Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Matkailumainostajan kannattaakin satsata nyt taktiseen mainontaan tai herättää haaveilua sisältömarkkinoinnilla.


Tältä näyttää suomalaisten matkustusinto juuri nyt

Marraskuussa 2024 tehdyn kyselyn mukaan lähes puolet vastaajista matkustaa ainakin kerran vuodessa ulkomaille lomamatkalle lentäen. 58 % vastaajista suunnittelee matkustavansa seuraavan 6 kuukauden aikana.

Suomalaiset varaavat matkansa hyvissä ajoin ennen itse reissua. Yleisimmin (64 %) matka varataan 3–6 kuukautta ennen matkaa. Kevään ja kesän tulevat matkat ovat siis jo suunnitteilla. Vain 3 % varaa matkansa jo vuotta ennen matkaa.

Matkan suunnittelujänteeseen vaikuttavat eniten taloudellinen tilanne ja käytettävissä olevat lomapäivät. Myös hyvät tarjoukset ja oma elämäntilanne vaikuttavat.

Suurimpia ulkomaan lomamatkan ostopäätökseen vaikuttavia tekijöitä ovat kohteeseen saatavilla olevat suorat lennot, edullinen hinta ja kohteen ravintola- ja kulttuuritarjonta.

Yleisimmin matkustetaan puolison kanssa kaksin tai yhdessä perheen kanssa. Lasten kanssa matkustavissa korostuvat hieman vanhemmat lapset.

Yli puolet (53 %) vastaajista ovat kuitenkin myös sitä mieltä, että lähilomat ja risteilyt ovat tämän hetken vallitsevassa talous- ja maailmantilanteessa tavallista todennäköisempi vaihtoehto matkaa suunnitellessa.


Taloudellinen tilanne vaikuttaa matkustushalukkuuteen

Vastaajat, jotka eivät aio matkustaa ulkomaille seuraavan 6 kuukauden aikana, sanovat oman taloudellisen tilanteen suurimmaksi syyksi olla matkustamatta. Taloudellinen tilanne on heikentynyt verrattuna viime vuoteen. Ulkomaan matkat koetaan myös kalliimpina kuin edellisenä vuonna.

Tässä ryhmässä kotimaan matkailu kiinnostaa viime vuotta enemmän, vaikka sen suosio tipahtanut normaaleihin uomiinsa koronapandemian kotimaanmatkailuboomin jälkeen. Kotimaan matkailu koetaan edukkaampana, helpompana ja ympäristöystävällisempänä kuin matkustaminen ulkomaille.  

Muita syitä, miksi ulkomaille ei aiota matkustaa, ovat haasteet loma-aikojen kanssa sekä oma elämäntilanne.


Omatoimimatka, pakettimatka, vai teemamatka?

Kysely käsitteli tänä vuonna ensimmäistä kertaa myös teemamatkoja – ja suurinta osaa vastaajista ne myös kiinnostivat.

Teemalomaa harkitsevat ovat eniten kiinnostuneita hyvinvointi-, kulttuuri- tai ruoka- ja viinilomasta. Myös opastetut kiertomatkat ja harrastuksiin liittyvät lomamatkat kiinnostavat. Lähes kolmasosa vastaajista ei kuitenkaan ollut kiinnostunut teemalomasta.

Suomalaiset vertailevat selkeästi eri tapoja matkustaa:

  • 41 % sanoo olevansa omatoimimatkalaisia eli ostavat lennon ja majoituksen itse.
  • 19 % vastaajista luottaa valmismatkaan, sillä paketin valinnassa haetaan myös suunnittelun vaivattomuutta ja ajan säästöä sekä edullisia pakettitarjouksia.
  • Jopa 67 % vastaajista voisi harkita omatoimimatkan vaihtoehtona pakettimatkaa (lento+hotelli), mikäli kiinnostavaan matkakohteeseen hinta olisi edullisempi kuin erikseen ostettaessa. Aikaa ja vaivaa arvostetaan, sillä kohtuuhintaisiin paketteihin tartutaan, jos hintaero omatoimireissuun on pieni.


Vinkit matkailumainontaan

Yksi osa matkustamista on eri kohteista haaveilu. Kuluttajalle kannattaakin tarjota laajasti tietoa eri maista, niiden hintatasoista ja kulttuuritarjonnasta. Tärkeintä on tuoda selkeästi esille ajankohtaiset tarjoukset ja hinnat – ne vaikuttavat matkustajan ostopäätökseen.

Esimerkiksi taktinen mainonta on Almalla tutkitusti toimiva tapa kiinnittää matkaa suunnittelevien huomio. Sisältömarkkinoinnin avulla taas on helppo kiinnittää haaveilijoiden huomio ja viedä kertoa syvemmin matkakohteista tai -kokemuksista.

Kannattaa kertoa säännöllisesti myös kotimaan kohteista, sillä niihin matkustamisen suosio on kasvussa. Huoli ilmastosta, omasta elämäntilanteesta ja taloudesta vaikuttavat nyt matkustusintoon, mutta Suomi nähdään kiinnostavana ja helppona matkustuskohteena.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]