Sisältömarkkinointi ja globaalit trendit

Sisältömarkkinointi vaatii toimiakseen teknologiaa. Teknologia on kuin luuranko, joka antaa (markkinoinnille) muodon ja mahdollistaa liikkumisen. Se on tukiranka, joka pitää kokonaisuuden kasassa. Se, mitä me ihmiset kohtaamme, on luurangon ympärillä. Juhlissa yksi ihastuu toisen vaatteisiin, toinen lämpimään hymyyn, kolmas hyvin kerrottuun tarinaan ja neljäs vaikuttuu kanssajuhlijan tanssiliikkeistä. Tunnelma, äänet ja värit saavat meidät liittymään tai lähtemään pois. Harva miettii sitä luurankoa tai verenkiertoa ihmisten sisällä, että onpa toimivaa! 

Markkinoinnissa tuota mukaan liittymistä tai ohi jatkamista ohjaavat sisällöt. Miten ne koskettavat itseä, millainen muistijälki jää. Mitä ajatuksia liitän juuri tähän brändiin. 

Siksi kannattaa käyttää kolme minuuttia siihen, millaisia kerronnan tapoja sisällöissä voi hyödyntää. Tässä kansainvälisiä sisällöntuotannon trendejä 2022, olkaapa hyvät:

  1. Sisällöt eivät korvaa kaikkea mainontaa, mutta monipuolistavat sitä. Artikkelit, videot ja podcastit ovat oiva tapa kertoa yrityksen viestiä elävästi.
  2. Tekstin ja kuvan rinnalle nousee ääni. Podcastien kuuntelijamäärät ovat edelleen pienempiä kuin videoiden katselukerrat, mutta äänisisältöjen kuluttaminen on kasvussa, ja brändin parissa vietetty aika ennenkuulumaton! Sisältöjä kuunnellaan tilanteissa missä näköaisti tarvitaan muuhun käyttöön, kuten autonratissa, kotitöitä tehdessä tai kävellessä. Podcastien tulosten mittaamisessa olennaista onkin brändin parissa vietetty aika.
  3. Maailma on yhä visuaalisempi paikka. Trendi on ollut vahva jo vuosia, ja tiukentaa yhä otettaan. Visuaalisuus myös monipuolistuu. Missä ennen riitti pylväsdiagrammi, vaaditaan nyt animoitua grafiikkaa. 
  4. Kerronnan tavat monipuolistuvat. Ruudun näytöllä voi leikitellä kuvalla ja tekstillä niin, että sisältöön tutustuminen on elämys. Digitaalisen sisällön ei tarvitse olla staattista. 
  5. 3D-sisällöt saavat verkkosivut ja kuvat näyttämään elävämmiltä ja markkinointisisällön yleisö voi seikkailla vaikkapa virtuaalitilassa, jonka yritys on luonut tuodakseen maailmansa lähemmäs asiakkaita. 
  6. Vuorovaikutteisuus on ihmisen perustarve, siksi se toimii myös sisällöissä. Yleisön pyytäminen osallistumaan tai sisällön muotoilu testiksi luovat mahdollisuuden kasvattaa viestin parissa vietettyä aikaa ja tehdä sisällöstä henkilökohtainen.
  7. Vaikuttajamarkkinoinnin puolella trendaa monikanavaisuus. Vaikuttajan kanava ei yksin riitä, vaan samasta teemasta luodaan ilmiö ottamalla mukaan maksettua mediaa. Kohderyhmäkin laajenee ja toistettu viesti on vahvempi. 

Nämä seitsemän vahvaa sisältötrendiä ovat tunnistettavissa maailmalla. Samojen asioiden kanssa olemme tehneet paljon töitä myös Alma Brand Studiossa. Seuraamme ahkerasti, millainen sisältö kiinnostaa ja kehitämme tapaamme luoda koukuttavia sisältöjä. Luuranko ja lihakset meillä on Almalla huippukunnossa, ja Alma Brand Studiossa luomme kampanjoille sielun.

Tehdään yrityksesi tarinasta menestystarina.

Ole yhteydessä niin jutellaan lisää hanna.repo@almamedia.fi

Hanna Repo

Hanna Repo

Alma Brand Studio

Sisältömarkkinointijohtaja, Alma Mediaratkaisut