Brändisi ei ole sitä, mitä sinä sanot sen olevan. Brändisi on sitä, mitä muut ajattelevat sen olevan.
Miksi asiakas valitsisi juuri sinun tuotteesi tai palvelusi?
Monet yritykset tarjoavat samankaltaisia tuotteita ja toimivat samanlaisilla liiketoimintamalleilla. Avainasemassa ei siis ole valittavana oleva tuote vaan se, mihin brändiin asiakas on sitoutunut enemmän. Miksi sinun brändisi on parempi kuin naapurin?
Vaikka mainontasi olisi huikeaa ja näkyvyyttä avaruuteen asti, pelkkä ahkera mainonta ei yksinään toimi, jos brändisi ei ole houkutteleva eikä tuote vastaa lupauksiaan. Houkutteleva brändi saa ihmiset tulemaan luokse ja laadukkaat tuotteet palaamaan yhä uudelleen. Mainonta on toki yksi tärkeä osa markkinoinnin kokonaispalettia muiden toimenpiteiden ohella, mutta brändin tulisi vähintään lunastaa lupauksensa, ja jopa ylittää asiakkaan odotukset.
Katso vinkit: Näillä keinoilla voit erottautua kilpailijoistasi
Mikä ja mitä on brändi?
Brändi ei ole logo. Brändi ei myöskään ole mainoksissa käytetty kuvitus.
Brändi on se mielikuva, joka ihmisillä on yrityksestä, tuotteista, tuotemerkistä tai palveluista. Brändi on usein markkinoinnin keinoin saavutettu mielikuva, jota yritys voi tietoisesti rakentaa ja vahvistaa brändimarkkinoinnilla. Brändimarkkinointi ei saa kuitenkaan olla harhaanjohtavaa.
Brändi on kuin se hissipuhe, joka kerrotaan tuttavalle kuvailtaessa yritystä, mikä ja millainen se on.
Kirkasta brändilupauksesi
Brändinrakennuksen alkutekijöiksi voit kirkastaa brändilupauksesi pohtimalla MITÄ, MIKSI ja MITEN.
Miksi yritykseni on olemassa? Miksi tämä brändi on olemassa? Miksi yritykseni valmistaa näitä tuotteita tai palveluita? Miksi yritykseni valmistaa niitä juuri sillä tavalla, miten se niitä valmistaa? Miksi asiakas valitsisi juuri tämän tuotteen tai palvelun?
Miten yritykseni toimii? Miten tuotteet valmistetaan? Miten yritykseni huomioi ympäristön ja muun yhteiskuntavastuun? Miten yritykseni erottuu kilpailijoista?
Mitä yritykseni tekee? Mitä sen tuotteet ja palvelut tekevät? Mitä ne ratkaisevat? Mitä ne helpottavat? Mitä hyötyä yritykseni voi tuoda tähän maailmaan, kulttuuriin tai yksilölle?
Vastausten avulla voit saada tukea brändipositiosi määrittämiseen sekä suuntaviivoja, kuinka konkretisoida brändiviestisi markkinointiin ja mainontaan: sloganiin, väreihin, äänensävyyn ja kuvamaailmaan.
Ydinkysymyksenä kannattaa myös miettiä, kenelle brändisi on suunnattu.
Kohderyhmän määrittäminen auttaa jo pitkälle rakentamaan brändiä, kun pitää kaikessa toiminnassaan mielessä kenelle brändi puhuu, kenelle tuote on tarkoitettu ja kuka siitä hyötyy. Näin voit tehdä vaikuttavia tarinoita, kun tiedät, mikä kohderyhmää puhuttelee.
Tämä kannattaa lukea: Tarinankerronta vie sinut asiakkaiden top of mindiin
Brändinrakennus on jatkuvaa kehitystyötä
Brändi ei synny hetkessä eikä se ole kerralla valmis. Brändinrakennus on pitkäjänteistä kehitystyötä, jossa tulokset eivät näy heti. Brändimainonnalla ihmiset altistetaan brändin viesteille ja sanomalle kärsivällisesti ja usein, jotta brändi jää mieleen ja saadaan toivottua tunnettuutta.
Kaikki kohtaamispisteet rakentavat tai heikentävät mielikuvaa brändistä: kohtaaminen asiakaspalvelun, toimituksen, laskutuksen, työntekijöiden, ostokokemuksen sekä itse tuotteen tai palvelun kanssa, joten markkinointia rakennetaan kaikkialla.
Lue myös: Brändin rakentaminen ja kehittäminen
Brändinrakennuksen tueksi:
-
Tunne asiakkaasi
Keskity kohderyhmääsi. Missä kanavissa he liikkuvat, millaisia asioita he arvostavat.
-
Ole läsnä
Ole saatavilla ostopolun eri vaiheissa monikanavaisesti ja erilaisten sisältöjen kautta.
Lue lisää löydettävyydestä » -
Luo kiinnostavia sisältöjä
Ihmiset haluavat kuulla ja nähdä aitoja tarinoita. Viihdytä, inspiroi, opeta ja vakuuta. Vaikuta mielikuviin ja luo tunteita.
Lue lisää sisältömarkkinoinnin keinoista » -
Sitouta asiakkaasi
Rakenna pitkäaikaisia asiakassuhteita olemalla asiakkaan mielessä koko ajan.
Lue lisää mainonnan hyödyistä »
Keinoja, miten rakentaa brändiä: Sisältömarkkinointi – tarinankerronnalla top of mindiin
Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?
Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>