Tunnettu vaikuttaja teki kierrättämisestä tutumpaa / Case Kiertokaari

Vaikuttajayhteistyöllä kierrättäminen tutummaksi / Case Kiertokaari

Kun neljä jäteyhtiötä ja tunnettu some-vaikuttaja löivät hynttyyt yhteen, syntyi sisältömarkkinoinnin kampanja ruuhkavuosiaan eläville pohjoissuomalaisille perheille arjen avuksi. Lue lisää, millainen vaikuttajayhteistyöstä tuli.

Käytännönläheisyys ja arkisuus olivat kampanjan ydin

Kierrätyksen toteuttaminen arjen kiireessä on välillä haasteellista – varsinkin lapsiperheessä. Neljä pohjoissuomalaista jäteyhtiötä Jätekeskus Jäkälä, Kiertokaari Oy, Lapin Jätehuolto kuntayhtymä Lapeco ja Napapiirin Residuum Oy toteuttivat alueellisen sisältömarkkinointikampanjan, joka toi kierrätystä ja sen merkitystä lähemmäksi tavallisten suomalaisten perheiden arkea.

Sisältömarkkinointikampanjan tavoitteena oli kierrätyksen inhimillistäminen ajatuksella ”jokainen voi tehdä jotain”. Kampanjalla haluttiin korostaa lajittelun helppoutta ja kannustaa jätteiden lajitteluun helposti lähestyttävällä sisällöllä. Haluttiin selättää arjen kaaosta, antaa vinkkejä ja ideoita kierrätyksestä sekä kertoa käytännönläheisesti lajittelusta, kompostinhoidosta ja kustannuksia säästävästä ”biokimpasta”.

Kampanjan avulla haluttiin kertoa pienestä asiasta, jolla on iso merkitys. Pääviestinä oli: Tee yksi pieni teko – sekin riittää. Biojätteen lajittelu on ajankohtainen asia, sillä biojätteen lajitteluun tulee tiukennuksia tänä ja ensi vuonna.

Kohderyhmänä olivat ruuhkavuosia elävät perheelliset, noin 30–55-vuotiaat.

Vaikuttajayhteistyö on tehokas markkinointikeino, kun halutaan puhutella tiettyä yleisöä

Sisältömarkkinointikampanja toteutettiin vaikuttajayhteistyönä Inari Fernándezin kanssa.
Sisältömarkkinointikampanja toteutettiin vaikuttajayhteistyönä Inari Fernándezin kanssa.

Asiakkaalla oli hyviä kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista ja sitä haluttiin hyödyntää myös tässä kampanjassa. Ja sisältömarkkinoinnin avulla voi tavoittaa kohderyhmän sellaisissa kanavissa, joita he itse käyttävät.

Ratkaisuksi valittiin sisältömarkkinointi Iltalehdessä, ja kampanja toteutettiin yhteistyössä alueellisen vaikuttajan Inari Fernándezin kanssa. Inari Fernández on Äidin puheenvuoro -somekanavista tuttu yrittäjä ja kirjailija.

Kampanja kohdennettiin alueellisesti neljän eri jätetoimijan vaikutusalueelle Oulun seudulle, Meri-Lappiin, Rovaniemelle ja Lapecon alueelle. Kampanja toteutettiin keväällä 2023. Kevät on jätehuollon sesonkiaikaa, jolloin ihmiset siivoilevat innokkaasti kaappejaan ja pihojaan ja kiinnostuvat ehkä helpommin lajitteluun liittyvästä sisällöstä.

Kampanjan ideoinnista ja sisältömarkkinointiartikkelien tuotannosta sekä vaikuttajayhteistyön koordinoinnista vastasi Alma Brand Studio.

Alma Brand Studio auttaa vaikuttajayhteistyön löytymisessä

Alma Brand Studion kautta on mahdollisuus saada helposti ja vaivattomasti vaikuttaja mukaan kaupalliseen yhteistyöhön​. Yhdistämällä Iltalehden sisältö vaikuttajan sisällön kanssa tavoitetaan haluttu yleisö entistä tehokkaammin ja kohdennetummin. Kierrätyskampanja oli hyvä osoitus siitä, miten sisältömarkkinoinnin keinoin saadaan tehtyä monenlaisista aiheista helposti lähestyttäviä.

