Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin vastausta finanssitutkimuksessa.
Loppuvuodesta 2024 toteutetussa finanssitutkimuksessa saatiin mielenkiintoisia löydöksiä sijoittamisen ajankohtaisesta tilanteesta ja Alman talousmedioiden lukijoiden sijoittajatyypeistä. Moni asia pysyi maailman myllerryksestä huolimatta entisellään, mutta myös uusia kiinnostavia yksityiskohtia nousi esiin.
”Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä finanssialasta, mistä hyötyvät sekä Alma Mediaratkaisut itse että toimialan asiakkaamme”, kertoo Insight Manager Kati Heinänen-Rautee Alma Mediaratkaisuista.
“Halusimme kartoittaa Alman talousmedioiden lukijoiden sijoituskäyttäytymistä ja saada käsityksen siitä, millä perusteella päätöksiä tehdään ja millaisia sijoituspalveluita käytetään. Lisäksi pyrimme luomaan ajankuvan sijoittamisen trendeistä, tiedon ja inspiraationlähteistä sekä haasteista.”
Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälainen sijoittamiseen liittyvä sisältö lukijoitamme kiinnostaa.
Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Iro Researchin kanssa ja siinä hyödynnettiin Alma Businessmedioiden lukijapaneelia ja verkkosivukyselyitä. Vastauksia saatiin yhteensä 1063, ja näytteen laadukkuus varmistettiin vastaamaan talousmedioiden lukijoiden profiilia eri tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja maantieteen, osalta. Vastaajissa korostuivat isojen sijoitussalkkujen omistajat.
Keskeiset löydökset
Tutkimus osoitti, että sijoittamisen kenttä elää jatkuvassa murroksessa. Geopoliittiset riskit, talouden epävakaus ja inflaatio lisäävät huolta, mikä ohjaa osaa sijoittajista perinteisiin ratkaisuihin. Toisaalta rohkeammat sijoittajat etsivät uusia mahdollisuuksia, kuten kryptovaluuttaa.
Heinänen-Rautee nostaa tutkimuksen tärkeimmät löydökset:
Varainhoidossa piilevä suuri potentiaali: Henkilökohtaista varainhoitoa hyödynnetään edelleen suhteellisen vähän – vain kolmasosa yli 500 000 euron sijoitussalkun omistajista käyttää palvelua.
Vastuullisuuden merkitys: Vastuullisuus sijoituskohteiden valinnassa säilyttää asemansa merkittävänä tekijänä.
Haasteet sijoituskohteiden valinnassa: Sijoituskohteiden runsas määrä sekä talouden epävakaus vaikeuttavat valintaa. Moni kaipaa vinkkejä ja selkeitä sisältöjä päätöksenteon tueksi.
Kotimaiset talousmediat sijoittajien tärkeimpänä tiedonlähteenä: Ostoputkessa kulkiessaan sijoittajan tärkein tiedon tai inspiraation lähde ovat kotimaiset talousmediat.
Luotto tunnettuihin toimijoihin: Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä.
Nuorten sijoittajien mielenkiinto ETF:iin ja rahastoihin: Vaikka suorat osakesijoitukset ovat yhä tärkein sijoitusmuoto, nuoremman sukupolven sijoittajat korostavat ETF-tuotteita ja rahastoja sijoitussalkuissaan.
“Finanssitutkimus tarjoamaa arvokasta dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti alan kehitystyössä, kuten sisällön suunnittelussa, mainonnan kohdentamisessa ja sijoittajapalveluiden kehittämisessä”, Heinänen-Rautee sanoo.
Viisi vinkkiä sijoitusalan toimijoille
- Suuri osa kokee sijoituskohteiden valinnan vaikeaksi. Kerro vinkkejä ja avaa sijoituskohteita vaikkapa sisältömarkkinoinnilla.
- Henkilökohtaisen varainhoidon piirissä on vasta noin kolmasosa kaikkein suurimpien (yli 500 000 euroa) sijoitussalkkujen omistajista. Palveluiden käytöllä on siis kasvunvaraa.
- Videomuotoiset tapahtumat ja -sisällöt ovat käytettyjä: 64 % vastaajista seuraa näitä säännöllisesti. Hyödynnä videoympäristö sijoittajakontekstissa.
- Sijoituksiin liittyvät kulut ovat suurin yksittäinen sijoituspäätöksiin vaikuttava tekijä. Kommunikoi näistä selkeästi ja avoimesti.
- Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä. Pidä brändisi sijoittajayleisön mielessä.