Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin vastausta finanssitutkimuksessa.


Loppuvuodesta 2024 toteutetussa finanssitutkimuksessa saatiin mielenkiintoisia löydöksiä sijoittamisen ajankohtaisesta tilanteesta ja Alman talousmedioiden lukijoiden sijoittajatyypeistä. Moni asia pysyi maailman myllerryksestä huolimatta entisellään, mutta myös uusia kiinnostavia yksityiskohtia nousi esiin.

”Tutkimuksen tavoitteena oli syventää ymmärrystä finanssialasta, mistä hyötyvät sekä Alma Mediaratkaisut itse että toimialan asiakkaamme”, kertoo Insight Manager Kati Heinänen-Rautee Alma Mediaratkaisuista.

“Halusimme kartoittaa Alman talousmedioiden lukijoiden sijoituskäyttäytymistä ja saada käsityksen siitä, millä perusteella päätöksiä tehdään ja millaisia sijoituspalveluita käytetään. Lisäksi pyrimme luomaan ajankuvan sijoittamisen trendeistä, tiedon ja inspiraationlähteistä sekä haasteista.”

Tutkimuksen avulla selvitettiin myös, minkälainen sijoittamiseen liittyvä sisältö lukijoitamme kiinnostaa.

Tutkimus toteutettiin yhteistyössä Iro Researchin kanssa ja siinä hyödynnettiin Alma Businessmedioiden lukijapaneelia ja verkkosivukyselyitä. Vastauksia saatiin yhteensä 1063, ja näytteen laadukkuus varmistettiin vastaamaan talousmedioiden lukijoiden profiilia eri tekijöiden, kuten iän, sukupuolen ja maantieteen, osalta. Vastaajissa korostuivat isojen sijoitussalkkujen omistajat.


Keskeiset löydökset

Tutkimus osoitti, että sijoittamisen kenttä elää jatkuvassa murroksessa. Geopoliittiset riskit, talouden epävakaus ja inflaatio lisäävät huolta, mikä ohjaa osaa sijoittajista perinteisiin ratkaisuihin. Toisaalta rohkeammat sijoittajat etsivät uusia mahdollisuuksia, kuten kryptovaluuttaa.

Heinänen-Rautee nostaa tutkimuksen tärkeimmät löydökset:

Varainhoidossa piilevä suuri potentiaali: Henkilökohtaista varainhoitoa hyödynnetään edelleen suhteellisen vähän – vain kolmasosa yli 500 000 euron sijoitussalkun omistajista käyttää palvelua.

Vastuullisuuden merkitys: Vastuullisuus sijoituskohteiden valinnassa säilyttää asemansa merkittävänä tekijänä.

Haasteet sijoituskohteiden valinnassa: Sijoituskohteiden runsas määrä sekä talouden epävakaus vaikeuttavat valintaa. Moni kaipaa vinkkejä ja selkeitä sisältöjä päätöksenteon tueksi.

Kotimaiset talousmediat sijoittajien tärkeimpänä tiedonlähteenä: Ostoputkessa kulkiessaan sijoittajan tärkein tiedon tai inspiraation lähde ovat kotimaiset talousmediat.

Luotto tunnettuihin toimijoihin: Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä.

Nuorten sijoittajien mielenkiinto ETF:iin ja rahastoihin: Vaikka suorat osakesijoitukset ovat yhä tärkein sijoitusmuoto, nuoremman sukupolven sijoittajat korostavat ETF-tuotteita ja rahastoja sijoitussalkuissaan.

“Finanssitutkimus tarjoamaa arvokasta dataa voidaan hyödyntää monipuolisesti alan kehitystyössä, kuten sisällön suunnittelussa, mainonnan kohdentamisessa ja sijoittajapalveluiden kehittämisessä”, Heinänen-Rautee sanoo.


Viisi vinkkiä sijoitusalan toimijoille

  1. Suuri osa kokee sijoituskohteiden valinnan vaikeaksi. Kerro vinkkejä ja avaa sijoituskohteita vaikkapa sisältömarkkinoinnilla.
  2. Henkilökohtaisen varainhoidon piirissä on vasta noin kolmasosa kaikkein suurimpien (yli 500 000 euroa) sijoitussalkkujen omistajista. Palveluiden käytöllä on siis kasvunvaraa.
  3. Videomuotoiset tapahtumat ja -sisällöt ovat käytettyjä: 64 % vastaajista seuraa näitä säännöllisesti. Hyödynnä videoympäristö sijoittajakontekstissa.
  4. Sijoituksiin liittyvät kulut ovat suurin yksittäinen sijoituspäätöksiin vaikuttava tekijä. Kommunikoi näistä selkeästi ja avoimesti.
  5. Sijoituspalveluiden valinnassa suositaan tunnettuja toimijoita ja brändejä. Pidä brändisi sijoittajayleisön mielessä.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]