Mitä brändillesi tapahtuu, jos lopetat mainostamisen?

Mainoskampanja tuo monesti mukavan piikin myyntiin. Jos mainontaa tekee jatkuvaluontoisesti, hyödyt ovat todennäköisesti laaja-alaisempia ja vaikutukset pelkkää piikkiä pidempiaikaisempia. Mutta mitä tapahtuu, kun mainostaja laittaa pillit pussiin? 

Jos taloudellinen tilanne huolettaa, tulee väistämättä mieleen karsia kustannuksia. Valitettavan usein ajatellaan, että mainospanostuksista on helpoin nipistää. Millaisiin asioihin mainonta vaikuttaa, ja mitä tapahtuu pitkällä tähtäimellä, jos mainonta lopetetaan? 

Kannattaa lukaista muutamia perusteluja, miksi on tärkeää panostaa mainontaan. 

Mainonnan vaikutus myyntiin 

Tutkimukset osoittavat, että mainonnan lopettamisen jälkeen tulokset lähtevät laskusuuntaan sitä nopeammin, mitä pienempi brändi ja mainosbudjetti on. Jos myynti on ollut hiipuvaa jo aiemmin, sen todennäköisemmin hiipuva trendi jatkuu, vaikka mainonta aloitetaan tauon jälkeen uudelleen.  

Jos taas mainontaan on aiemmin panostettu suuresti, mainonnan tuomien hyötyjen paikkaaminen muilla markkinoinnin toimenpiteillä on työlästä, hidasta ja kallista.

Tutustu hakukonemarkkinointiin: Autamme sinua näkymään siellä, missä asiakkaasi jo ovat

Mitä pienempi yritys ja brändi, sen isompi rooli mainonnalla on. Mainoskampanjoilla voi erinomaisesti tasata myyntihuippujen ja sesonkien välistä hiljaisempaa kautta sekä vauhdittaa uutuustuotteiden menekkiä ja ennen kaikkea saada uusia asiakkaita.  

Mainonnan vaikutus tunnettuuteen 

Poissa silmistä, poissa mielestä. Kun kukaan ei altistu mainonnalle, saattaa yrityksesi ja brändisi unohtua mielestä kokonaan, jolloin brändinrakennus on myöhemmin aloitettava nollasta. 

Mainonnalla on merkittävä rooli brändinrakennuksessa ja suuri vaikutus siihen, millaisen luottamuksen ja aseman brändisi asiakkaan mielessä saa. Jos kaupan hyllyllä on kaksi samanlaista tuotetta samoin ominaisuuksin, kumman asiakas valitsee?   

Hyvä mainonta herättää huomion, tekee yritystä, brändiä ja sen tuotteita tunnetuksi, aktivoi ja kannustaa toimintaan eli ostamaan sekä ylläpitää mielenkiinnon. Tämä toteutuessaan johtaa usein uskolliseen ja kestävään asiakassuhteeseen. 

Jatkuva näkyminen erilaisissa kanavissa ja yhteyksissä pitää tunnettuutta yllä. Vaikka asiakas ei välittömästi mainoksen nähtyään ryntäisikään ostoksille, hyvin tehty mainos jää mieleen ja brändi putkahtaa mieleen juuri silloin, kun oston hetki on käsillä. 

Haluatko lisätä yrityksesi tunnettuutta? Katso lisää
Tavoitteeksi asetettiin ”kaikki tuntee Boltin” | Case Bolt.Works

Mainonnan vaikutus mielikuviin 

Mainonnan kautta on mahdollista rakentaa ja vaikuttaa mielikuvaan, joka yleisöllä on yrityksesi brändistä, hinnasta, laadusta, tuotteista ja palveluvalikoimasta.  

Mutta mainonta yksin ei saa kruunua säihkymään eikä kassaa kilisemään. Kruunun alla täytyy olla aito ja vakaa kantaja; luotettava yritys, jolla on laadukkaat tuotteet ja joka tuottaa erinomaista asiakaskokemusta. Mainonta on keino päästä kertomaan näistä erinomaisista ominaisuuksista yleisölle houkuttelevasti.  

Mainonta rakentaa brändiä ja mainetta. 

Hyväkään brändimielikuva ei synny hetkessä. Anna mainonnalle aikaa ja panosta jatkuvaan kohtaamiseen asiakkaiden kanssa. Yksikin nappiin mennyt kampanja voi saada mielenkiinnon yleisössä heräämään. 

Haluatko vaikuttaa mielikuviin yrityksestäsi? Katso lisää
Katso vinkit, miten brändiä rakennetaan
 

Mainonnan vaikutus asiakasymmärrykseen 

Mainonnasta saatava data auttaa sinua ymmärtämään, millaisia ovat ihmiset, jotka ovat kiinnostuneita käyttämään tuotteitasi ja palveluitasi.  

Mainonnan vaikutus kasvuun 

Kaikki edellä mainitut asiat vaikuttavat yrityksen mahdollisuuteen kasvaa. Mainonta lisää yrityksen tunnettuutta, vaikuttaa mielikuviin ja aktivoi ostamaan. Kun mainonnan kanavat on valittu oikein, on mahdollista saada enemmän hyötyä. Mainonnasta kertyvän datan avulla ymmärrät asiakkaita paremmin, jolloin voit palvella heitä paremmin ja voit kehittää tuotteita oikeaan suuntaan tehokkaammin. Tämä taas auttaa kehittämään liiketoimintaa ja mahdollistaa kasvamisen. 

Jatkuva mainonta rakentaa yrityksen imagoa | Case JVA

5 syytä, miksi kannattaa mainostaa 

Lähteet:
Roberts, Keith (2003). What strategic investments should you make during a recession to gain competitive advantage in the recovery?

Hartnett, Gelzinis, Beal, Kennedy, Sharp (2021). When Brands Go Dark – Examining Sales Trends when Brands Stop Broad-Reach Advertising for Long Periods. Journal of Advertising Research.

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]