Alma Media -konsernin mediamyynnin ehdot
Voimassa 14.4.2025 alkaen.
Löydät aiemmat mediamyynnin ehdot osoitteesta: https://www.almamedia.fi/mainostajat/alma-media-konsernin-mediamyynnin-ehdot-vanhentunut/
1. Ehtojen soveltaminen
Ellei muuta ole sovittu, näitä ehtoja sovelletaan kaikkiin Alma Media -konsernin tuotteita ja palveluja koskeviin mediamyynnin sopimuksiin (sisältäen sisältömarkkinoinnin tuottamat konseptit).
Alma Media –konsernin tuotteilla ja palveluilla tarkoitetaan jäljempänä kaikkia sekä painetuissa että sähköisissä muodoissa toimivia ja ilmestyviä Alma Media Oyj:n ja sen konserniyhtiöiden (yhdessä ”Alma” ja kukin erikseen ”Julkaisija”) omistamia ja edustamia suomalaisia tuotteita ja palveluja, mukaan lukien mm. painetut lehdet, näköislehdet, verkkosivut ja -palvelut, mobiilisivut ja -palvelut, sovellukset, uutiskirjeet, sähköpostisuorat sekä muut Alman mediat (”Media”). Nämä ehdot eivät kuitenkaan koske jakelua tai lukijailmoittelua. Alman markkinapaikkojen eli ns. verkossa tapahtuvan luokitellun ilmoittelun (mm. etuovi.com, vuokraovi.com, nettiauto.com, autotalli.com, jobly.fi, urakkamaailma.fi, toimitilat.kauppalehti.fi) osalta näitä ehtoja sovelletaan muiden ilmoitusten kuin varsinaisten markkinapaikkailmoitusten osalta. Ohjelmallisen mainonnan osalta näitä ehtoja sovelletaan siltä osin kuin kauppapaikan ehdot tai kauppatapa eivät muuta edellytä (kohtien 1, 3, 14-24, 25-26 ja 28-30 ehdot soveltuvat kuitenkin aina myös ohjelmallisen ostamisen kautta tehtyihin sopimuksiin).
Näitä ehtoja sovelletaan Alman myydessä Median tai Medioidensa mainos- ja ilmoitustilaa ja –ratkaisuja mainostajan, mainostoimiston, mediatoimiston tai muun mainonnan palveluyrityksen tai näiden edustajan (”Asiakas”) toimittamille mainoksille, ilmoituksille, kuville, videoille, yhteystiedoille ja muulle mainosaineistolle (”Aineisto”). Mikäli mainostajan ilmoituksen on välittänyt mainos- tai mediatoimisto tai muu mainonnan palveluyritys tai mainostajan edustaja, vastaa kyseinen ilmoituksen välittäjä sovittujen ehtojen sekä näiden ehtojen noudattamisesta kaikilta osin kuin omista velvoitteistaan (mukaan lukien vastuu Aineiston sisällöstä sekä vastuu täydellä luottotappiovastuulla eli del credere -vastuulla ilmoitusmaksusta). Alman mainos- ja ilmoitustilan sekä -ratkaisujen jälleenmyynti on kiellettyä, ellei siitä ole erikseen sovittu Alman kanssa. Kahden tai useamman Asiakkaan yhteisen Aineiston sisällöstä ja maksuista vastaa tilauksen tehnyt Asiakas. Näitä ehtoja sovelletaan myös sisältömarkkinoinnin kokonaisuuksiin, joihin Alma tuottaa sisällön.
Näitä ehtoja sovelletaan sekä yksittäisen ilmoituksen julkaisemiseen että kampanjoihin. Kampanjalla tarkoitetaan kokonaisuutta, joka varataan kerralla, ja jolla mainostetaan samaa tuotetta tai palvelua yhdessä tai useammassa Alman Mediassa. Saman Asiakkaan erilliset kampanjat katsotaan yhdeksi kampanjakokonaisuudeksi, jos kampanjoiden välinen tauko on seitsemän (7) vuorokautta tai vähemmän, ja joissa on käytetty samaa Aineistoa ja/tai kohderyhmää. Sisältömarkkinoinnin kampanja on tästä poiketen yksi kokonaisuus, vaikka julkaistava Aineisto muuttuu, kunhan kampanja varataan kerralla ja sillä mainostetaan samaa tuotetta tai palvelua yhdessä tai useammassa Alman Mediassa.
2. Sopimuksen syntyminen
Sopimus Asiakkaan Aineiston tai Asiakkaalle luodun Aineiston julkaisemisesta syntyy Asiakkaan tehdessä tilauksen Julkaisijalle joko kirjallisesti tai suullisesti. Julkaisija pyrkii lähettämään Asiakkaalle kustakin tilauksesta erillisen tilausvahvistuksen. Tilaus sitoo kuitenkin Asiakasta ilman vahvistustakin. Tilausvahvistusta ei tarvitse allekirjoittaa eikä palauttaa, jollei muutoin ole sovittu. Aineisto julkaistaan tilausvahvistuksessa mainitussa tai muutoin sovitussa Mediassa näiden ehtojen sekä kulloinkin voimassa olevien Julkaisijan toteutuskäytännön ja kyseistä Mediaa koskevien erityisehtojen mukaisesti.
3. Poikkeavat ja ristiriitaiset sopimusehdot
Näistä ehdoista poikkeavista yksittäisen mediamyynnin sopimuksen ehdoista tulee sopia kirjallisesti. Mikäli eri ehtojen välillä on ristiriitaa, noudatetaan ensisijaisesti osapuolten välisen sopimuksen ja/tai tilausvahvistuksen ehtoja (mikäli löytyy molemmat, sovelletaan ajallisesti myöhäisempää dokumenttia), toissijaisesti mediakohtaisia ehtoja ja ohjeita ja viimesijaisesti näitä ehtoja.
4. Hinnat
Medioiden verottomat julkaisuhinnat on ilmoitettu mahdollisessa tilausvahvistuksessa, sopimuksessa, tarjouksessa sekä kyseisen Median mediasivustolla. Ne ovat myös saatavilla kunkin Median mediamyynnistä. Mikäli hintojen välillä on ristiriitaa, noudatetaan ensisijaisesti osapuolten välisen sopimuksen ja/tai tilausvahvistuksen (mikäli löytyy molemmat, sovelletaan ajallisesti myöhäisempää dokumenttia), toissijaisesti tarjouksen ja viimesijaisesti mediasivuston yleisen hinnaston hintaa. Erikoisratkaisuista, lisäelementeistä ja niiden vaikutuksesta hintaan sovitaan aina erikseen.
Julkaisijalla on oikeus muuttaa hinnastojaan milloin tahansa. Muutoksista pyritään ilmoittamaan sekä mediasivustoilla että mediamyynnin tiedotteissa. Hintojen korotus koskee myös Asiakkaan tekemiä mainosvarauksia ja niistä Julkaisijan tekemiä vahvistamattomia tarjouksia, ellei Julkaisija ole erikseen ilmoittanut Asiakkaalle Julkaisijan tarjouksen olevan sitova. Asiakkaalla on oikeus koko mainosvarauksen tai sen osan peruuttamiseen tai lyhentämiseen korvauksetta kuuden (6) vuorokauden kuluessa siitä päivästä, jolloin hintojen korotuksesta on kirjallisesti ilmoitettu Asiakkaalle.
Arvonlisävero ei sisälly ilmoitettuihin hintoihin. Julkaisija lisää hintoihin kulloinkin voimassa olevan arvonlisäveron sekä mahdolliset muut julkaisutoimintaan, ilmoitus- ja mainostuloihin liittyvät viranomaisten määräämät verot ja maksut. Ne eritellään laskussa erillisinä erinä. Julkaisijalla on oikeus laskuttaa myös paperilaskuihin liittyvä laskutuslisä.
Laista, asetuksista tai viranomaisten toimenpiteistä aiheutuvat kustannuslisäykset korottavat hintoja vastaavasti niiden voimaantulohetkestä lukien. Tällaiset korotukset koskevat myös jo aiemmin tehtyjä laskuttamattomia tilauksia.
Jos käsikirjoitus tai muu Aineisto edellyttää suurempaa kokoa kuin tilauksessa on mainittu, ilmoitus julkaistaan sen kokoisena kuin käsikirjoitus tai Aineisto vaatii ja laskutetaan suuremman koon mukaisesti. Jos käsikirjoitus tai muu Aineisto edellyttää pienempää kokoa kuin tilauksessa on mainittu, veloitetaan ilmoituksesta varatun tilan mukaisesti.
