
Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?”
Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn tulokset. Alman ohjelmallisen tiimiläiset alustavat kyselyn tärkeimmät huomiot, joista päästään lopulta kysymykseen: mitä mainonnan tuloksellisuus tänä päivänä on, ja mitä kaikkea siinä tulisi ottaa huomioon? Aiheeseen vastaa ja sitä syventää mielenkiintoisesta näkökulmasta Alma Mediaratkaisujen Strategic Agency Lead Miika Luoma.
Attention on vuoden 2025 teema #1, evästeettömät ympäristöt ovat arkipäivää
Ohjelmallisen tiimissä ei yllätytty, että attention nousi kyselyssä tämän vuoden ykkösteemaksi. Korkean huomioarvon formaatteja käytetään jo todella paljon ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa ja ostajat myös pyrkivät koko ajan enemmän mittaamaan huomiota. Huomiomittauksen standardia ei uskota saatavan Suomeen vielä tämän vuoden aikana, mutta se ei jarruta kehitystä, päinvastoin: ”Uskon, että panostuksia tulee siirtymään standardi display -formaateista korkean huomioarvon formaatteihin tänä vuonna” ennustaa Elias Hokkanen.
Evästemuutoksiin liittyvien kysymysten vastauksista voi päätellä, että evästeettömät ympäristöt ja niistä aiheutuvat muutokset ohjelmallisen mainonnan tekemisessä ovat jo arkipäivää. ”Enää 7% vastaajista ei ollut testannut mitään evästeetöntä ratkaisua”, toteaa Noora Pyörre. Julkaisijoiden tarjoama kontekstuaalinen kohdentaminen pitää kärkisijaa evästeettömien kohdennuskeinojen valikoimassa.
Vastuullisuus ja kotimainen media
Kyselyn yksi iso teema oli vastuullisuus ja sitä käsiteltiin avoimissa vastauksissa monesta eri näkökulmasta. Kotimaisen median käyttö vastuullisena valintana korostui, mutta silti 66 % vastaajista uskoo, että mainospanostukset eivät tule siirtymään kotimaiseen mediaan kansainvälisiltä jäteiltä. Pohdimme, mistä tämä ristiriita johtuu, sillä aihe on todella ajankohtainen tällä hetkellä.
”Mainostajat eivät vaadi mainossijoittelun osalta vastuullisuutta” aloittaa Maarit Toivonen.
”Koko ohjelmallisen idea on antaa valta algoritmeille ja vastuullisuus ei ole mittari, jolla mainonnan tuloksellisuutta pystyisi tällä hetkellä mittaamaan” hän jatkaa.
”Niin kauan kuin sosiaalinen media pystyy todentamaan mainonnan tuloksellisuutta omassa suljetussa ympäristössään ja tekeminen on helppoa, panostukset tulevat ohjautumaan sinne. Se on tietysti eri keskustelu, kuinka luotettavia somen kaltaisen suljetun ympäristön omat mittarit ovat” summaa Maarit.
Miten me kotimaisina toimijoina voisimme sitten paremmin osoittaa mainostajille kotimaisen median tuloksellisuutta?
”Mediasuunnittelun tärkein tavoite on saada kohderyhmä huomaamaan mainoksen. Käyttämällä kotimaisia medioita saadaan joka ikinen suomalainen kiinni mediaympäristössä, joka koetaan somea laadukkaammaksi ja luotettavammaksi.” Miika aloittaa.
Kuuntele Miikan ajatukset kotimaisen median tuloksellisuudesta helposti mitattavien mittareiden takana:
- Julkaistu: 16.4.2025 klo 10:30
- Kategoria: Ohjelmallinen mainonta
- Teema: Alma Spotlight
Alma Spotlight
Alma Spotlight on artikkelisarja, jossa päästämme asiakkaamme ääneen.
Kuulemme muun muassa siitä, mikä on kuuminta juuri nyt ohjelmallisen mainonnan tai laajemmin digimarkkinoinnin piirissä.
Millaisten asioiden parissa ohjelmallisen mainonnan ostajat toimistoissa juuri nyt työskentelevät ja mitkä ilmiöt puhuttavat alalla? Alma Spotlight myös haastaa ja haluaa aikaansaada keskustelua – vakavista aiheista, mutta ei välttämättä vakavissaan.