainontaa he haluaisivat nähdä ja mistä he pitävät. Näin opit tuntemaan kohderyhmäsi ja pystyt tarjoamaan parempaa ja kohdennetumpaa palvelua juuri heille.

  4. Kohdenna sopivalle kohderyhmälle

    Vaikka mainoksesi olisi kuinka houkutteleva, yleisö ei tartu siihen, ellei tuotetta tai palvelua koeta itselleen tarpeelliseksi. Niinpä on tärkeää hyödyntää saatavilla olevia mahdollisuuksia kohdentaa mainos sellaiselle kohderyhmälle, jota mainos – ja mainostettava tuote – oikeasti kiinnostaa. Tähän voimme hyödyntää kattavaa dataa, kunhan vain kerrot toiveesi, kenet haluat tavoittaa.

  5. Herätä huomio ja yllätä

    Miten mainoksesi erottuu joukosta? Hyödynnä esimerkiksi liikkuvaa kuvaa, nokkelaa otsikointia tai jännittävää värimaailmaa. Muista kuitenkin pitää brändisi tunnistettavissa ja viestisi lyhyenä ja selkeänä. Otsikoi napakasti ja kerro lisää laskeutumissivulla.

    Huomioi myös, onko viestisi kiinnostava. Ei kannata tehdä tikusta asiaa vain huomiota saadakseen, vaan tarjoilla aidosti kiinnostavaa sisältöä, josta voi olla hyötyä.

  6. Aktivoi toimimaan

    Oli se sitten mielenkiintoinen artikkeli, kurkistus kulissien taakse, mieletön ostotarjous, uusi kuvasto, alennuskoodi tai jotain aivan muuta. Mikä houkuttelee klikkaamaan? Minkä lupauksen mainos antaa?

  7. Seuraa dataa ja analysoi

    Reaaliaikaisesti dataa seuraamalla pysyt koko ajan tilanteen tasalla eikä pitkä tai jatkuva kampanja tuo lopussa yllätyksiä. Dataa tutkimalla selviää muun muassa, millainen viesti kohderyhmää puhuttelee ja mitkä kanavat ovat otollisinta mainonnalle.

  8. Optimoi ja tehosta

    Edellä mainittujen keinojen avulla voit esimerkiksi ohjata mainoskampanjaa näkymään enemmän sellaisille kohderyhmille, joille mainos toimii hyvin ja sulkea mainontaa pois sieltä, missä se ei saa toivottua tulosta. Koko ajan dataa seuraamalla ja optimoimalla saat tehostettua mainontaan käytetyn panostuksen.

Kun tavoitteena on imagon kirkastaminen | Case JVA

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi

Milloin on oikea aika mainostaa? Katso vuosikellosta

Tiettyjä hankintoja tehdään tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Mainostajan kannattaa ennakoida ja suunnitella kampanjat niin, että mainos tavoittaa ostopäätöksiään tekevän yleisön juuri oikeaan aikaan. Mistä ja miten, […]

Tästä artikkeliin

Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä

Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, […]

Tästä artikkeliin

Ota yhteyttä

Copyright © 2024