Ilmoitetun ilmoitushinnan lisäksi veloitetaan erillisen hinnaston mukaan sopimuksen ulkopuolisesta ilmoitusvalmistustyöstä. Vastoin luonnosta ja käsikirjoitusta tehdyt korjaukset veloitetaan korjaukseen käytetyn ajan mukaan. Mikäli Julkaisija muuttaa ilmoitusta tavalla, jolla on vaikutusta ilmoituksen hintaan, on Julkaisijan pyydettävä Asiakkaan suostumusta ennen ilmoituksen muuttamista, tai, mikäli Asiakasta ei tavoiteta, Julkaisijan tulee ilmoittaa muutoksesta viimeistään kolme (3) vuorokautta ilmoituksen julkaisemisen jälkeen.
Sisältömarkkinoinnin artikkeleiden, videoiden, valokuvausten tai podcastien tuotantokustannuksista sovitaan aina erikseen. Tuotantokustannukset eivät sisällä mahdollisia matkakustannuksia.
5. Maksuehdot
Laskutus tapahtuu viimeistään kampanjan päätyttyä. Vakinaisten tiliasiakkaiden maksuaika on neljätoista (14) vuorokautta laskun päiväyksestä. Laskua koskeva huomautus on tehtävä kahdeksan (8) vuorokauden kuluessa laskun päiväyksestä. Maksuajan ylityksestä peritään lain mukainen viivästyskorko. Lisäksi Julkaisijalla on oikeus periä Asiakkaalta viivästyneeseen maksuun liittyvät perintäkulut.
Julkaisija edellyttää luotollisessa mediamyynnissä yrityksiltä y-tunnusta ja kuluttaja-Asiakkailta vahvaa sähköistä tunnistamista. Uuden Asiakkaan luottotiedot tarkistetaan aina. Asiakkaan tulee pyydettäessä toimittaa Julkaisijalle vakuuksia, mikäli Julkaisija edellyttää niitä. Maksuhäiriöt käsitellään tapauskohtaisesti. Julkaisijalla on oikeus olla julkaisematta Aineistoa Asiakkaan maksuhäiriötilanteissa ilman Asiakkaan oikeutta hyvitykseen.
Käteisasiakkaat suorittavat maksun Julkaisijan ilmoittamalle pankkitilille kolme (3) vuorokautta ennen ilmoituksen julkaisupäivää. Tosite maksusta toimitetaan Julkaisijalle sähköpostilla tai muilla sovituin tavoin.
Julkaisija varaa oikeuden muuttaa maksuehtoja.
6. Alennukset
Yleisiä alennusehtoja
Alma myöntää alennuksia eri perustein. Eri alennukset ovat toisensa poissulkevia, jollei toisin ole sovittu osapuolten välisessä sopimuksessa. Mahdollinen useamman alennuksen soveltamisjärjestys vaihtelee Medioittain.
Alennukseen oikeuttava sopimus on tehtävä ennen sopimukseen kuuluvan ilmoittelun aloittamista. Sopimuskertymään ei lasketa ilmoittelua, eikä alennusta sovelleta ilmoitteluun, joka on tehty ennen alennusta koskevan sopimuksen tekemistä. Sopimuksessa on sovittava, mitä Medioita se koskee.
Sopimuksen kertymään lasketaan ilmoittelu kaikissa sopimuksessa mainituissa Medioissa (pois lukien markkinapaikkanäkyvyys) ja mahdolliset lisätyöveloitukset sekä sisältömarkkinoinnin toimeksiannot, myös mainos- tai mediatoimiston kautta tuleva sopimuksessa mainittuihin Medioihin liittyvä nettolaskutus. Tulospohjaista mainontaa, ohjelmallista mainontaa tai datapalveluita ei lasketa sopimuksen kertymään, ellei muutoin sovita. Nettomääräisellä sopimuskertymällä tarkoitetaan laskutettua arvonlisäverotonta loppusummaa, jossa on huomioitu kaikki alennukset, mediatoimistokorvaukset sekä ohjelmalliseen ostamiseen liittyvät komissiot (mikäli ohjelmallinen ostaminen lasketaan mukaan sopimuksen kertymään).
Sopimuskertymä määrittää alennusprosentin, jonka mukaan lopullinen Asiakkaan maksettavaksi tuleva hinta määräytyy. Alennusprosenttia ei sovelleta kaikkiin niihin ostoihin, jotka kerryttävät sopimuskertymää.
Sopimuksen kertymä ja alennustaulukot ovat Asiakaskohtaisia, eivätkä koske Asiakkaan konserniyrityksiä. Niitä voidaan kuitenkin soveltaa yrityksiin, joista Asiakas omistaa yli puolet, mikäli nämä yritykset on mainittu Asiakkaan kanssa tehdyssä sopimuksessa.
Alennukset lasketaan painetuille ja sähköisille Medioille erillisten taulukoiden mukaan.
Alennusta ei sovelleta muiden kuin sopimuksessa mainittujen Medioiden kautta tuleviin tai välitettäviin ilmoituksiin.
Mikäli Asiakas jättää noudattamatta sopimusehtoja, pidättää Julkaisija itsellään oikeuden periä saatu alennus takaisin.
Mitkään mediamyynnin alennukset eivät koske sisältömarkkinoinnin tuotantoja, lukijailmoittelua tai varsinaista markkinapaikkanäkyvyyttä. Alennusta ei myöskään myönnetä lisäpalveluveloituksista, tulospohjaisesta mainonnasta, ohjelmallisesta mainonnasta tai datapalveluista.
Yhteiskunnallinen ja aatteellinen mainonta
Julkaisija myöntää mainonnasta, jonka tarkoituksena on edistää asian tai aatteen tunnettuutta tai niihin liittyen mainostajan tunnettuutta taikka henkilön julkista kuvaa (aatteellinen ja yhteiskunnallinen mainonta), mukaan lukien vaalimainonta, 10-35 % alennuksen. Myös mediatoimisto- tai suora-asiakasalennus huomioidaan. Mainonta ei saa sisältää sponsoroituja logoja. Alennus ei koske yhteiskunnallisen tahon liiketoiminta-, rekrytointi-, kiinteistö-, tai vastaavaa hallinnollista ilmoittelua.
Yhteiskunnallinen mainonta:
- Vaikuttaa kansalaisten elämänlaatuun ja hyvinvointiin
- Vaikuttaa asenteisiin ja arvoihin
- Ei tavoittele taloudellista hyötyä
- Kannustaa, tiedottaa, varoittaa riskeistä tai ohjaa ihmisiä omatoimisuuteen.
Mainos- ja mediatoimistokorvaus
Bruttohinnoista laskettava mediatoimistoalennus voidaan myöntää sopimuksen tehneille mediatoimistoille. Tällöin mediatoimisto vastaa välittämänsä mainostajan Aineiston sisällöstä ja ilmoitusmaksusta. Muut toiminnalliset ja laadulliset kriteerit alennuksen saamiselle:
- Ilmoitusvaraukset toimitetaan aikataulujen mukaisesti. Niiden tulee sisältää kaikki se informaatio, joka takaa Asiakkaalle sujuvan palvelun Medioihin liittyvän mediapalvelun ja laskutuksen osalta;
- Ilmoitusaineisto toimitetaan aineistoaikataulujen sekä teknisten määräysten mukaisina;
- Ilmoitusmateriaali on sisällöltään Mainonnan kansainvälisten perussääntöjen, lain, hyvän tavan ja viranomaismääräysten mukaista;
- Mainos- tai mediatoimisto noudattaa yhdessä sovittuja sopimusehtoja sekä näitä ehtoja ja vastaa täydellä luottotappiovastuulla välittämistään ilmoituksista. Luottokelpoisuus edellyttää Almalle vaadittaessa annettua vakuutta sekä ilmoituslaskujen maksamista maksuehtojen mukaisesti.
7. Varaukset ja vahvistaminen
Ilmoituspaikat on varattava ennen julkaisupäivää. Printin osalta kuhunkin Mediaan sovelletaan sen omaa varausaikataulua. Digikampanjoiden osalta alustava varaus on voimassa 14 vuorokautta, jonka jälkeen inventaari vapautetaan automaattisesti, jos varausta ei ole vahvistettu. Jos varaus tehdään alle viisi (5) vuorokautta ennen kampanjan alkua, Julkaisija ei enää ota vastaan alustavia varauksia, vaan varaus pitää tehdä vahvistettuna.
