Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. s360 on seitsemässä eri maassa toimiva digitaalisen markkinoinnin toimisto, jossa Janne vastaa asiakkuuksista, strategiasta ja myynnistä. Jaksossa Tuominen avaa näkemyksiään digimainonnan nykytilasta, mittaamisen haasteista ja siitä, miten kasvuun päästään.

Digimainonta kasvaa Euroopassa vauhdilla, mutta Suomessa kasvu on jäänyt vaatimattomaksi. Janne nostaa esiin huolen siitä, että markkinointia – ja erityisesti digimainontaa – ei Suomessa vielä hyödynnetä täysimääräisesti. Syitä voi löytyä niin osaamisesta, asenteista kuin mittaamisen haasteista.

“Ehkä suurin haaste on se, että tuloksia ei aina osata tulkita oikein. Jos ei ymmärretä, mikä toimii ja miksi, on vaikea perustella panostuksia.”


Mittaaminen vaatii uusia tulokulmia, AI tulee avuksi

Janne lähestyy digimainonnan mittaamista useista eri näkökulmista ja ravistelee pinttyneitä käytäntöjä. Mittaamisen näennäinen helppous ja nopea tuloksellisuus voivat ohjata mainostajia väärään suuntaan.

“Me ollaan opetettu mainostajat siihen, että siirrät rahaa tänne ja näet tulokset heti. Mutta jos tuloksia ei näy heti, vedetään johtopäätös, että kanava ei toimi. Suosittelen mainostajia ottamaan käyttöön muitakin tapoja mitata digimainontaa, kun alustojen omat raportoinnit”

Keskustelussa pohditaan myös, miten tekoäly ja automaatio vaikuttavat mittaamiseen ja asiantuntijatyöhön:

“Jos et näe, mitä tapahtuu toimenpiteen ja tuloksen välillä, et voi oppia. Se on riski, jos kaikki ulkoistetaan algoritmille – silloin asiantuntijuus alkaa rapautua”, Janne muistuttaa.

Tekoälystä toivotaan apua mm. kanavien yhteismitallisuuteen ja pidemmän aikavälin myynnin mittaamiseen:

”Myynninmallinnus on koko ajan kevyempää toteuttaa ja siinä tekoäly tulee tekemään asioita helpommaksi”, Janne iloitsee.


Suljettujen ekosysteemien helppous – onko kritiikille tilaa?

Janne nostaa esiin myös suljettujen ekosysteemien, kuten esimerkiksi somemainonnan erityispiirteet: se on helppoa ostaa, tulokset näkyvät nopeasti ja kohderyhmät ovat tavoitettavissa. Samalla hän varoittaa liiallisesta luottamisesta yksittäisiin mittareihin. Somemainonnan osuus digibudjeteista on suuri, mutta sen tehokkuutta ei aina arvioida kriittisesti. Janne peräänkuuluttaa parempaa mittaamista ja rohkeutta tarkastella myös vaihtoehtoisia kanavia ja mittareita.

“Viime kädessä tärkein mittari on se, kuinka paljon kassaan tulee rahaa. Siitä pitäisi lähteä kaikki suunnittelu”, Janne summaa.


Kuuntele Jannen mietteet ja saat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:

Miksi mittaaminen on sekä digimainonnan vahvuus että sudenkuoppa?

Miten AI ja automaatio muuttavat asiantuntijatyötä – ja miksi se voi olla myös riski?

Miksi yhteismitallinen mittaaminen on tulevaisuuden avain?

Miten kasvua voidaan rakentaa digimainonnan avulla, myös kansainvälisesti?


Kuuntele podcast alta:

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]