Onnistumisen määrittää pitkälti se, mikä on maali. Mainonnassa onnistumista tarkastellaan tavoitteen kautta.
Aloita kartoittamalla lähtötilanne
Kuten markkinoinnissa yleensä, mainonnassakin parhaisiin tuloksiin pääsee selkeiden tavoitteiden kautta. Ennen mainonnan aloittamista kannattaa asettaa konkreettinen tavoite, sillä se antaa suuntavinkkejä mitä mainosmuotoja ja -kanavia kannattaa käyttää. Lisäksi se määrittelee, mitä kohderyhmiä tavoitellaan ja mitä mainonnalla pyritään saavuttamaan.
Ennen mainonnan aloittamista:
-
Selvitä lähtötilanne
Kartoita mitä on jo tehty ja miten siinä onnistuttiin.
-
Aseta realistinen tavoite
Pilko tavoite tarvittaessa pienempiin välitavoitteisiin.
-
Määritä vertailupiste
Onko sopiva tarkastelujakso kuukausi tai yksi vuosi?
-
Aseta sopiva mittari,
joka mittaa oikeaa asiaa.
Mieti realistinen tavoite
Tavoitteen kannattaa olla realistinen ja saavutettavissa, jotta sitä voi myös oikeasti mitata. Onnistumisen mittaamista selkeyttää jokin vertailukohta eli miten onnistuttiin esimerkiksi viime vuoteen nähden.
Tavoite kannattaa myös pilkkoa tarpeeksi tarkaksi, jotta sitä on helpompi seurata ja jotta siihen on mahdollista asettaa sopiva mittari.
Ison kuvan tavoite voi olla ”lisää myyntiä”, totta kai, mutta mitattavasti se on turhan laaja ja epämääräinen. Selkeämpi tavoite voisi olla esimerkiksi ”tuotteen x myynnin kasvattaminen 20 % edellisvuoteen verrattuna Keski-Suomen alueella”.
Mieti myös, millainen tavoite tukee liiketoimintaa. On tietysti loisteliasta päästä myymään tavaraa tai palvelua mahdollisimman paljon, mutta mikä on liiketoimintastrategian, brändinrakennuksen ja kasvukehityksen pitkäntähtäimen tavoite?
Alueellinen kampanja sai helsinkiläiset liikkeelle | Case Helsingin lähikunnat
Tavoite ohjaa valitsemaan, mikä mainosmuoto on sopiva
Kun tavoite on määritetty, voit pohtia millaisten toimenpiteiden avulla haluttu kohderyhmä tavoitetaan, mikä kyseistä kohderyhmää puhuttelee ja missä kanavissa heille kannattaa mainostaa.
Tavoitteletko tunnettuutta, erottautumista kilpailijoista, haluatko herättää huomiota tai kaipaatko parempaa löydettävyyttä? Tutustu ratkaisuihimme
Tiesitkö?
Voit ottaa avuksesi ammattilaisen, jolla on kokemusta, näkemystä ja osaamista mainonnan muodoista (kuva, video, sisältömarkkinointi), kanavista (digi, printti) sekä kohderyhmistä – eli kenelle mainonta suunnataan.
Mittaa oikeita asioita, jotta saat oikeita tuloksia
Onnistumisen tulos voi muuttua päälaelleen, mikäli mittari on ollut väärä.
Mittarit ovat erilaiset tähtäätpä mainonnallasi suoraan kauppaan tai teet brändimainontaa. Eri tavoitteisiin otetaan käyttöön laadullisia tai määrällisiä mittareita, jotka antavat oikeanlaista dataa. Esimerkiksi pelkkiä klikkejä tai sivuston kävijämääriä seuraamalla et todennäköisesti saa koko totuutta mainonnan tehosta – ellei tavoitteesi ollut seurata ainoastaan kyseisiä lukuja.
Jos haluat saada oikeita tuloksia aikaan, tulisi sekä tavoite että sen mittarit määrittää oikein, jotta konversio (haluttu ja ennalta määritelty toiminto) toteutuu.
Mutta ovatko mitattavat luvut ainoita onnistumisen merkkejä? Onnistumista voi arvioida myös esimerkiksi kuinka paljon yrityksellä on uskollisia asiakkaita, pystyykö yritys kasvamaan, kuinka uudistumiskykyinen yritys on ja millainen maine brändillä on.
Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?
Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>