Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn tulokset. Alman ohjelmallisen tiimiläiset alustavat kyselyn tärkeimmät huomiot, joista päästään lopulta kysymykseen: mitä mainonnan tuloksellisuus tänä päivänä on, ja mitä kaikkea siinä tulisi ottaa huomioon? Aiheeseen vastaa ja sitä syventää mielenkiintoisesta näkökulmasta Alma Mediaratkaisujen Strategic Agency Lead Miika Luoma.  


Attention on vuoden 2025 teema #1, evästeettömät ympäristöt ovat arkipäivää 

Ohjelmallisen tiimissä ei yllätytty, että attention nousi kyselyssä tämän vuoden ykkösteemaksi. Korkean huomioarvon formaatteja käytetään jo todella paljon ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa ja ostajat myös pyrkivät koko ajan enemmän mittaamaan huomiota. Huomiomittauksen standardia ei uskota saatavan Suomeen vielä tämän vuoden aikana, mutta se ei jarruta kehitystä, päinvastoin: ”Uskon, että panostuksia tulee siirtymään standardi display -formaateista korkean huomioarvon formaatteihin tänä vuonna” ennustaa Elias Hokkanen.

Evästemuutoksiin liittyvien kysymysten vastauksista voi päätellä, että evästeettömät ympäristöt ja niistä aiheutuvat muutokset ohjelmallisen mainonnan tekemisessä ovat jo arkipäivää. ”Enää 7% vastaajista ei ollut testannut mitään evästeetöntä ratkaisua”, toteaa Noora Pyörre. Julkaisijoiden tarjoama kontekstuaalinen kohdentaminen pitää kärkisijaa evästeettömien kohdennuskeinojen valikoimassa. 


Vastuullisuus ja kotimainen media 

Kyselyn yksi iso teema oli vastuullisuus ja sitä käsiteltiin avoimissa vastauksissa monesta eri näkökulmasta. Kotimaisen median käyttö vastuullisena valintana korostui, mutta silti 66 % vastaajista uskoo, että mainospanostukset eivät tule siirtymään kotimaiseen mediaan kansainvälisiltä jäteiltä. Pohdimme, mistä tämä ristiriita johtuu, sillä aihe on todella ajankohtainen tällä hetkellä.    

”Mainostajat eivät vaadi mainossijoittelun osalta vastuullisuutta” aloittaa Maarit Toivonen.  

”Koko ohjelmallisen idea on antaa valta algoritmeille ja vastuullisuus ei ole mittari, jolla mainonnan tuloksellisuutta pystyisi tällä hetkellä mittaamaan” hän jatkaa. 

”Niin kauan kuin sosiaalinen media pystyy todentamaan mainonnan tuloksellisuutta omassa suljetussa ympäristössään ja tekeminen on helppoa, panostukset tulevat ohjautumaan sinne. Se on tietysti eri keskustelu, kuinka luotettavia somen kaltaisen suljetun ympäristön omat mittarit ovat” summaa Maarit. 

Miten me kotimaisina toimijoina voisimme sitten paremmin osoittaa mainostajille kotimaisen median tuloksellisuutta? 

”Mediasuunnittelun tärkein tavoite on saada kohderyhmä huomaamaan mainoksen. Käyttämällä kotimaisia medioita saadaan joka ikinen suomalainen kiinni mediaympäristössä, joka koetaan somea laadukkaammaksi ja luotettavammaksi.” Miika aloittaa. 


Kuuntele Miikan ajatukset kotimaisen median tuloksellisuudesta helposti mitattavien mittareiden takana:

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]