Sisältömarkkinoinnin varauksessa noudatetaan mediatilan osalta julkaisukanavasta riippuen digikampanjan tai printtikampanjan varausaikataulua. Vahvistus tehdään viimeistään viisi (5) arkipäivää ennen julkaisemista, jotta vapautuva tila voidaan tarjota toisaalle. Valmiina tai editoitavaksi toimitettava sisältö pitää toimittaa viisi (5) arkipäivää ennen julkaisemista. Mikäli Julkaisija tuottaa sisällön, tilaus pitää tehdä neljätoista (14) vuorokautta ennen toivottua julkaisupäivää.
Programmatic Guaranteed -kampanja varataan Alman Deal ID:n avulla ja varaus on aina sitova. Programmatic Guaranteed -kampanjoiden ostaminen ja laskutus tapahtuu ohjelmallisen ostamisen järjestelmien kautta. Alma pidättää oikeuden laskuttaa erikseen mahdolliset ostamatta jääneet Programmatic Guarateed -kampanjaan varatut mainosnäytöt. Mahdollinen jälkilaskutus perustuu Alman mainonnanhallintajärjestelmien raportteihin.
8. Kampanjan peruuttaminen
Vahvistetun printtikampanjan peruutukset on tehtävä viimeistään lehden varauspäivään mennessä. Määräpaikkailmoitusten peruutus on tehtävä viimeistään neljätoista (14) vuorokautta ennen julkaisupäivää. Liitevarausten peruutus on tehtävä viimeistään kaksikymmentäyksi (21) vuorokautta ennen julkaisupäivää.
Viimeisen mahdollisen peruutuspäivän jälkeisistä peruutuksista veloitetaan 50 % nettohinnasta. Force majeure -tilanteessa peruutus on tehtävä aina kirjallisesti, tällöin laskutetaan valmisteluista aiheutuneen työn kustannukset.
Mikäli määräpaikkojen varauksissa on sovittu asiakaskohtaisia erityisehtoja, kampanjan peruuntuessa veloitetaan 100% nettohinnasta.
Kauppalehden printtikampanjoiden peruutusehdot
Veloitus kampanjan peruuttamisesta | Ilmoitusten peruutus | Määräpaikkailmoitusten peruutus | Liitteiden peruutus |
---|---|---|---|
Ei veloitusta | 2 arkipäivää ennen julkaisua | 10 arkipäivää ennen julkaisua | 3 viikkoa ennen julkaisua |
50 % veloitus | Alle 2 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 10 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 3 viikkoa ennen julkaisua |
100 % veloitus | Julkaisua edeltävänä päivänä | Alle 5 arkipäivää ennen julkaisua | – |
Talouselämän, Tekniikka&Talouden, Arvopaperin, Tivin, ja Mikrobitin printtikampanjoiden peruutusehdot
Veloitus kampanjan peruuttamisesta | Ilmoitusten peruutus | Määräpaikkailmoitusten peruutus | Liitteiden peruutus |
---|---|---|---|
Ei veloitusta | Ennen varauspäivää | 5 arkipäivää ennen varauspäivää | 3 viikkoa ennen julkaisua |
50 % veloitus | – | – | Alle 3 viikkoa ennen julkaisua |
100 % veloitus | Varauspäivän jälkeen | Alle 5 arkipäivää ennen varauspäivää | – |
Iltalehden printtikampanjoiden peruutusehdot
Veloitus kampanjan peruuttamisesta | Ilmoitusten peruutus | Suurpainosten peruutus | Juhannuslehden peruutus | Erikoislehden peruutus |
---|---|---|---|---|
Ei veloitusta | 2 arkipäivää ennen julkaisua | 3 arkipäivää ennen julkaisua | 5 arkipäivää ennen julkaisua | 10 arkipäivää ennen julkaisua |
50 % veloitus | Alle 2 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 3 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 5 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 10 arkipäivää ennen julkaisua |
100 % veloitus | Julkaisua edeltävänä päivänä | Alle 3 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 3 arkipäivää ennen julkaisua | Alle 5 arkipäivää ennen julkaisua |
Vahvistetun digikampanjan peruutusehdot
Veloitus kampanjan peruuttamisesta | Digikampanjan peruutus |
---|---|
25 % veloitus | 6-10 arkipäivää ennen kampanjan alkua |
50 % veloitus | 4-5 arkipäivää ennen kampanjan alkua |
100 % veloitus | 3 arkipäivää ennen kampanjan alkua tai myöhemmin |
Sisältömarkkinoinnin kampanjoiden jakeluun sovelletaan yllä olevia peruutusehtoja. Mikäli Asiakas tekee peruutuksen, tuotannon hinta veloitetaan kuitenkin kokonaan ja Asiakas saa sisällön näiden ehtojen mukaisella tavalla omaan käyttöönsä.
Julkaisija pidättää itsellään oikeuden ilman korvausvelvollisuutta siirtää tai peruuttaa kampanja, mainostila tai mainosnäyttö erityisten syiden niin vaatiessa. Julkaisija ilmoittaa tällaisista muutoksista Asiakkaalle välittömästi sekä pyrkii antamaan muuttuneen tai peruuntuneen mainostilan tai mainosnäyttöjen tilalle uuden vastaavan.
9. Aineiston toimitus
Kaikki printtikampanjoiden Aineistot on toimitettava mediakohtaisen aineistoaikataulun ja ohjeiden mukaisesti. Kaikki digikampanjoiden Aineistot on toimitettava viimeistään kaksi (2) arkipäivää ja erikoisratkaisut viisi (5) arkipäivää ennen kampanjan alkua mediakohtaisten aineisto-ohjeiden mukaisesti.
Jos Aineistoa ei ole toimitettu ohjeiden mukaisesti tehtynä, se myöhästyy tai on teknisesti toimimaton tai sisällöllisesti arveluttava tai ulkoasultaan liian samankaltaista Median toimituksellisen sisällön kanssa, Julkaisija ei takaa sitä, että ilmoitus julkaistaan tai kampanja alkaa haluttuna ajankohtana. Tällöin vähennetään kampanjan näkyvyyttä Aineiston myöhästymisen suhteessa.
Jos Julkaisijalla ei ole käytössä ohjeiden mukaista Aineistoa aikataulun edellyttämänä ajankohtana, mutta Julkaisija päättää silti julkaista ilmoituksen, Julkaisija ei vastaa painoasun puutteellisuudesta. Tällaisessa tilanteessa Julkaisija voi myös sijoittaa ilmoituksen muualle kuin sovittuun paikkaan.
Julkaisija ei vastaa vahingosta, joka aiheutuu virheellisen ilmoituksen poisjäämisestä tai kun ilmoitus julkaistaan muuna kuin sovittuna julkaisupäivänä Aineiston puutteellisuudesta johtuen.
Julkaisija ei voi taata, että digikampanjasta saadaan kerättyä raportti, mikäli Aineisto toimitetaan myöhässä tai puutteellisena.
Edellä kuvatuissa tilanteissa laskutus on 100 %, vaikka ilmoituksen tai kampanjan näkyvyys olisi rajoittunut, painoasu olisi puutteellinen tai ilmoitus olisi sijoitettu muualla kuin sovittuun paikkaan. Mikäli Aineisto toimitetaan ilmoitettua aineistoaikataulua myöhemmin, veloitetaan mediakohtaisen hinnaston mukainen myöhästymislisä. Tämän lisäksi veloitetaan kulut mahdollisista korjaustöistä ko. aineistossa. Jos toimitettuun Aineistoon joudutaan Julkaisijan toimesta tekemään muutoksia tai korjauksia, veloitetaan tehdystä työstä mediakohtaisen hinnaston mukaisesti.
Jos Aineisto aiheuttaa digikampanjan aikana teknisiä ongelmia Alman Mediassa tai Medioissa, Julkaisijalla on oikeus korvata se gif-versiolla tai poistaa mainos kokonaan Mediasta.
Asiakkaalla on pyynnöstä oikeus saada vedos valmistettavasta printti-ilmoituksesta, jos Aineisto on toimitettu aineistoaikataulun puitteissa.
10. Kampanja-aika
Medianäkyvyys on voimassa sovitun määräajan, kuitenkin korkeintaan yhden (1) kalenterivuoden. Myös verkossa julkaistu sisältömarkkinoinnin artikkeli säilytetään verkossa yhden (1) kalenterivuoden sen julkaisupäivästä, ellei toisin sovita.