Tutustu kampanjan artikkeleihin ja muihin näkyvyyksiin

Alma Brand Studio tuotti kampanjaan kaksi natiiviartikkelia, jotka kannustivat lukijoita kierrättämään biojätteensä. Ensimmäisessä artikkelissa lisättiin tietoisuutta aiheesta käytännön vinkkien kautta. Toisessa artikkelissa tuotiin aiheeseen henkilökohtainen näkökulma. Sodankylässä asuva Inari Fernández näytti omalla esimerkillään, kuinka jätteiden lajittelu ja kompostointi on luonnollinen osa lapsiperhearkea.

Kampanjan ensimmäinen artikkeli: Tiesitkö, että Pohjois-Suomessa biojätteet saa laittaa muovipussiin? Biokimppa tekee kierrätyksestä helpompaa

Tutustu artikkeliin >

Kampanjan toinen artikkeli: Muutto Sodankylään oli iso elämänmuutos – oma kompostori on yksi uusista ilonaiheista: ”Siinä näkyy luonnon kiertokulku”

Tutustu artikkeliin >

Näkyvyyttä tuettiin myös Instagram-postauksilla ja -storeilla. Vaikuttaja Fernándezin verkosto toi hyvän lisän kampanjan kokonaistavoittavuuteen. Tutustu postauksiin Inari Fernándezin Instagram-profiilissa >

”Kampanjan mediavalinnoissa kiinnitettiin huomiota siihen, että Iltalehti.fi sekä Iltalehden somekanavat tavoittavat laajasti ruuhkavuosi-ikäisiä aikuisia, jotka eivät välttämättä lue esimerkiksi maakuntalehden sisältöjä. Artikkeleihin haluttiin nostaa sellaista sisältöä, joka on aidosti kiinnostavaa ja aikaa kestävää. Vaikuttajan rooli tekee sisällöstä samaistuttavaa ja se on helpompi omaksua.

Alma Brand Studion tuottaja kuunteli toiveitamme hyvin. Sopivan vaikuttajan etsimiseen käytettiin riittävästi aikaa, minkä ansiosta löydettiin aiheeseen todella hyvin sopiva vaikuttaja, joka oli aidosti aihepiiristä kiinnostunut. Erityisesti vaikuttajan tekemät somepostaukset saivat hyvin näkyvyyttä ja hän on jatkanut saman aiheen käsittelyä muutenkin, mikä lisää kampanjan arvoa. Kampanjakokonaisuus onnistui mukavasti.”

– Sari Arffman, viestinnän asiantuntija, Kiertokaari Oy
Anne Juntunen

”Mielenkiintoinen kampanja, jonka onnistumiseen vaikutti asiakkaan sitoutuminen ja hyvä yhteistyö eri toimijoiden välillä. Syntyneet sisällöt ovat monikäyttöisiä, ja asiakas voi hyödyntää niitä myös muussa viestinnässään.”

– Anne Juntunen, myyntipäällikkö, Alma Media

Haluatko sinäkin tehdä vaikuttajayhteistyön?

Onko sinullakin tarina kerrottavana?
Haluaisitko hyödyntää tunnettua vaikuttajaa, mutta et vielä tiedä, kuka olisi sopiva? Me löydämme kampanjallesi sopivan vaikuttajan, ota yhteyttä niin ideoidaan yhdessä!

Lue seuraavaksi

Verkkosivujen, brändäyksen ja markkinoinnin kokonaisratkaisu löytyi Almalta / Case Ekokaari

Kymenlaaksolainen jätealan yritys Ekokaari tarvitsi verkkosivut ja halusi tehdä brändiään tunnetuksi. Tärkeää oli myös nostaa kiertotalousteemojen näkyvyyttä. Liikkeelle lähdettiin luovasta konseptista. Jätteenkäsittelypalveluita yrityksille tarjoava Ekokaari […]

Tästä referenssiin

Sisältömarkkinointi on brändinäkyvyyden ytimessä / Case Kaalimato

Kaalimato.com on tehnyt sisältömarkkinointia Iltalehdessä jo useamman vuoden ajan. Pitkäjänteinen tekeminen on tuonut toivottuja tuloksia: artikkelien sisältö on kiinnostanut lukijoita ja Kaalimadon brändinäkyvyys on kasvanut. […]

Tästä referenssiin

Ota yhteyttä

Copyright © 2024