Natiivin voittokulku jatkuu
– Mitä on natiivimainonta ja miten saat parhaita tuloksia natiivimainonnalla
Natiivimainonta kuuluu digimainonnan keinoista tehokkaimpiin. Lukee sitten Reutersin, eMarketerin tai Native Advertising Instituten raportteja, viesti on sama: natiivimainonnan osuus markkinointieuroista kasvaa tai pysyy merkittävänä.
Mainostajat saavat natiivimainonnalla loistavia tuloksia, kun kampanja suunnitellaan ja toteutetaan oikein. Palaan tässä blogitekstissä perusasioiden ääreen.
Mitä on sisältömarkkinointi – entä natiivi?
Sisältömarkkinointi on markkinoinnin muoto, jossa luodaan ja jaellaan kohderyhmälle relevanttia sisältöä. Sen tavoitteena on houkutella, hankkia ja sitouttaa tarkkaan määritellyn kohderyhmän edustajia. Sisältömarkkinointi perustuu ajatukselle, että laadukas sisältö lisää yrityksen liikevaihtoa. Sisältömarkkinoija panostaa hyvään sisältöön, sen jakeluun ja mittaamiseen. Sisältöjä voi jaella omassa mediassa, sosiaalisessa mediassa, uutis- ja lifestylemedioissa tai vaikkapa vaikuttajien kanavissa. Kaikki nämä jakelukanavat tarvitsevat hieman erilaista sisältöä. Sen vuoksi sisältömarkkinoinnin eri lajeilla on omat nimensä, kuten vaikuttajamarkkinointi tai natiivimainonta.
Natiivimainonta hyödyntää sekin huolella tehtyjä sisältöjä. Se on mainosmuoto, jonka sisältö on linjassa sivuston muun materiaalin kanssa ja ulkoasu on yhteneväinen ympäristönsä kanssa. Natiivimainontaa ovat esimerkiksi Iltalehdessä tai Talouselämässä julkaistu kaupallisen yhteistyön artikkeli (ei muuten toimi sama otsikko molemmissa) tai sosiaalisten medioiden tapaan rakennettu ja somekanavissa jaettu sisältö. Natiivimainonta antaa yritykselle mahdollisuuden hyödyntää median rakentamaa yleisösuhdetta.
Yllä olevat määritelmät mukailevat IAB:n sisältömarkkinoinnin opasta, jonka tekijöihin kuulun.
Voit ladata oppaan täältä.
Tärkeä oppi tulokselliseen kampanjaan
Natiivimainonnassa parhaisiin tuloksiin päästään luomalla oikeasti mediaympäristöön sopiva sisältö. Tämä kuulostaa itsestään selvältä, mutta silloin tällöin markkinoijilla menee sekaisin kohdetyhmän tavoittaminen ja natiivimainonta. Kun viuhkoja myyvä yritys (keksin esimerkkiyrityksen vailla esikuvaa todellisuudesta ja poimin esineen tyttären koristehyllyltä) haluaa tavoittaa tietyn ikäiset, hyvinvoinnista kiinnostuneet naiset, sen ei kannata tehdä viuhkajuttua Iltalehden terveyssivuille. Siellä on sen havittelema kohderyhmä, mutta heistä jokainen on tullut lukemaan terveyteen ja hyvinvointiin liittyviä sisältöjä.
Ei ole natiivia tehdä ympäristön kanssa ristiriidassa olevaa sisältöä. Display-mainontaa viuhkayritys voi kohdentaa tämän osion lukijoille. Jutun voi myös julkaista omilla verkkosivuilla ja ohjata liikennettä tästä kohderyhmästä ja näiltä sivuilta ohjaavalla natiivilla eli sisältödisplaylla. Artikkeli on väärässä paikassa, jos se hämmentää lukijoita tai työntää viestiään väkisin.
Sen sijaan Tyyli.comiin viuhkajuttu olisi oivallinen sisältö. Sen lukijat hakevat uutisia trendeistä, muodista, tyylistä. Onnistunut natiivi innostaa lukijat, sopii kontekstiin ja palvelee lukijoita – saaden osasta asiakkaita.
Tehdään yrityksesi tarinasta menestystarina!
Kysy lisää hanna.repo@almamedia.fi
PS. Näin syntyy kiinnostava ja toimiva natiivisisältö. Lue opit blogista Asiakkaan maailma elää sanavalinnoissa ja näkökulmassa
Hanna Repo
Alma Brand Studio