Digimainokset sijoitetaan paikoilleen media-ajan ensimmäisenä päivänä klo 10 mennessä, ellei muuta ole sovittu. Verkossa viikkokampanjat ovat maanantaista sunnuntaihin, ellei muuta ole sovittu.
Digikampanjaa varattaessa on ilmoitettava, montako mainosta kampanjaan tulee ja miten niitä halutaan vaihdettavan. Julkaisija hoitaa veloituksetta yhden vaihdon per kampanja.
11. Digikampanjoiden todennus ja näyttötakuu
Alma myy digikampanjoita näyttö-, aika- sekä klikkipohjaisesti. Kampanjat todennetaan Alman mainonnanhallintajärjestelmillä tai analytiikalla.
Näyttötakuu näyttöpohjaisissa kampanjoissa: Mikäli kampanja alittaa 95 % ostetusta näyttömäärästä, kampanjaa joko jatketaan kunnes näytöt täyttyvät tai puuttuvat näytöt hyvitetään Asiakkaan seuraavassa kampanjassa mainosnäyttöinä. Mikäli mainosnäytöt jäävät kampanjan loputtua tavoitteesta alle viisi (5) prosenttia, ei mainosnäyttöjä korvata. Mikäli Asiakkaan Aineisto on toimitettu myöhässä, Alma ei vastaa näyttötakuun toteutumisesta.
12. Mainospaikan muutokset
Mikäli Asiakas haluaa kampanjan poistettavan tai siirrettävän kesken kampanjan esimerkiksi ajankohtaisen uutissisällön vuoksi, pyrkii Julkaisija ensisijaisesti siirtämään kampanjan kyseisen Median toiseen osioon sen mukaisesti, missä on vapaata tilaa. Kampanjan siirto toiseen osioon on veloitukseton, mutta digikampanjan näyttötakuu ei ole tällöin voimassa ja siirto tehdään siihen osioon, jossa on vapaata tilaa. Jos Asiakas haluaa kampanjan poistettavan kokonaan kyseisestä Mediasta kesken kampanja-ajan, Julkaisija veloittaa 100 % kampanjan arvosta peruutusehtojen mukaisesti.
Paketteihin ostetuissa kampanjoissa Alma ei takaa näkyvyyttä kaikissa paketissa mainituissa Medioissa. Suoraan kohdemediaan ostetut kampanjat menevät pakettiin ostettujen kampanjoiden edelle ja mainokset näkyvät niissä paketin kohdemedioissa, joissa on tilaa.
13. Aineiston muuttaminen ja palauttaminen
Asiakas antaa Julkaisijalle oikeuden käyttää ja tarvittaessa tehdä muutoksia Aineistoon sen julkaisemiseksi tilausvahvistuksessa mainituissa tai muutoin sovituissa Medioissa. Asiakkaan Julkaisijalle toimittamaa Aineistoa ei palauteta. Mikäli Aineisto valmistetaan kolmannen osapuolen työkalun avulla (Asiakkaan, tämän edustajan tai Julkaisijan toimesta), Aineistoa ei myöskään toimiteta Asiakkaalle vaan se jää kyseiseen järjestelmään.
14. Immateriaalioikeudet
Julkaisijalla on omistusoikeus ja kaikki oikeudet julkaisemiinsa Medioihin ja sen osiin. Nämä oikeudet kattavat mm. tekijänoikeuden tietokoneohjelmiin ja Asiakkaiden Aineistoista koottuihin tietokantoihin. Asiakkaan ilmoitukset tulevat ilman eri korvausta osaksi Julkaisijan tietokantoja. Ilmoitukset voidaan osana tietokantoja julkaista tietokantoja julkaistaessa. Selvyyden vuoksi todetaan, että Julkaisijalla on aina oikeus käyttää Aineistoa osana niitä mediasisältöjä, joissa Aineisto on julkaistu tai esitetty (ns. arkistokäyttö). Ellei Asiakas ole kirjallisesti toisin ilmoittanut Julkaisijalle viimeistään toimittaessaan Aineistoa Julkaisijalle, ensiesityksen tai -julkaisun jälkeen Julkaisijalla on lisäksi oikeus siirtää Aineisto valitsemalleen tallennusalustalle ja käyttää sitä esittely-, koulutus- ja tutkimuskoosteissa sekä omilla internet- ja extranet-sivuillaan. Julkaisijalla ei ole oikeutta käyttää Aineistoa kaupallisiin tarkoituksiin muissa viestimissä.
Julkaisija luovuttaa Asiakkaalle jäljempänä tässä kappaleessa kuvatut käyttöoikeudet Asiakkaalle valmistamaansa Aineistoon. Julkaisijalla on omistus- ja tekijänoikeus Asiakkaalle valmistamaansa Aineistoon, kuten ilmoitusoriginaaliin, eikä Asiakkaalla ole lupaa luovuttaa Julkaisijalta saamiaan oikeuksia kolmannelle osapuolelle tai muulla tavoin hyödyntää Julkaisijan valmistamaa Aineistoa kolmansien osapuolten vastaavissa tuotteissa tai palveluissa ilman Julkaisijan antamaan kirjallista suostumusta. Asiakkaalla on oikeus julkaista Alman Asiakkaalle valmistama Aineisto Alman mediakanavissa, Asiakkaan sosiaalisessa mediassa ja Asiakkaan omilla verkkosivuilla. Mikäli muutoin ei ole sovittu, Asiakkaalla ei ole oikeutta julkaista Julkaisijan Asiakkaalle valmistamaa Aineistoa muissa kaupallisissa kanavissa. Aineiston julkaiseminen markkinointitarkoituksissa muualla vaatii Julkaisijan etukäteissuostumuksen ja tällöin lisätään +50 % tuotantohintaan.
Asiakas saa käyttöönsä yllä kuvattuun käyttötarkoitukseen jutun yhteydessä julkaistun kuvan tai videon, jos se on Julkaisijan kuvaama tai tuottama. Ei-julkaistut Julkaisijan kuvaamat tai tuottamat kuvat ovat maksullisia ja niiden luovutuksesta on sovittava ennen kuvausajankohtaa, mikäli Asiakas haluaa myös niihin käyttöoikeuden. Mikäli Aineistossa on käytetty kuvapankkikuvaa, siihen ei Julkaisijalla ole edelleen luovutusoikeutta eikä Julkaisija vastaa siitä, että kuvaa saa käyttää muualla kuin Julkaisijan medioissa.
Asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää Alman Medioiden brändejä omassa markkinoinnissaan, ellei siitä ole erikseen sovittu Alman kanssa.
15. Vastuu mainosten sisällöstä
Asiakas vastaa siitä, ettei Julkaisijalle toimitettu Aineisto ole voimassa olevien lakien, viranomaisten ja mainonnan itsesääntelyelinten määräysten, Julkaisijan antamien ohjeiden, näiden ehtojen, muiden sopimusehtojen taikka hyvän tavan vastainen. Asiakas sitoutuu huomioimaan rajoitukset, jotka koskevat mm. mainontaa alaikäisille tai seuraavia mainoskohteita: alkoholi, tupakka, uhkapelit, lääkkeet, tuoteväärennökset ja piraattituotteet. Ampuma-aseiden osalta hyvän tavan mukaisiksi katsotaan ainoastaan turvallisuutta parantavien aseen osien tai vastaavien tuotteiden mainokset. Julkaisijalle on oikeus ilman korvausvelvollisuutta kieltäytyä mainoksen esittämisestä, mikäli mainos on Julkaisijan tulkinnan mukaan edellä mainittujen vaatimusten vastainen.
Asiakas vastaa toimittamansa Aineiston omistus- ja/tai käyttöoikeuksien hankkimisesta ja siitä, että Aineiston esittäminen voi tapahtua kenenkään tekijänoikeutta, patentti- tai muuta immateriaalioikeutta tai muuta oikeutta loukkaamatta. Asiakas vastaa kaikista em. oikeuksien hankkimisesta tai käyttämisestä aiheutuvista kustannuksista (mukaan lukien Teosto-maksut). Asiakas vastaa kaikista toimittamaansa Aineistoon liittyvistä tekijänoikeuden, patentti-, ja muiden immateriaalioikeuksien sekä muiden oikeuksien loukkaamisesta tai puuttumisesta aiheutuvista vahingoista ja niihin perustuvista muista vaatimuksista. Julkaisijan tulee saattaa tällaiset vaatimukset Asiakkaan tietoisuuteen, jonka jälkeen Asiakas yksin vastaa vaatimuksiin vastaamisesta ja niiden seuraamuksista.
