Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla kehityspäällikkönä vastuualueenaan OMG:n kuratoitu markkinapaikka, OMG Marketplace.


Kuuntele tiivis paketti ohjelmallisen mainonnan markkinapaikoista:


Median laatu Suomessa on lähtökohtaisesti hyvä – mihin siis tarvitaan kuratoituja ohjelmallisen mainonnan markkinapaikkoja?

Yhdysvalloissa Digiday -verkkojulkaisu on nostanut ohjelmallisen markkinapaikat kuluneen vuoden ”buzzwordiksi” ja trendi tulee olemaan erittäin vahva myös ensi vuonna. OMG lanseerasi oman markkinapaikan Suomessa noin neljä vuotta sitten. Jaksossa Roni Harju avaa, minkälaiseen tarpeeseen kuratoitu markkinapaikka vastaa ja mitä hyötyjä se tuo mainostajalle ja ohjelmallisen mainonnan ostajalle.

”Kuratoitu markkinapaikka tuo valtavasti uutta insightia ylätasolle.”

”Markkinapaikan myötä tiedämme paremmin mainospaikkojen laadusta, hinnoista ja siitä, miten ja miksi mikäkin paikka toimii”, Roni toteaa.

Kuratoidut diilit tuovat hyötyjä myös kampanjoiden hallintaan DSP:ssä ja parhaimmillaan yksikertaistavat set-upia huomattavasti tuomalla samalla parempia kampanjatuloksia.

”Kuratoitujen diilien tuloksia verrataan perinteisiin diileihin ja jatkuvasti arvioidaan, millaisiin kampanjoihin kuratoidut diilit toimivat parhaiten.”

”Kuratoimalla mediaa olemme pystyneet tekemään esioptimointia.” Roni selventää.


Kuraatio syventää yhteistyötä eri sidosryhmien välillä

Markkinapaikan myötä keskustelut mainospaikkojen ja formaattien toimivuudesta ovat tarkemmalla tasolla, ja dialogi julkaisijoiden kanssa on jatkuvaa. Työtä tehdään yhdessä, jotta mainosformaatit olisivat mahdollisimman laadukkaita.

”Sidosryhmiä on paljon ja julkaisijoiden lisäksi yhteistyökumppaneita ovat mm. teknologiatoimittajat ja ostajat. Pakan ylläpitäminen vaatii ymmärrystä ja resursseja, mutta on panostuksensa arvoinen, kun yhä useampi asiakas saa parempia tuloksia.” Roni kertoo.

Kuratointi voidaan ulottaa myös visuaaliseen huomioon eli attentioniin ja tehdä esioptimointi perustuen silmänliikedataan.

”Attention on myös kuraatiossa iso trendi”, toteaa Roni.

Mitä muita hyötyjä ohjelmallisen mainonnan markkinapaikat tarjoavat ja miten esimerkiksi toimitusketjun läpinäkyvyys paranee kuraation myötä? Entä minkälaisia haasteita markkinapaikan kehityksessä on?


Termit tutuiksi

Ohjelmallisen mainonnan kuratoitu markkinapaikka:

Kuratoitu markkinapaikka on alusta, jonka kautta ostaja pystyy valikoimaan ja paketoimaan mahdollisimman laadukasta mainosinventaaria tai dataa. Paketointia eli kuraatiota voidaan tehdä esimerkiksi viewabilityn, attentionin tai bränditurvallisuuden perusteella. Ostajan yksi tärkeimmistä tavoitteista kuratoidulla markkinapaikalla on vähentää mainonnan ostamiseen liittyviä turhia lisäkustannuksia esimerkiksi vähentämällä kumppaneiden määrää.  


Attention:

Attention tarkoittaa sitä, että henkilö todennettavasti katsoo ja/tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Attentionin perusmittareina ovat muun muassa huomattujen mainosnäyttöjen määrä sekä niihin liittyvä huomion kesto.

(11/10/2024 IAB Finland Attention -työryhmä)

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]