Monen suomalaisen kahvipöydässä on tuote, jonka osa luulee olevan unohdettu. Nimittäin sanomalehti. Kaikenlaisten valeuutisten yleistyessä suomalaiset uskovat painettuun sanaan yhä vahvemmin, ja luottamus printtiin voi paremmin kuin koskaan: tutkimuksen mukaan 76 % aikuisväestöstä luottaa sanomalehtiin.
Sanomalehti on luotettavin, asiantuntevin ja laadukkain media
Tämän kertoo IRO Research Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimus, jonka mukaan koko aikuisväestöstä 76 % luottaa painettuihin tai digitaalisiin sanomalehtiin. Seuraavaksi eniten luotetaan tv-kanaviin tai niiden verkkopalveluihin (59 %). Kolmanneksi sijoittuvat radiokanavat tai niiden verkkopalvelut (45 %).
Vertailun vuoksi: Googleen, verkossa oleviin uutisportaaleihin, sosiaaliseen mediaan, tubettajiin ja blogeihin luotettavuuden liittää vain 1–6 % suomalaisista.
Sanomalehdet ovat suomalaisten mielestä ylivoimaisesti luotettavin media
Mainostajalle tämä on tärkeä tieto. Monet yritykset ovat saattaneet unohtaa painetun sanan voiman, mutta tutkimukset osoittavat, ettei luottamus ole kadonnut mihinkään. Oikealla mediavalinnalla mainostaja voi kohdentaa viestinsä juuri halutulle yleisölle. Näkyvyys pitkään toimineessa ja tunnetussa julkaisussa antaa mainostajan brändille uskottavuutta.
Tavoita suomalaiset tunnetuissa medioissa. Ne löydät Almalta.
Kauppalehti
Kauppalehti on monikanavainen talouden ilmiöiden ja rahamarkkinan uutismedia, jonka lukijat ovat Suomen vaikuttavimpia päättäjiä ja asiantuntijoita. Kauppalehden painettu lehti + näköislehti tavoittavat printissä 111 000 suomalaista, ja teknologian ja markkinoinnin osiot tavoittavat 25–67 % alan asiantuntijoista. Printin ja digin yhteistavoittavuus (printti 5 nroa + digi 1 vko) on 710 000.
Kauppalehden lukijoista 84 % suhtautuu positiivisesti mainontaan sanomalehtiprintissä.
Lähde: KMT 2022
Iltalehti
Iltalehti on valtakunnallinen ja kattava uutismedia sekä monipuolinen lifestyle-media. Digissä viikkotavoittavuus on 2,8 miljoonaa, ja printtilehdellä on 225 000 lukijaa päivässä, 549 000 lukijaa viikossa. Iltalehdessä on runsaasti mahdollisuuksia mainostaa sekä digissä että printissä.
Lähde: FIAM 2023, KMT 2022, painettu + näköislehti
Digillä ja printillä on vahva yhteisvaikutus
Liiketoimintavaikutus on suurinta mainostettaessa sekä digissä että printissä. Kombinaatiolla on 37 % suurempi vaikutus liiketoiminnan keskeisiin mittareihin, kuin mainostettaessa vain digissä tai printissä, ja 62 % suurempi vaikutus kuin tilanteessa, jossa ei mainosteta ollenkaan.
Lähde: IPA Databank study 2021, Newsworks & Peter Field
Haluatko kuulla lisää printin voimasta?
Ota yhteyttä niin selvitetään yhdessä, mitkä mediat sopivat juuri sinun tarpeisiisi, jotta saat kampanjallasi parhaimman mahdollisen hyödyn.