Asiakas vastaa siitä, ettei sen toimittama Aineisto, sen käyttämät järjestelmät tai mainostagit aiheuta teknistä haittaa tai häiriötä verkolle, Almalle, muille asiakkaille tai Medioiden käyttäjille. Asiakas on velvollinen korvaamaan toimittamansa Aineiston, käyttämiensä järjestelmien tai mainostagiensa mahdollisesti aiheuttamat vahingot. Julkaisijalla on oikeus ryhtyä tarpeellisiin toimenpiteisiin ja käyttää valitsemiaan sähköisiä työkaluja varmistaakseen, että Aineisto vastaa Aineisto-ohjeita eikä sisällä kiellettyä sisältöä tai toiminnallisuuksia.
Mitä tässä kappaleessa on todettu Asiakkaan vastuusta koskien Asiakkaan toimittamaa Aineistoa, soveltuu myös Julkaisijan Asiakkaalle valmistamaan Aineistoon, mikäli Asiakas on käyttänyt Aineistoa vastoin näitä ehtoja.
Julkaisija ei vastaa Asiakkaaseen tai kolmanteen nähden mistään kustannuksista tai vahingoista, jotka Asiakkaalle tai kolmannelle osapuolelle aiheutuvat tässä kappaleessa mainittujen ehtojen rikkomisesta. Selvyyden vuoksi todetaan, että Julkaisija vastaa siitä, että sillä on oikeus myöntää käyttöoikeus Asiakkaalle valmistamaansa Aineistoon kohdan 14 mukaisesti.
16. Julkaisijan oikeudet
Julkaisija pidättää itsellään oikeuden olla hyväksymättä Asiakkaan ilmoitusta, mikäli Asiakas, Aineisto tai kampanja ei täytä mainospaikan vaatimia ehtoja. Medioilla saattaa olla tiettyjä asiakaskohtaisia rajoituksia.
Julkaisijalla on oikeus muuttaa tarjoamiensa palveluiden valikoimaa, sisältöä, toimintaa ja kuvauksia. Asiakkaalla ei ole tässä kuvatuilla perusteilla oikeutta hyvitykseen.
17. Kilpaileva mainonta Mediassa
Julkaisijalla on oikeus ilman ennakkoilmoitusta sijoittaa kilpailevien yritysten mainontaa samaan Median osioon. Asiakassuhteen luottamuksellisuuden sekä mainospaikkojen rajallisuuden vuoksi Julkaisija ei voi antaa ennakkotietoa kilpailijoiden kampanjoista. Mikäli päällekkäisiä kampanjoita esiintyy, niistä ei hyvitetä.
18. Henkilötietojen käsittelyä koskevat ehdot
Medioiden käyttäjien yksityisyydensuoja ja käyttäjäkokemus ovat Almalle ensiarvoisen tärkeitä. Asiakas vastaa tässäkin yhteydessä käyttämistään järjestelmistä sekä edustajiensa ja alihankkijoidensa toimista kuin omistaan. Asiakkaan tulee huolehtia siitä, että sen yhteistyötahot ovat tietoisia näissä ehdoissa mainituista rajoituksista ja noudattavat niitä.
Osapuolet sitoutuvat noudattamaan kaikessa yhteistyöhön liittyvässä henkilötietojen käsittelyssä esim. mainoksessa, mainoksen kohdesivuilla sekä mainonnan kohdentamistekniikoita hyödyntäessään kulloinkin voimassa olevaa henkilötietojen käsittelyä ja yksityisyyden suojaa koskevaa EU:n ja kansallista lainsäädäntöä, kuten Euroopan Unionin yleistä tietosuoja-asetusta (EU) 2016/679 (”Tietosuojasäännökset”) sekä IAB Europen kulloinkin voimassa olevia itsesääntelyperiaatteita, kuten Transparency and Consent Frameworkia, sekä toteuttamaan tarpeelliset toimenpiteet periaatteiden toteuttamiseksi. Julkaisija pyytää Median käyttäjiltä suostumuksen 1) evästeiden ja muiden vastaavien teknologioiden, mahdollisuuksien mukaan myös Asiakkaan käyttämien mainonnan järjestelmien evästeiden, käyttöön Julkaisijan Medioissa sekä 2) Julkaisijan hyväksymiin käyttötarkoituksiin.
18.1. Henkilötietojen käsittely toisen osapuolen puolesta ja lukuun
Ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu, näitä kappaleen 18.1 ehtoja sovelletaan kaikkiin Alman ja Asiakkaan välisiin sopimuksiin siltä osin kuin niihin liittyy henkilötietojen käsittelyä Alman toimesta rekisterinpitäjänä toimivan Asiakkaan puolesta ja lukuun, tai henkilötietojen käsittelyä Asiakkaan toimesta rekisterinpitäjänä toimivan Alman puolesta ja lukuun. Rekisterinpitäjä on osapuoli, joka määrittää henkilötietojen käsittelyn tarkoitukset ja keinot. Käsittelijä on osapuoli, joka käsittelee henkilötietoja rekisterinpitäjän lukuun. Yhteistyön luonteesta riippuen osapuoli voi samanaikaisesti olla joidenkin tietojen osalta henkilötietojen rekisterinpitäjä ja joidenkin tietojen osalta käsittelijä.
Henkilötietojen käsittelyn kohde, luonne ja tarkoitus sekä henkilötietojen tyypit ja rekisteröityjen ryhmät kuvataan osapuolten välisessä sopimuksessa tai ennen tietojen käsittelyn aloittamista annetussa rekisterinpitäjän kirjallisessa ohjeistuksessa. Mikäli muutoin ei sovita, digimainonnan osalta käsittelyn tarkoitus on Asiakkaan mainoskampanjan kohdentaminen Alman Medioissa. Mikäli Asiakas ja Julkaisija ovat sopineet Asiakkaan toimittamien henkilötietojen mallinnuksesta Julkaisijalla olevien henkilötietojen avulla, käsittelyn tarkoitus on henkilötietojen mallinnus. Käsittelyn kesto rajoittuu sovitun kampanjan tai mallinnuksen kannalta tarpeelliseen säilytysaikaan.
Ellei toisin ole sovittu, rekisterinpitäjyys määräytyy henkilötietojen alkuperän mukaan. Siltä osin kuin kohdentamiseen käytettävät tai Julkaisijalle mallinnettavaksi toimitetut tietoryhmät koostuvat Asiakkaan digipalvelujen käyttöön liittyvistä tiedoista tai Asiakkaan asiakas- tai markkinointirekisterin tiedoista (mukaan lukien Asiakkaan toimittamat tunnisteryhmät), toimii Asiakas rekisterinpitäjänä. Rekisteröityjen ryhmiä ovat tällöin Asiakkaan digipalvelujen käyttäjät, asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Alma toimii rekisterinpitäjänä siltä osin, kun kyse on Alman digipalvelujen käyttöön liittyvistä tiedoista (mukaan lukien mainosnäytöt) tai Alman asiakas- tai markkinointirekisterin tiedoista, mukaan lukien niiden perusteella muodostetut mainonnan kohderyhmät. Rekisteröityjen ryhmän muodostavat tällöin Alman digipalvelujen käyttäjät, asiakkaat ja potentiaaliset asiakkaat. Lisäksi mainonnassa on mahdollista käyttää kolmannen osapuolen tietoja. Kolmannen osapuolen tietojen vaatimuksenmukaisuudesta ja käsittelyyn liittyvistä sopimuksista vastaa se osapuoli, jonka mainontaa tiedot hyödyntävät.
