Isoja uutisia: Alma Media aloittaa digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen

Digimainonnallakin on hiilijalanjälki

Digitaalinen mainonta vaikuttaa myös sinun yrityksesi hiilijalanjälkeen. Tiedätkö kuinka paljon? Me aloitamme digitaalisen mainonnan hiilijalanjäljen mittaamisen ensimmäisenä mediatalona Suomessa.

Hiilijalanjälkiluvut ovat jatkossa osa kampanjaraporttia

Tavoitteenamme on auttaa asiakkaitamme tunnistamaan digimainonnan aiheuttaman hiilijalanjäljen syntyyn vaikuttavat tekijät ja rohkaista mainostajia valitsemaan vähemmän ympäristöä kuormittavia mainonnan ratkaisuja. Mainostajat pääsevät tarkastelemaan kampanjoidensa hiilijalanjälkilukuja kesäkuun 2023 alusta alkaen. Hiilijalanjälki raportoidaan jatkossa osana kampanjoiden tuloksia.

Digimainonnan kampanjoiden hiilijalanjäljen mittaaminen toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen, mittaamiseen erikoistuneen Scope3:n kanssa.

Yhdessä kohti vähäpäästöisempää yhteiskuntaa

Kaikki liiketoiminta kuormittaa ympäristöä jollakin tavalla. Yhteiskunta ja yritykset ovat kuitenkin lähteneet kehittämään toimintaansa vastuullisempaan suuntaan, kohti hiilineutraaliutta ja pienempää kuormitusta. Osana liiketoimintaa myös mainonta kuormittaa omalta osaltaan ympäristöä.

Digimainonnan hiilijalanjäljen mittaaminen on luontevaa jatkoa Alman vahvalle ilmastoagendalle

”Alma Media on määrätietoisesti toteuttanut digitaaliseen transformaatioon perustuvaa strategiaa ja siten puolittanut oman toimintansa hiilijalanjäljen viimeisen viiden vuoden aikana”, kertoo Alman viestintä- ja brändijohtaja Elina Kukkonen

Keinoja pienentää digitaalisen mainonnan hiilijalanjälkeä on olemassa. Kaikki lähtee kuormittavien tekijöiden tunnistamisesta.

”Haluamme kulkea yhdessä kumppaniemme kanssa kohti vähäpäästöisempää yhteiskuntaa auttamalla heitä tunnistamaan digihiilijalanjäljen muodostumiseen vaikuttavia tekijöitä”, Kukkonen sanoo.

Mistä digimainonnan hiilijalanjälki koostuu?

Digimainonnan hiilijalanjälkeen vaikuttavat mainonnan ostamisen tapa ja teknologiat, luovan mainosaineiston jakelu, kulutetun median jakelu sekä käyttäjän laite.


”Kampanjoiden mittauksessa huomioidaan nämä kaikki osa-alueet. Ohjelmallisen mainonnan jakeluketju on monimutkainen, ja jokainen impressio kulkee koko ketjun läpi. Näin ollen ohjelmallisten kampanjoiden päästöt ovat huomattavasti suuremmat kuin suoraan medialta ostettujen kampanjoiden. Jos oman toiminnan tavoitteena on vähentää ympäristökuormitusta, helppo keino pienentää hiilijalanjälkeä on tarkastella kriittisesti mainonnan ostotapoja sekä ostettavia medioita”, opastaa Alman digimainonnan kehityksestä ja palveluista vastaava johtaja Johanna Vartiainen.

”Kampanjoiden ulkopuolelle kannattaakin jättää sivustot, jotka on suunniteltu ainoastaan mainonnalla rahastamiseksi. Esimerkiksi monissa kansainvälisissä mainosverkostoissa mainoskutsut kiertävät suuressa määrässä mainonnan järjestelmiä, minkä vuoksi hiilijalanjälki kasvaa niissä suureksi. Me Almalla valitsemme mainonnan teknologiakumppanimme tarkoin, mikä auttaa päästöjen hallitsemisessa”, Vartiainen kertoo.

Mittaukseen otetaan mukaan Alma Median omat päästöluvut, kuten yhtiön käyttämät energialähteet, henkilöstön koko, toimistotilojen synnyttämät ympäristövaikutukset, palvelimien ja datakeskusten energiankulutus, kolmannen osapuolen ohjelmistot, Alman sivustojen käytöstä sekä sisällöntuotannosta aiheutuva kuormitus.

Hiilijalanjälki lasketaan mainosnäyttöjen perusteella, huomioiden kampanjan ostotapa, kampanja-aineisto, median kuluttaminen sekä käyttäjän käytössä oleva laite ja kerrotaan grammana per 1000 mainosnäyttöä.

Sinullakin on mahdollisuus vastuullisiin valintoihin

Mainostajilla on mahdollisuus vaikuttaa mainonnan aiheuttamaan ympäristökuormitukseen suosimalla yhteistyötä aktiivisesti hiilidioksidipäästöjä vähentävien julkaisijoiden kanssa. Kansainvälisessä vertailussa Alman medioiden päästöt ovat hyvin pienet.

Me Alma Medialla haluamme tukea mainostajia vastuullisten digimainonnan keinojen valitsemisessa vaikuttavuudesta tinkimättä. Mainostaja voi vaikuttaa mainontansa hiilijalanjälkeen monella tapaa, esimerkiksi mainonnan kumppani- ja mediavalinnoilla, älykkäillä kohdennuksilla ja mainosformaateilla.

”Digimainonnan muodoista videoilla on suurin hiilijalanjälki. Videot tulisikin suunnitella huolellisesti. Esimerkiksi videoita lyhentämällä ja resoluutiota pienentämällä voidaan vaikuttaa päästöihin tuntuvasti. Alman uutisympäristössä videoiden autoplay-käynnistystä on vältetty jo pitkään”, Kukkonen mainitsee.

Visuaalisissa mainosmateriaaleissa taas väri- ja fonttivalinnoilla on vaikutusta.

Kukkonen kannustaa mainostajia myös suunnittelemaan harkitsevasti omat laskeutumissivunsa, joihin mainoskampanjoista ohjataan, etteivät ne turhaan kuormita ympäristöä.

”Jatkossa voimme yhteistyössä asiakkaan kanssa pohtia, millä keinoin kampanjoiden ympäristövaikutusta voidaan edelleen pienentää. Olemme nyt yhdessä oppipolulla digimainonnan hiilijalanjäljen vähentämisessä”, Kukkonen summaa.

Haluatko tietää, miten sinä voit vaikuttaa digimainontasi hiilijalanjälkeen?

Ota yhteyttä asiantuntijoihimme, niin jutellaan lisää!

Lue seuraavaksi

Milloin on oikea aika mainostaa? Katso vuosikellosta

Tiettyjä hankintoja tehdään tyypillisesti vuodenaikojen mukaan. Mainostajan kannattaa ennakoida ja suunnitella kampanjat niin, että mainos tavoittaa ostopäätöksiään tekevän yleisön juuri oikeaan aikaan. Mistä ja miten, […]

Tästä artikkeliin

Kysely paljastaa: suomalainen valitsee lomansa hinta edellä

Loppuvuodesta 2023 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan noin 50 % aikoo matkustaa seuraavan 6 kuukauden aikana ulkomaille lentäen. Lomahaaveilijat ovat ehkä parhaillaan sormi näppäimellä suunnittelemassa matkojaan, […]

Tästä artikkeliin

Ota yhteyttä

Copyright © 2024