Reality ja sisältömarkkinointi – match made in heaven

Kun asiakas sanoo, että haluaisi tehdä jotain aivan uutta ja erilaista, luovat tuottajat hihkuvat ilosta. Se tarkoittaa, että pääsemme suunnittelemaan isosti, miettimään tavanomaisten rajojen ulkopuolelta.

Viime vuonna asiakkaamme Bolt.Works mainitsi, että he haluaisivat oman televisiosarjan. Bolt on henkilöstöpalvelualan teknologiayritys, joka yhdistää työntekijät ja työpaikat rakentamisen, teollisuuden, logistiikan, kiinteistöpalvelun ja horecan alalta. Idea oli hyvä: reality-sarja, jossa tuodaan esiin Boltin monipuolisia työtehtäviä, asiakasyrityksiä ja työntekijöitä ympäri Suomen – kuitenkin rennolla otteella ja huumorilla höystettynä. Samalla haluttiin tehdä tunnetuksi Boltin kätevää mobiilisovellusta, jonka avulla se erottuu kilpailijoista.

Keulakuvaan kannattaa panostaa

Meidän reaktiomme oli tietysti: Totta kai se onnistuu. Onhan sisältömarkkinointi televisiossa jo tuttu ilmiö. Meillä oli valmiina myös jakelukanava, IL-TV, jossa tehdään yli kahdeksan miljoonaa videokäynnistystä viikossa, sekä oma videotuotantotiimi, jossa on kokemusta myös tosi-tv-sarjojen kuvaamisesta.

Tältä pohjalta syntyi ensimmäinen Alma Brand Studion tuottama tv-sarja, Duunarit. Sen keulakuvaksi haluttiin tunnettu hahmo, joka sopii Boltin brändiin ja voi uskottavasti kertoa nuorille aikuisille työnteon tärkeydestä ja kannattavuudesta. 

Juontajaksi valikoitui Big Brotherista, Selviytyjistä ja Farmista tuttu Kristian Heiskari. Kristian on ennen tv-uraansa työskennellyt raksalla, teollisuudessa ja varastolla. Hän suhtautuu ennakkoluulottomasti kaikkiin ihmisiin ja työtehtäviin, ja se tuli selväksi myös Duunarit-kiertueella. Muutaman viikon aikana kiersimme Suomea Hangosta Leville, ja Kristian kävi kokeilemassa erilaisia töitä kaikkiaan 12 Boltin asiakasyrityksessä. Tutuiksi tulivat niin kaupan kassan tehtävät, ravintolan keittiötyöt ja nosturinkuljettajan normipäivä.

Realityn idea on autenttisuus

Kaupallisten sisältöjen tekeminen on suunnitellumpaa ja kontrolloidumpaa kuin esimerkiksi perinteinen journalismi. Keskiössä on aina asiakkaan tarve ja viesti, joka halutaan kuuluviin. Meidän luovien tuottajien tehtävä on miettiä, miten se kerrotaan mielenkiintoisesti. Haastateltavista ja kuvien käytöstä sovitaan etukäteen. Usein tuottajalla sekä asiakkaalla on selkeä kuva siitä, millainen sisällöstä tulee, ennen kuin ensimmäistäkään haastattelua on tehty tai riviä kirjoitettu.

Myös Duunarit-realitysarja vaati ennakkosuunnittelua. Sovimme kuvauspäivät ja kiertueen aikataulun. Koordinoimme yhdessä Boltin kanssa sarjaan osallistuvat asiakasyritykset, laadimme listan kohteista ja yhteyshenkilöistä ja kävimme heidän kanssaan läpi kuvauspäivän sisällön. Käsikirjoitimme sarjan intron ja suunnittelimme jaksojen rakenteen.

Realityn idea on kuitenkin autenttisuus. Sisällön tulee olla aitoa, muuten sitä ei usko kukaan. Siksi kaikkea ei voitu suunnitella ja käsikirjoittaa etukäteen, vaan jokainen jakso sai lopullisen muotonsa vasta kuvauksissa. Kaikki riippui siitä, millaisia ihmisiä yrityksissä oli vastassa, miten heidän kemiansa toimi Kristianin kanssa, ja millaisia työtehtäviä juuri sille päivälle oli luvassa – ja siitä nostan hattua Boltille. He olivat valmiita laittamaan itsensä likoon ja ottamaan riskejä luodakseen jotain uutta ja erilaista.

Sisältömarkkinointi ja tosi-tv on match made in heaven – mutta siihen tarvitaan ripaus rohkeutta.

Ps. Duunarit-realitysta tuli tosi hieno. Voit katsoa jaksot IL-TV:stä tämän linkin kautta.

. . .

Kati Pukki

Kati Pukki

Alma Brand Studio, AMR

Vastaava tuottaja, Iltalehti

etunimi.sukunimi@almamedia.fi