Asiakkaalla ei ole oikeutta käyttää selaimen sormenjälkitunnistamista tai vastaavantyyppisiä seurantatekniikoita mainostaessaan Julkaisijan verkostossa. Ilman rekisterinpitäjän etukäteistä kirjallista ennakkohyväksyntää käsittelijä ei ole oikeutettu keräämään rekisterinpitäjän medioista evästeiden tai muiden vastaavien tekniikoiden avulla medioita, niiden käyttäjiä tai käyttäjien päätelaitteita koskevia tietoja mihinkään tarkoitukseen (mukaan lukien, muttei rajoittuen, tarkoitus määritellä käyttäjien kiinnostuksen kohteita tai tarkoitus kohdentaa digimainontaa kyseisille päätelaitteille muutoin kuin sovitun kampanjan yhteydessä). Ilman erillistä sopimusta ja korvausta Alman Medioista kerättyjä tietoja ei saa hyödyntää Alman Medioiden ulkopuolella tapahtuvaan mainonnan kohdentamiseen. Asiakas saa kuitenkin käyttää evästeitä ja muita vastaavia tekniikoita kampanjansa tuloksien mittaamiseen (mainosnäytöt, tavoittavuus ja konversio). Tällöinkään kampanjasta kerättyä tietoa ei saa luovuttaa kolmansille osapuolille, kuten ad exchange –palveluntarjoajille, taikka yhdistää mihinkään muihin tietoihin. Julkaisijalla on oikeus suorittaa evästeiden käyttöä koskevia tarkastuksia Julkaisijan verkostoon kuuluvissa Medioissa. Jos tarkastuksessa selviää, että Asiakas (tai sen yhteistyökumppani ja/tai jokin Asiakkaan muutoin valtuuttama kolmas osapuoli) toimii näiden ehtojen vastaisesti, Julkaisija ilmoittaa asiasta Asiakkaalle, jolloin Asiakkaan on korjattava käytäntöjään välittömästi. Lisäksi Julkaisijalla on jäljempänä kuvatuin tavoin oikeus keskeyttää kyseinen kampanja, jonka yhteydessä näitä ehtoja on rikottu, sekä kaikki muut Asiakkaan kampanjat missä tahansa Mediassa välittömin vaikutuksin sekä päättää kaikki Asiakkaan ja Alma-konserniin kuuluvien Julkaisijoiden väliset sopimukset ilman korvausvelvollisuutta.
Rekisterinpitäjä on vastuussa siitä, että sillä on lainmukainen käsittelyperuste ko. keräämilleen henkilötiedoille ja oikeus siirtää niitä käsittelijälle käsiteltäväksi. Mikäli Julkaisija ja Asiakas ovat sopineet Asiakkaan toimittamien henkilötietojen mallintamisesta, Asiakas vastaa siitä, että ko. tietoja voidaan yhdistellä mallintamisen edellyttämällä tavalla (Asiakkaalla tulee olla mallintamiselle laillinen käsittelyperuste ja sen tulee huolehtia rekisteröityjen informoinnista Tietosuojasäännösten mukaisesti). Lisäksi rekisterinpitäjä vastaa siitä, että se noudattaa rekisterinpitäjälle Tietosuojasäännöksissä asetettuja velvollisuuksia ja rekisterinpitäjän käsittelijälle antamat kirjalliset ohjeistukset ovat Tietosuojasäännösten mukaisia. Osapuolet sitoutuvat siihen, etteivät ne siirrä toisen osapuolen käsiteltäväksi mitään ns. arkaluonteiseksi katsottavaa tietoa (yleisen tietosuoja-asetuksen 9 artiklan mukaiset erityiset henkilötietoryhmät).
Käsittelijä sitoutuu:
- käsittelemään rekisterinpitäjältä saatuja rekisteröityjen henkilötietoja ainoastaan rekisterinpitäjän lukuun sekä kulloinkin voimassa olevien Tietosuojasäännösten mukaisesti;
- käsittelemään rekisterinpitäjältä saatuja rekisteröityjen henkilötietoja ainoastaan rekisterinpitäjän kulloinkin antamien, Tietosuojasäännöksiin perustuvien kirjallisten ohjeiden mukaisesti. Mikäli muutoin ei sovita, yksinomaan nämä ehdot muodostavat käsittelijälle annettavat kirjalliset ohjeistukset;
- ilmoittamaan viipymättä rekisterinpitäjälle, jos se katsoo, että rekisterinpitäjän kirjallinen ohjeistus rikkoo Tietosuojasäännöksiä;
- varmistamaan, että henkilöt, jotka käsittelevät henkilötietoja, ovat sitoutuneet noudattamaan salassapitovelvollisuutta;
- toteuttamaan tekniset, fyysiset ja organisatoriset toimenpiteet, joilla varmistetaan henkilötietojen korkea turvallisuustaso ja suojellaan henkilötietoja luvattomalta tai laittomalta käsittelyltä sekä tahattomalta menettämiseltä, tuhoamiselta, vahingolta, muutokselta tai luovuttamiselta, mukaan lukien kaikki tietosuoja-asetuksen 32 artiklassa mainitut toimenpiteet;
- huomioiden käsiteltävien tietojen luonne, auttamaan rekisterinpitäjää täyttämään rekisterinpitäjän velvollisuuden vastata pyyntöihin, jotka koskevat Tietosuojasäännöksissä säädettyjen rekisteröityjen oikeuksien käyttämistä esimerkiksi toimittamalla pyydettäessä rekisterinpitäjälle rekisteröidyn henkilötiedot koneluettavassa muodossa;
- auttamaan rekisterinpitäjää varmistamaan, että Tietosuojasäännöksissä säädettyjä rekisterinpitäjän velvollisuuksia noudatetaan;
- poistamaan käsittelyn tarkoituksen toteuduttua kaikki rekisterinpitäjältä saadut henkilötiedot paitsi jos ja siinä määrin kuin käsittelijään sovellettavassa pakottavassa Euroopan unionin tai kansallisessa lainsäädännössä vaaditaan säilyttämään henkilötiedot. Osapuolet ymmärtävät, että varmuuskopioiden osalta tiedot poistuvat, kun uudemmat varmuuskopiot tallentuvat vanhempien kopioiden päälle;
- ilmoittamaan viipymättä rekisterinpitäjälle saatuaan tiedon henkilötietojen tietoturvaloukkauksesta;
- saattamaan rekisterinpitäjän saataville tiedot, jotka ovat tarpeen Tietosuojasäännöksissä säädettyjen velvollisuuksien noudattamisen osoittamista varten; sekä
- sallimaan rekisterinpitäjän tai rekisterinpitäjän valtuuttaman auditoijan suorittamat tarkastukset ja osallistumaan niihin Tietosuojasäännösten edellyttämällä tavalla;
- ilmoittamaan rekisterinpitäjälle viranomaisten tietopyynnöistä henkilötietojen käsittelyyn liittyen, ellei se ole pakottavan sääntelyn vastaista.
Julkaisijalla on oikeus veloittaa yllä kohdissa f-g ja j-l kuvattujen toimenpiteiden toteuttamisesta kulloinkin voimassa olevan hinnaston mukaisesti.
Rekisterinpitäjä antaa käsittelijälle yleisen ennakkoluvan käyttää toisen henkilötietojen käsittelijän palveluksia. Käsittelijä vastaa käyttämiensä alihankkijoiden työstä kuin omastaan. Rekisterinpitäjällä on oikeus vastustaa tietyn alihankkijan käyttämistä, jolloin käsittelijä pyrkii käyttämään kaupallisesti kohtuullisia toimenpiteitä korvatakseen alihankkijan toisella. Jos em. muutosta ei voida toteuttaa, osapuolilla on oikeus päättää yhteistyö ilman korvausvelvollisuutta. Sopimuksen päättäminen ei vapauta Asiakasta maksuvelvollisuudesta ennen päättämistä toteutettujen toimenpiteiden osalta. Alman alikäsittelijät ovat listattu näiden ehtojen liitteessä 1.
Rekisterinpitäjä hyväksyy, että sovittujen toimenpiteiden toteuttaminen voi edellyttää henkilötietojen siirtämistä EU/ETA-alueen ulkopuolelle. Käsittelijä sitoutuu huolehtimaan siitä, että siirto EU/ETA-alueen ulkopuolelle tapahtuu Tietosuojasäännöksissä kuvattuja, laillisia tiedonsiirtomekanismeja käyttäen, kuten komission vakiosopimuslausekkeita hyödyntäen.
Mikäli jompikumpi osapuoli rikkoo tässä mainittuja ehtoja, toisella osapuolella on oikeus keskeyttää kyseinen kampanja, jonka yhteydessä näitä ehtoja on rikottu, sekä kaikki muut Asiakkaan kampanjat missä tahansa Mediassa välittömin vaikutuksin sekä päättää kaikki Asiakkaan ja Alma-konserniin kuuluvien Julkaisijoiden väliset sopimukset ilman korvausvelvollisuutta. Mikäli yhteistyön päättäminen johtuu Asiakkaasta, Asiakas on velvollinen maksamaan kampanjasta täyden hinnan.
