Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. s360 on seitsemässä eri maassa toimiva digitaalisen markkinoinnin toimisto, jossa Janne vastaa asiakkuuksista, strategiasta ja myynnistä. Jaksossa Tuominen avaa näkemyksiään digimainonnan nykytilasta, mittaamisen haasteista ja siitä, miten kasvuun päästään.
Digimainonta kasvaa Euroopassa vauhdilla, mutta Suomessa kasvu on jäänyt vaatimattomaksi. Janne nostaa esiin huolen siitä, että markkinointia – ja erityisesti digimainontaa – ei Suomessa vielä hyödynnetä täysimääräisesti. Syitä voi löytyä niin osaamisesta, asenteista kuin mittaamisen haasteista.
“Ehkä suurin haaste on se, että tuloksia ei aina osata tulkita oikein. Jos ei ymmärretä, mikä toimii ja miksi, on vaikea perustella panostuksia.”
Mittaaminen vaatii uusia tulokulmia, AI tulee avuksi
Janne lähestyy digimainonnan mittaamista useista eri näkökulmista ja ravistelee pinttyneitä käytäntöjä. Mittaamisen näennäinen helppous ja nopea tuloksellisuus voivat ohjata mainostajia väärään suuntaan.
“Me ollaan opetettu mainostajat siihen, että siirrät rahaa tänne ja näet tulokset heti. Mutta jos tuloksia ei näy heti, vedetään johtopäätös, että kanava ei toimi. Suosittelen mainostajia ottamaan käyttöön muitakin tapoja mitata digimainontaa, kun alustojen omat raportoinnit”
Keskustelussa pohditaan myös, miten tekoäly ja automaatio vaikuttavat mittaamiseen ja asiantuntijatyöhön:
“Jos et näe, mitä tapahtuu toimenpiteen ja tuloksen välillä, et voi oppia. Se on riski, jos kaikki ulkoistetaan algoritmille – silloin asiantuntijuus alkaa rapautua”, Janne muistuttaa.
Tekoälystä toivotaan apua mm. kanavien yhteismitallisuuteen ja pidemmän aikavälin myynnin mittaamiseen:
”Myynninmallinnus on koko ajan kevyempää toteuttaa ja siinä tekoäly tulee tekemään asioita helpommaksi”, Janne iloitsee.
Suljettujen ekosysteemien helppous – onko kritiikille tilaa?
Janne nostaa esiin myös suljettujen ekosysteemien, kuten esimerkiksi somemainonnan erityispiirteet: se on helppoa ostaa, tulokset näkyvät nopeasti ja kohderyhmät ovat tavoitettavissa. Samalla hän varoittaa liiallisesta luottamisesta yksittäisiin mittareihin. Somemainonnan osuus digibudjeteista on suuri, mutta sen tehokkuutta ei aina arvioida kriittisesti. Janne peräänkuuluttaa parempaa mittaamista ja rohkeutta tarkastella myös vaihtoehtoisia kanavia ja mittareita.
“Viime kädessä tärkein mittari on se, kuinka paljon kassaan tulee rahaa. Siitä pitäisi lähteä kaikki suunnittelu”, Janne summaa.
Kuuntele Jannen mietteet ja saat vastauksia muun muassa näihin kysymyksiin:
Miksi mittaaminen on sekä digimainonnan vahvuus että sudenkuoppa?
Miten AI ja automaatio muuttavat asiantuntijatyötä – ja miksi se voi olla myös riski?
Miksi yhteismitallinen mittaaminen on tulevaisuuden avain?
Miten kasvua voidaan rakentaa digimainonnan avulla, myös kansainvälisesti?