Testiryhmissä tapahtunutta

Testiryhmien etuja ovat välitön palaute ja yleisödata

Aloitin Alma Brad Studiolla sisältömarkkinoinnin trainee -ohjelmassa syksyllä 2020. Ohjelmaan kuului toinen toistaan mielenkiintoisempien koulutusten lisäksi käytännön työssä oppimista asiakkuuksien hallinnasta haastatteluihin sekä projektiluontoista työtä ja kollegoiden avustamista. 

Yksi parhaimmista sisältömarkkinoinnin konsepteista, joita olen päässyt seuraamaan ja sittemmin toteuttamaan, on Alma Brand Studion testiryhmä. Testiryhmät antavat tietoa käyttäjien mieltymyksistä ja toimivat apuna tuotteen, palvelun tai viestinnän kehittämisessä. Olemme toteuttaneet ryhmiä niin ruokatoimijoiden, kauneuden kuin rahoituspalveluiden tarpeisiin.

Testiryhmäläisten kokemusten kautta tuotteista saadaan välitöntä palautetta, joka voidaan välittää lukijoille niin tekstimuodossa kuin videonakin. Suurimmat testiryhmämme ovat koostuneet sadasta ihmisestä, joiden vastausten perusteella on saatu arvokasta dataa siitä, mikä kuluttajia juuri tällä hetkellä kiinnostaa. Testaajilta voidaan kysyä esimerkiksi heidän ruuanlaittokäytäntöjään, kuinka todennäköisesti suosittelisi tuotetta tai palvelua ystävälle tai miltä tuotteen hinta-laatusuhde vaikuttaa. Mielipiteiden perusteella omaa palvelua on helppo lähteä kehittämään eteenpäin kuluttajille sopivammaksi ja heitä vielä enemmän kiinnostavaksi.

Tavallisista ihmisistä koostetut testiryhmät tarjoavat lisäksi samaistumispintaa eri tavalla kuin vaikka entuudestaan tutut julkkikset tai sosiaalisen median vaikuttajat. Lukijan silmissä juttu saa aivan omanlaistaan uskottavuutta, kun uutta tuotetta arvioi tavallinen kuluttaja yrityksen oman edustajan sijaan.

Tuottaja ratkaisee yllättävätkin tilanteet

Testiryhmien toteuttamiseen kuuluu lukuisia osia itse tuotteen tai palvelun testaamisen lisäksi. On rekrytoitava tietyn kokoinen testiryhmä, välillä tietystä kohderyhmästä, ja tavoitettava heidät. Kuvaus- ja haastatteluaikataulut on sovittava niin kuvausryhmän kuin testiryhmään osallistuvien kanssa, testattavat tuotteet tilattava tai palvelua tarjoavan tahon kanssa sovittava testausaikataulusta.

Tuottajan on pidettävä kaikki testiryhmän langat käsissään ja reagoitava ripeästi muuttuviin tilanteisiin. Yleensä kaikki sujuu ongelmitta, mutta yllättäviltä tilanteiltakaan ei voi välttyä, ja pienikin muutos voi sekoittaa pakkaa valtavasti. Joskus haastateltava on sairastunut ja ilmoittaa asiasta tuntia ennen kuvausten aloittamista. Joskus testattavien tuotteiden toimittamisessa on ongelmia. Joskus kuvauspaikka on keksittävä uusiksi muualle kuin tuttuun studioon tai vaihdettava viime tingassa huonon sään vuoksi.

Me tuottajat olemme projektinhallinnan ammattilaisia emmekä hätkähdä vähästä.

Me tuottajat olemme kuitenkin projektinhallinnan ammattilaisia emmekä hätkähdä vähästä. Mahdollisille tilanteille on voitu miettiä jo valmiiksi varasuunnitelma, mutta välillä omaa ammattitaitoaan pääsee soveltamaan ja ongelmanratkaisua harjoittamaan hetkessä.

Edellä kuvattuihin tilanteisiin löytyi ripeästi ratkaisu. Testiryhmähaut ovat olleet todella suosittuja, ja sairastuneen haastateltavan tilalla istui uusi henkilö kuvattavana tunnin sisällä sairastapauksen ilmoituksesta. Parin puhelun jälkeen kadoksissa olleet tuotteet löytyivät, ja testiaikataulu siirtyi vain puolella tunnilla. Kuvauspaikka löytyi saman katon alta studion sijaan palavereihin tarkoitetusta huoneesta, joka saatiin nopealla somistamisella näyttämään upealta.  

Testiryhmien toteuttaminen on erittäin antoisaa niiden monipuolisuuden takia. Tuottajana pääsen tutustumaan mitä erilaisimpiin yrityksiin ja heidän tuotteidensa tai palveluidensa faneihin, kuulemaan heidän mielipiteitään ja parhaimmillaan auttamaan yritystä kehittymään entistä hienommaksi. Lisäksi pääsen kehittämään omaa ammattitaitoani niin haastattelijana, kirjoittajana kuin tuottajana.

Kiinnostaako testiryhmä?

Testiryhmät ovat loistava tapa esitellä uutuustuotteita tai palveluita suurelle yleisölle, ja saada lisäksi arvokasta, välitöntä palautetta haluamaltasi kohdeyleisöltä. 

Ideoimme juuri sinun tarpeisiisi sopivan kokonaisuuden ja toteutamme sen ketterästi alusta loppuun avaimet käteen -periaatteella. Jos tarvitset vain julkaisualustan omille materiaaleillesi, sekin onnistuu. Ota yhteyttä, niin mietitään yhdessä juuri sinulle sopivin ratkaisu!

Veera Tuupanen

Veera Tuupanen

Alma Media Brand Studio

Toimittaja-tuottaja, Iltalehti. Alma Mediaratkaisut