Kumpikin osapuoli vastaa toiselle osapuolelle aiheutuneista välittömistä vahingoista (ml. viranomaisten määräämät hallinnolliset sakot, rekisteröidyille maksetut vahingonkorvaukset sekä kohtuulliset asianajokulut), jotka johtuvat välittömästi siitä, että ko. osapuoli on käsitellyt henkilötietoja vastoin näitä ehtoja tai Tietosuojasäännöksissä asetettuja velvollisuuksia. Kumpikaan osapuoli ei vastaa menetetystä liikevoitosta tai muista välillisistä vahingoista.
Asiakas sitoutuu kampanjan päättyessä poistamaan mahdolliset uudelleenkohdennuskampanjassa käytetyt mainostagit, jotka viittaavat Alman järjestelmiin. Mikäli mainostagien poisto viivästyy Asiakkaasta johtuvasta syystä, Asiakas suorittaa Julkaisijalle viivästyskorvauksena 10.000 euroa kultakin alkavalta viikolta.
Tämän kappaleen 18.1 ehdot ovat voimassa niin kauan kuin Käsittelijä käsittelee rekisteröityjen henkilötietoja Rekisterinpitäjän lukuun.
18.2 Kohderyhmien luovuttaminen Julkaisijalta Asiakkaalle
Tämän kappaleen 18.2 tarkoituksena on sopia Julkaisijan henkilötietojen luovuttamisesta valikoitujen Asiakkaiden kampanjoiden tai käsittelytarkoitusten toteuttamiseksi. Ellei toisin ole nimenomaisesti sovittu, tämän kohdan ehtoja sovelletaan, kun Asiakas nimenomaisesti hankkii kohderyhmiä Almalta joko suoraan tai ohjelmallisesti. Sopimus kohderyhmien luovuttamisesta syntyy Asiakkaan tehdessä oston joko suoraan tai ohjelmallisesti mediaostojärjestelmänsä (DSP) avulla. Siltä osin kuin yhteistyö edellyttää henkilötietojen luovutusta Julkaisijalta Asiakkaalle, kumpikin osapuoli toimii itsenäisenä rekisterinpitäjänä ja on itsenäisesti vastuussa toimintansa laillisuudesta ja laillisen käsittelyperusteen olemassaolosta.
Kampanjassa käytettävät tiedot: Julkaisija antaa Asiakkaalle eli mainostajalle tai sen lukuun toimivalle media- tai mainostoimistolle tai muulle mediaostot toteuttavalle yhteistyökumppanille pääsyn kohderyhmätietoon, joka koskee Julkaisijan digipalvelujen käyttäjiä. Kohderyhmä eli segmentti kuvaa joukkoa, jonka arvioidaan koostuvan erilaisten kiinnostusalueiden omaavista käyttäjistä. Käyttäjät eritellään kuhunkin yksilöön tai hänen käyttämäänsä laitteeseen tai selaimeen yhdistettävällä tunnisteella, jota ei sellaisenaan voida yhdistää keneenkään tiettyyn henkilöön. Tunnisteeseen on voitu Julkaisijan sivustojen verkkokäyttäytymistietojen lisäksi yhdistää käyttäjän antamia ja/tai tilastollisesti mallinnettuja demografiatietoja. Mallinnuksessa Julkaisija mallintaa Asiakkaan henkilötietoryhmiä vastaavia yleisöjä oman datansa pohjalta tarjotakseen nämä yleisöt Asiakkaalle hyödynnettäväksi mainonnassa. Jäljempänä edellä kuvatuista kohderyhmätiedoista käytetään termiä ”Alma Kohderyhmät”.
Käyttötarkoitus: Asiakas eli mainostaja tai sen lukuun toimiva media- tai mainostoimisto tai muu mediaostot toteuttava yhteistyökumppani saa käyttää Alma Kohderyhmiä yhdistääkseen Alma Kohderyhmiin liittyvät tunnisteet mainostajan dataan, kuten mainostajan sivuston käyttäjien tunnisteisiin, kohdentaakseen mainontaa tietyille käyttäjille Julkaisijan verkostossa tai muilla verkkosivustoilla mediaostamiseen käyttämiensä järjestelmien kautta. Alma Kohderyhmiä saa käyttää mainosten kohdentamiseen muissa verkostoissa vain silloin kun siitä on nimenomaan sovittu. Alma Kohderyhmiä ei saa tallentaa muihin järjestelmiin, kuten mainostajan asiakasrekisteriin. Alma Kohderyhmiä ei saa käyttää mihinkään muuhun tarkoitukseen (esim. jatkomallinnukseen) tai luovuttaa eteenpäin.
Käsittelyn kesto: Kampanja tai muu sovittu käsittely toteutetaan erikseen sovitulla ajanjaksolla. Kampanjassa tai muussa sovitussa käsittelyssä hyödynnetty Alma Kohderyhmät on poistettava välittömästi sovitun käsittelytarkoituksen toteuduttua.
Muut ehdot: Osapuolet sopivat lisäksi, että:
- Julkaisija sitoutuu informoimaan rekisteröityjä ja pyytämään suostumuksen evästeiden ja muiden vastaavien teknologioiden, mahdollisuuksien mukaan myös Asiakkaan käyttämien mainonnan järjestelmien evästeiden, käyttöön Julkaisijan Medioissa sekä hyväksynnän Alma Kohderyhmien jakamiseen ilman mainintaa Asiakkaan identiteetistä;
- Julkaisija sitoutuu informoimaan rekisteröityjä Alma Kohderyhmien jakamisesta tietyn tyyppisille ostajaryhmille sen rekisteröidyille suunnatussa tietosuojainformaatiossa yleisellä tasolla ilman mainintaa Asiakkaan identiteetistä;
- Asiakas huolehtii, että rekisteröityjä informoidaan sen toteuttamasta käsittelystä Tietosuojalainsäädännön edellyttämällä tavalla; sekä
- Asiakas käsittelee tietoja vain lainmukaisiin tarkoituksiin, tämän kohdan ehtojen mukaisesti ja tarpeellisissa määrin.
Mikäli Julkaisija sopii Alma Kohderyhmän luovuttamisesta suoraan mainostajan kanssa, mainostaja huolehtii siitä, että sen lukuun toimiva media- tai mainostoimisto tai muu mediaostot toteuttava yhteistyökumppani on tietoinen tämän liitteen ehdoista ja rajoituksista Alma Kohderyhmien käyttöön liittyen. Mainostaja solmii media- tai mainostoimiston tai muun mediaostot toteuttavan yhteistyökumppanin kanssa erillisen sopimuksen henkilötietojen käsittelystä, ja edellyttää, että ko. toimija hyödyntää Alma Kohderyhmiä vain tässä kohdassa 18.2 kuvattuihin tarkoituksiin.
Mikäli Julkaisija sopii Alma Kohderyhmän luovuttamisesta mainostajan lukuun toimivan media- tai mainostoimiston tai muun mediaostot toteuttavan yhteistyökumppanin kanssa, ko. toimija huolehtii siitä, että mainostaja on tietoinen tämän liitteen ehdoista ja rajoituksista Alma Kohderyhmien käyttöön liittyen. Media- tai mainostoimisto tai muu mediaostot toteuttava yhteistyökumppani ei saa mitään itsenäisiä oikeuksia Alma Kohderyhmiin.
Mahdollisesta Alman datapalvelun käytöstä ja sen puitteissa tapahtuvasta Asiakkaan ja Julkaisijan tunnisteiden yhdistämisestä, sekä yhdistämiseen liittyvistä tietosuojarooleista ja -velvoitteista sovitaan aina erikseen kirjallisesti. Mikäli datapalvelua koskevan sopimuksen ja näiden ehtojen välillä on ristiriitaa, sovelletaan ensisijaisesti datapalvelua koskevaa sopimusta.
19. Kampanjadatan ja tulosten tallentaminen
Kampanjoiden tulokset sekä tiedot käyttäjän Mediassa näkemistä ja klikkaamista mainoksista tallennetaan Alman järjestelmiin. Almalla on oikeus käyttää tuloksia ja tietoja oman toimintansa kehittämisessä, markkinoinnissa ja myyntityössä.
20. Vastuu virheistä ja reklamaatiot
Julkaisijalla on oikeus ottaa digitaalinen palvelu tilapäisesti pois käytöstä huollon, ylläpidon tai muun vastaavan syyn takia. Julkaisija ei vastaa käyttökatkosten mahdollisesti aiheuttamista vahingoista.
Julkaisija ei vastaa virheistä, joita esiintyy Asiakkaan toimittamassa digitaalisessa tai muussa Aineistossa tai joita syntyy tällaista Aineistoa siirrettäessä.
