Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn tulokset. Alman ohjelmallisen tiimiläiset alustavat kyselyn tärkeimmät huomiot, joista päästään lopulta kysymykseen: mitä mainonnan tuloksellisuus tänä päivänä on, ja mitä kaikkea siinä tulisi ottaa huomioon? Aiheeseen vastaa ja sitä syventää mielenkiintoisesta näkökulmasta Alma Mediaratkaisujen Strategic Agency Lead Miika Luoma.  


Attention on vuoden 2025 teema #1, evästeettömät ympäristöt ovat arkipäivää 

Ohjelmallisen tiimissä ei yllätytty, että attention nousi kyselyssä tämän vuoden ykkösteemaksi. Korkean huomioarvon formaatteja käytetään jo todella paljon ohjelmallisesti ostetussa mainonnassa ja ostajat myös pyrkivät koko ajan enemmän mittaamaan huomiota. Huomiomittauksen standardia ei uskota saatavan Suomeen vielä tämän vuoden aikana, mutta se ei jarruta kehitystä, päinvastoin: ”Uskon, että panostuksia tulee siirtymään standardi display -formaateista korkean huomioarvon formaatteihin tänä vuonna” ennustaa Elias Hokkanen.

Evästemuutoksiin liittyvien kysymysten vastauksista voi päätellä, että evästeettömät ympäristöt ja niistä aiheutuvat muutokset ohjelmallisen mainonnan tekemisessä ovat jo arkipäivää. ”Enää 7% vastaajista ei ollut testannut mitään evästeetöntä ratkaisua”, toteaa Noora Pyörre. Julkaisijoiden tarjoama kontekstuaalinen kohdentaminen pitää kärkisijaa evästeettömien kohdennuskeinojen valikoimassa. 


Vastuullisuus ja kotimainen media 

Kyselyn yksi iso teema oli vastuullisuus ja sitä käsiteltiin avoimissa vastauksissa monesta eri näkökulmasta. Kotimaisen median käyttö vastuullisena valintana korostui, mutta silti 66 % vastaajista uskoo, että mainospanostukset eivät tule siirtymään kotimaiseen mediaan kansainvälisiltä jäteiltä. Pohdimme, mistä tämä ristiriita johtuu, sillä aihe on todella ajankohtainen tällä hetkellä.    

”Mainostajat eivät vaadi mainossijoittelun osalta vastuullisuutta” aloittaa Maarit Toivonen.  

”Koko ohjelmallisen idea on antaa valta algoritmeille ja vastuullisuus ei ole mittari, jolla mainonnan tuloksellisuutta pystyisi tällä hetkellä mittaamaan” hän jatkaa. 

”Niin kauan kuin sosiaalinen media pystyy todentamaan mainonnan tuloksellisuutta omassa suljetussa ympäristössään ja tekeminen on helppoa, panostukset tulevat ohjautumaan sinne. Se on tietysti eri keskustelu, kuinka luotettavia somen kaltaisen suljetun ympäristön omat mittarit ovat” summaa Maarit. 

Miten me kotimaisina toimijoina voisimme sitten paremmin osoittaa mainostajille kotimaisen median tuloksellisuutta? 

”Mediasuunnittelun tärkein tavoite on saada kohderyhmä huomaamaan mainoksen. Käyttämällä kotimaisia medioita saadaan joka ikinen suomalainen kiinni mediaympäristössä, joka koetaan somea laadukkaammaksi ja luotettavammaksi.” Miika aloittaa. 


Kuuntele Miikan ajatukset kotimaisen median tuloksellisuudesta helposti mitattavien mittareiden takana:

Lue seuraavaksi:

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]