Jos kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa, liikkuva kuva kertoo vielä enemmän. Video sopii erinomaisesti tunnettuuden kasvattamiseen sekä brändinrakennuksen tueksi.
Liikkuva kuva on kaikkialla
Olipa kyse liikkuvasta kuvasta, videosta tai animaatiosta, liikkuva kuva on kaikkialla. Videosta onkin tullut kuluttajille osa arkea. Videosisältöjä katsellaan ajankuluksi vapaa-ajalla, työmatkalla, tiedonhakuun, inspiraation lähteeksi ja tylsyyden kukistamiseksi. Videosisältöjä katsellaan myös silloin, kun halutaan tutustua tuotteisiin ennen ostopäätöstä.
Videomainontaa voi tehdä tv-mainonnan tapaan
Jos aiemmin mainosfilmejä nähtiin vain televisiossa, voi nykyään vaikuttava videomainos pyörähtää käyntiin laitteella kuin laitteella.
Mitä vaikuttavaa sanottavaa sinulla on?
Liikkuva kuva herättää huomion, mutta se voi herättää myös tunteita. Video voi koskettaa, liikuttaa, naurattaa, herättää muistoja, synnyttää mielikuvia ja kertoa tarinaa. Usein mainosvideon tarkoitus on juuri mielikuvien ja brändin rakentaminen, saada oma brändi haluttavaksi ihmisten mielessä.
Lue myös: Brändin rakentaminen ja kehittäminen
Videomainonta sopii asiakkaan ostopolun jokaiseen vaiheeseen
Tietoisuus:
Kun yrityksesi tai brändisi kaipaa tunnettuutta, video on tehokas keino saavuttaa sitä. Videolla voi herättää huomion, kertoa tarinaa, yllättää ja houkuttaa.
Harkinta:
Kun yrityksesi on jo päässyt asiakkaiden tietoisuuteen, on aika vahvistaa tätä tunnetta ja syventää brändimielikuvaa erottautumalla kilpailijoista. Asiakas vertailee tuotteita ja rakentaa mielessään mielikuvia brändeistä ohjaamaan omaa ostopäätöstään.
Päätös:
Mainonnalla voi olla merkittävä rooli ostopäätöksiä tehtäessä. Video ja liikkuva kuva kannustaa klikkaamaan. Kannattaa varmistaa, että mainonnan herättämä mielikuva jatkuu luontevasti laadukkaille verkkosivuillesi asti.
Sitoutuminen:
Sitouta asiakkaasi jatkamalla mainontaa, jotta pysyt asiakkaan mielessä – top of mindissa – jatkossakin, kun hän tekee ostopäätöksiä.
Lue lisää: 5 syytä, miksi kannattaa mainostaa
Video on monipuolinen mainosmuoto
Videota voi käyttää informatiivisissa tuote-esittelyissä ja opastukseen, mutta videon avulla saa herätettyä mieleenpainuvia ja elämyksellisiä tunteita.
Jo muutaman sekunnin mittainen video herättää huomion ja tehokkaasti käytettynä voi riittää kertomaan oleellisen asian näyttävästi. Mainoksessa voi käyttää ääntä, tekstiä sekä erilaisia efektejä ja tehosteita. Aina mainoksen ei tarvitse olla video, pienikin liike voi joskus olla hyvä tehokeino.
Lue lisää: Vinkkilista onnistuneeseen mainontaan
Mainosvideo on kuin pieni tarina
”Mainosvideossa käsi ojentaa ruusun, kuva kohdistuu ylemmäs ja kahden henkilön katseet kohtaavat.”
Tässä kuvitteellisessa muutaman sekunnin mittaisessa kukkakaupan mainoksessa video voi luoda vahvoja mielikuvia ja herättää tunteita. Oliko kyseessä rakkaussuhde, jälleennäkeminen, onnittelu vai olivatko he ventovieraita toisilleen? Tarinan päättää katsoja.
Minkä vau-efektin sinä haluat asiakkaille antaa? Katso ratkaisumme videomainontaan
Muista myös!
Siinä missä pitkä video sopii mainiosti rakentamaan brändiä, lyhyet videot sopivat erinomaisesti muistuttamaan ja ohjaamaan myyntiin.
Varsinkin lyhyitä videomainoksia suunnitellessa on hyvä huomioida, että pääviesti tulee esiin heti alussa ja mainostaja näkyy selkeästi. Kiinnitä huomiota myös siihen, että video on ytimekäs ja tiivis kokonaisuus.
Videomainonnan hyödyt
- Video muistetaan
Tarinoiden avulla mainostaja jää tutkitusti paremmin kuluttajan mieleen. Videoiden parissa vietetään aikaa ja voidaan sitouttaa brändin pariin. Liikkuvalla kuvalla ja efekteillä on parempi huomioarvo kuin staattisella kuvalla. - Video vaikuttaa ostopäätökseen
Videoilla voidaan kertoa tarinoita ja saadaan aikaan tunnereaktioita, jotka vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen. - Kustannustehokas keino rakentaa brändiä
Video on erityisen tehokas keino mielikuvan ja brändin rakentamiseen. Videon avulla voi erottautua kilpailijoista, vaikuttaa mielikuviin ja kasvattaa tunnettuutta. - Video aktivoi toimimaan
Video toimii erinomaisesti, kun halutaan aktivoida käyttäjiä ostoksille. Video mahdollistaa tarinankerronnan hyödyntämisen TV-mainonnan tapaan. - Sopii ostopolun jokaiseen vaiheeseen
Videomainonta sopii tunnettuuden kasvattamiseen, viestin syventämiseen ja brändimielikuvan vahvistamiseen, kuluttajan aktivoimiseen sekä muistuttavaan ja sitouttavaan näkyvyyteen. - Kohdennettavissa sopivalle yleisölle
Videomainonnassa voi hyödyntää Alman tarjoamia tarkkoja kohdennusmahdollisuuksia.
Puuttuuko yritykseltäsi oikeanlainen video?
Kun haluat tehdä digitaalista mainontaa videon keinoin, Alma Brand Studion videotiimi hoitaa videotuotannot aina ideasta julkaisuun asti. Myös valmiiden videoiden editointi onnistuu. Sinun ei tarvitse pohtia yksin, millaisia mainonnan ratkaisuja yrityksesi kannattaisi hyödyntää. Ota yhteyttä lähimpään asiantuntijaamme, selvitetään yhdessä yrityksesi tarpeisiin ja budjettiin sopiva kokonaisuus.