Julkaisija vastaa ilmoituksen julkaisemisessa tapahtuvista virheistä ja viivästyksistä vain aineistoaikataulun mukaisesti vastaanotettujen virheettömien Aineistojen osalta. Julkaisijan suurin vastuu hyväksytyn ilmoituksen poisjäännistä, julkaisun viivästymisestä tai julkaisemisessa sattuneesta virheestä on ilmoituksen hinta. Ilmoituksen virheenä ei pidetä laadun vähäistä poikkeamaa käsikirjoituksesta, painolaadusta tai vedoksesta. Julkaisijan suurin vastuu muihin medioihin toimitetusta Aineistosta on sen valmistusarvo.
Julkaisija ei vastaa missään tilanteessa Asiakkaalle tai kolmansille osapuolille mahdollisesti aiheutuvista välillisistä vahingoista. Julkaisijan kokonaisvastuu mistä tahansa Asiakkaalle aiheutuneesta vahingosta on aina rajoitettu ostetun kampanjan (tai muun yhteistyömuodon) hintaan. Kohdan 18 (henkilötietojen käsittely) osalta Julkaisijan kokonaisvastuu on rajattu Asiakkaan Julkaisijalle mediamyynnin yhteistyön puitteissa maksamaan summaan edeltävän kahdentoista (12) kuukauden aikana.
Muistutus virheellisestä ilmoituksesta on tehtävä kahdeksan (8) vuorokauden kuluessa ilmoituksen julkaisemisesta lehdessä tai digikampanjan päättymisestä. Muistutus laskutusvirheestä on tehtävä viimeistään kahdeksan (8) vuorokauden kuluessa laskutuspäivästä. Muut vahingonkorvausvaatimukset on aina esitettävä kolmen (3) kuukauden sisällä siitä, kun Asiakas sai tiedon vahingosta tai olisi pitänyt siitä tietää.
21. Ylivoimainen este
Yhteistyö toteutetaan force majeure –varauksin eli kaikki ennalta arvaamattomat seikat kuten lakko, tekniset häiriöt, alihankkijoiden viivästykset sekä muut vastaavat Julkaisijan kohtuullisten vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevat, Julkaisijasta riippumattomat seikat, ovat Julkaisijan korvausvelvollisuuden ulkopuolella.
22. Luottamuksellisuus
Muut kuin Julkaisijan julkistamat yhteistyön ehdot, mukaan lukien yleisestä hinnastosta poikkeavat hinnat ja sovellettavat alennukset, ovat luottamuksellisia sopimuksen voimassaoloajan sekä kaksi (2) vuotta sen jälkeen. Kumpikaan osapuoli ei saa antaa tietoja sopimuksen sisällöstä ulkopuolisille. Tämän lisäksi osapuolet sitoutuvat pitämään salassa toiselta osapuolelta saamansa tiedot, jotka on luottamuksellisiksi merkitty tai on muuten sellaisiksi luonteensa vuoksi ymmärrettävä (mukaan lukien toiselta osapuolelta saamansa henkilötiedot). Liikesalaisuuksien osalta salassapitovelvollisuus on voimassa liikesalaisuuslain määrittämän ajan.
Salassapitovelvollisuutta ei kuitenkaan sovelleta sellaiseen tietoon, joka:
- on ollut vastaanottavan osapuolen hallussa ennen saman tiedon vastaanottamista toiselta osapuolelta, eikä tähän tietoon kohdistu salassapitovelvollisuuksia;
- on ollut yleisesti saatavilla tai muuten julkista, ellei tieto ole tullut julkiseksi tiedon vastaanottavan osapuolen näiden ehtojen rikkomisen johdosta;
- on vastaanotettu kolmannelta osapuolelta, eikä tähän tietoon kohdistu salassapitovelvollisuuksia;
- on itsenäisesti kehitetty käyttämättä toiselta osapuolelta vastaanotettuja materiaaleja tai tietoja; tai
- on luovutettava lain, asetuksen tai muun viranomaismääräyksen tai oikeudellisen määräyksen nojalla.
23. Ehtojen pätevyys
Jos jokin näihin ehtoihin sisältyvistä seikoista todetaan lainvoimaisella päätöksellä pätemättömäksi, ei sillä ole vaikutusta näihin ehtoihin muuten, ja pätemättömäksi todettu ehto korvataan ehtojen tarkoitusta lähinnä olevalla pätevällä ehdolla.
24. Vastuullisuus
Julkaisija on osa Alma Media -konsernia ja on sitoutunut noudattamaan toiminnassaan Alma Media -konsernin eettistä ohjeistusta, joka on saatavilla osoitteesta https://www.almamedia.fi/vastuullisuus-almassa/hyva-hallintotapa/eettinen-ohjeistus/. Osana yhteistyötä Julkaisija ei sitoudu Asiakkaan omiin hankintaehtoihin tai vastuullisuusvelvoitteisiin eikä hyväksy niihin sitoutumista Asiakkaan laskun maksun edellytykseksi.
25. Sopimuksen ja mainostilan siirto
Julkaisijalla on oikeus siirtää sopimus oikeuksineen ja velvoitteineen Alma-konsernin sisällä toiselle yhtiölle sekä liiketoimintakaupan tai muun yritysjärjestelyn yhteydessä yhtiölle, jolle Julkaisijan sopimukseen liittyvä liiketoiminta siirtyy. Asiakkaalla ei ole oikeutta siirtää sopimusta tai varaamaansa mainostilaa kolmannelle ilman Julkaisijan etukäteistä kirjallista suostumusta.
26. Alihankkijat
Julkaisijalla on oikeus käyttää sen valitsemia alihankkijoita. Sekä Julkaisija että Asiakas vastaavat kumpikin osaltaan alihankkijoidensa toiminnasta kuin omastaan. Julkaisija ei kuitenkaan vastaa sellaisista käyttämistään alihankkijoista, jotka Asiakas on valinnut yhteistyössä käytettäväksi yhteistyökumppaniksi tai alihankkijaksi (kuten esim. taktinen toimisto, painotalo, valokuvaaja, webtuottaja jne.).
27. Sopimuksen voimassaolo
Kertaluonteinen sopimus päättyy ilman irtisanomista palvelun tultua toteutetuksi.
Määräajaksi tehty sopimus on voimassa määräajan ja päättyy ilman irtisanomista määräajan viimeisenä päivänä. Vuosisopimus voidaan kuitenkin määräajasta huolimatta irtisanoa kumman tahansa osapuolen toimesta päättymään kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla kirjallisesti milloin tahansa sopimusaikana, jolloin lopullinen alennusprosentti määräytyy toteutuneen sopimuskertymän mukaan.
Toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen molemmat sopijapuolet voivat irtisanoa ilmoittamalla siitä kirjallisesti, jolloin sopimus päättyy kolmen (3) kuukauden kuluttua irtisanomisesta.
28. Sopimuksen päättäminen välittömin vaikutuksin
Sopimus voidaan päättää välittömin vaikutuksin, mikäli toinen osapuoli olennaisesti rikkoo tai jättää täyttämättä sopimuksen ehtoja, eikä ole korjannut rikkomustaan kolmenkymmenen (30) päivän kuluessa huomautuksen siitä saatuaan. Julkaisijalla on oikeus päättää sopimus välittömin vaikutuksin, mikäli Asiakas viivästyy laskun maksamisessa suhteessa johonkin Alma-konserniin kuuluvaan yhtiöön tai joutuu konkurssiin, yrityssaneeraukseen, selvitystilaan tai maksukyvyttömäksi.
29. Sovellettava laki ja riitojen ratkaisu
Julkaisijan ja Asiakkaan yhteistyöhön sovelletaan Suomen lakia, pois lukien lainvalintaa koskevat säännöt. Kaikki Julkaisijan ja Asiakkaan väliset riidat ja erimielisyydet ratkaistaan Helsingin käräjäoikeudessa.
30. Ehtojen voimassaolo
Nämä ehdot tulevat voimaan 14.4.2025 ja korvaavat aikaisemmat Alman mediamyyntiä koskevat yleiset ehdot. Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi. Julkaisijalla on oikeus milloin tahansa muuttaa Medioiden yleisiä käyttöehtoja, näitä mediamyynnin yleisiä ehtoja, mediakohtaisia ehtoja ja käytäntöjä, hintoja sekä maksuperusteita. Uudistettuja ehtoja sovelletaan kaikkiin uudistettujen ehtojen julkaisemisen jälkeen sovittuihin sopimuksiin.