Eduskuntavaaliehdokkaalle Susanne Päivärinnalle vuoden 2023 vaalikampanjan ydinkohderyhmä oli selkeästi tiedossa. Kevään kampanjaan luonnolliset ratkaisut olivat muun muassa display-mainonta, sillä sitä on helppo kohdentaa tarkasti sekä sisältömarkkinointi, jonka avulla voidaan kertoa tarinaa ja syventää viestiä.
Selkeä kohderyhmä helpotti vaalikampanjan kohdentamista
Eduskuntavaaliehdokas Susanne Päivärinnalla oli selkeänä mielessä kohderyhmä, jota hän halusi teemoillaan puhutella. Vaalikampanja kohdennettiin uusimaalaisille äänestäjille, ja erityisesti +45-vuotiaille naisille Espoosta ja Vantaalta. Tapaamisessa Alman kanssa löytyi nopeasti yhteinen ajatus ratkaisuista, jotka soveltuivat parhaiten tavoitteeseen ja budjettiin.
Vaalikampanjalla saatiin tunnettuutta, huomiota ja aktivoitiin äänestämään
Vaalikampanjan tavoitteet olivat samanlaisia kuin oikeastaan minkä tahansa mainoskampanjan: tavoitteena oli saada Susanne Päivärinnalle tunnettuutta eli haluttiin saada kohderyhmän tietoisuuteen, että kyseinen ehdokas on ehdolla eduskuntavaaleissa. Tavoitteena oli myös huomion herättäminen eli saada kohderyhmä kiinnostumaan ja tutustumaan ehdokkaan vaaliteemoihin. Lopuksi vaalikampanjan tavoite oli tietysti aktivoida toimintaan eli saada suomalaiset äänestämään ehdokasta.
Näillä ratkaisuilla vaalikampanja meni nappiin
Sisältömarkkinointi
Sisältömarkkinoinnin keinoista ratkaisuksi valittiin Iltalehden alueellinen natiiviartikkeli, jolla pystyttiin kertomaan ehdokkaan näkemyksiä, ja kertomaan tarinaa monipuolisesti ja kiinnostavasti. Valitulla sisältömarkkinoinnin keinolla saavutettiin oikeassa kohderyhmässä ehdokkaalle sopiva lukijakunta, ja artikkelien parissa keskimääräinen lukuaika oli korkea.
Display-mainonta
Vaalikampanjassa haluttiin hyödyntää alueellisesti kohdennettuna näyttävää mainospintaa, joten display-mainonnan formaatiksi valittiin Iltalehden digikokosivu. Näin viesti saatiin läpi oikeaan kohderyhmään isoa pintaa hyödyntäen. Kohdennus oli tarkkaan harkittu, +45-vuotiaat naiset Espoosta ja Vantaalta.
Lisäksi kampanjaa täydennettiin Alma Volyymi -ratkaisulla, jonka tarkoitus on tuoda mahdollisimman paljon tavoittavuutta eli volyymiä. Näin pystyimme varmistamaan, että myös ydinkohderyhmän ulkopuoliset potentiaaliset äänestäjät saivat vaalikampanjaviestin tietoonsa.
Tutustu: Sisältömarkkinoinnin ratkaisumme sinulle
Katso myös: Ratkaisumme display-mainontaan
Tutustu case-artikkeliin: Lue vaalikampanjan natiiviartikkeli tästä
”Almalla oli hyvin selkeät ja helposti ostettavat paketit. Mediamyyjän kanssa homma eteni supersujuvasti ja saimme nopeasti kokonaisuuden kasaan. Kampanjassa emme ostaneet printtiä ollenkaan, vaan panostimme täysillä digiin. Tämä kannatti!”
”Asiakkaan kanssa yhteistyö sujui mainiosti. Sekä kampanjavastaavalla että vaaliehdokkaalla oli tietotaitoa markkinointiratkaisuista, ja heillä oli selkeä kuva, ketä tavoitellaan ja millainen viesti halutaan saada kohderyhmän tietoon. Löysimme nopeasti yhteisymmärryksen heille sopivista ratkaisuista, jotka osoittautuivat onnistuneiksi. Tässä projektissa mukanaolo toi vaali-iltaan mukavaa jännitystä ja oli ilo nähdä, että ehdokas pääsi läpi.”