Tuhannet tykkäykset somessa eivät auta, jos ne eivät tuo rahaa kassaan. Toisin sanoen jokaista käytettävissä olevaa mainosmuotoa ei tarvitse hyödyntää eikä jokaiseen saatavilla olevaan kanavaan tarvitse perustaa yritykselle tiliä, mikäli näillä keinoilla ei tavoita asiakkaita. Mutta miten ja mistä tavoitetaan?
Näin voit löytää asiakkaita kohdentamalla fiksusti
-
Valitse sopivat mediat ja kanavat.
Jo sopivien kanavien ja medioiden valinta – tai pois jättäminen – on tärkeää markkinointi- ja mainosviestien kohdentamista. Kun tunnistat, millaisia medioita asiakkaasi kuluttavat ja missä kanavissa he viettävät aikaansa, tiedät myös, mihin sinun kannattaa markkinointi- ja mainospanostukset laittaa.
Panostamalla sellaisiin kanaviin, joissa nykyiset ja potentiaaliset asiakkaat viettävät muutoinkin aikaansa, saat todennäköisemmin enemmän huomiota viestillesi ja vahvemmin sitoutunutta asiakaskuntaa, kun ympäristö on valmiiksi otollinen. Kun kävijä selailee verkkosivuja tietyn aihealueen ympäriltä, huomio kannattaa kiinnittää tarjoamalla samansisältöistä mainontaa juuri silloin.
-
Käytä sijaintia – mainontaa valtakunnallisesti koko Suomen alueella vai paikallisesti?
Viestin voi kohdentaa hyvinkin tarkasti rajatulle alueelle. Sijainnin perusteella mainontaa voi kohdentaa eri maihin, maakuntiin, kaupunkeihin ja postinumeroalueille. Mobiilissa voidaan lisäksi kohdentaa GPS-sijainnin avulla. Tällöin määritellään karttapiste ja sen ympärille säde, jonka sisällä mainontaa näytetään. Tämä toimii erinomaisesti silloin, kun haluat viestisi kohdentuvan nimenomaan tietylle alueelle.
Verkkokauppa toimii yleensä valtakunnallisesti, joten asiakkaitakin voi löytyä koko Suomen alueelta. Silloin laajempi valtakunnallinen kohdentaminen voi olla tarpeen. Voi olla myös hyödyllistä tunnistaa, onko asiakaskunnassa mahdollisesti alueellisia eroja; toimiiko tietyntyyppinen mainonta toisaalla ja taas tietyt kanavat paremmin toisaalla.
Katso, mitä tarkoittaa alueellinen kohdentaminen: Markkinoinnin sanasto
-
Viestin personointi parantaa mainonnan tehoa.
Kun mainos osuu ja uppoaa, on personointi mennyt nappiin. Viestien personoimiseen eri kohderyhmille kannattaa käyttää aikaa ja vaivaa, mikäli haluat rakentaa brändimielikuvaa ja tiiviimpää asiakassuhdetta. Jos asiakas kokee, että tämä viesti sopii juuri minulle, luottamus brändiä kohtaan saattaa vahvistua entisestään.
Tutustu siis asiakkaisiisi, miten, missä ja millaisiin tarpeisiin he käyttävät tuotteitasi ja palveluitasi, toistuuko ostopolussa tietty kaava, jäävätkö asiakkaat kaipaamaan vielä jotain, mitä voisit heille tarjota. Millainen mainonta osuu ja uppoaa juuri sinun (potentiaalisiin) asiakkaisiisi?
Katso myös: Vinkit onnistuneeseen mainontaan
-
Retargeting muistuttaa oikealla hetkellä.
Videomainonnassa, natiivimainonnassa ja display- eli bannerimainonnassa on mahdollista tehdä retargertointia eli mainonnan uudelleenkohdentamista. Se tarkoittaa sitä, että mainontaa kohdennetaan käyttäjille, jotka ovat esimerkiksi vierailleet yrityksesi sivuilla, klikanneet jo nähtyä mainosta tai keränneet verkkokaupassa tuotteita ostoskoriin, mutta eivät edenneet ostoon asti. Kun heille näytetään mainontaa uudelleen, se muistuttaa tehokkaasti brändisi olemassaolosta ja voi saada käyttäjät palaamaan brändisi pariin.
Retargeting-kampanjan tavoitteena on usein mainonnan muistamisen tai konversion tehostaminen. Mitä tarkoittaa konversio? Katso markkinoinnin sanastosta
Uudelleenkohdentamista voidaan toteuttaa:
-Mainosnäytön perusteella
-Klikin perusteella
-Asiakkaan sivustolla käyneelle jossakin Alman mediassa
-Sisältömarkkinoinnin sisältöjä Alman medioissa kuluttaneille. -
Data, totta kai!
Keräämme omien digipalveluidemme (kuten Iltalehden, Kauppalehden, Nettiauton ja lukuisten muiden) kävijöistä dataa omien evästeidemme sekä tilaaja- ja rekisteröitymistietojen ja kyselyiden perusteella. Näistä tiedoista syntyy erilaisia datasegmenttejä eli tietoon ja käyttäytymiseen perustuvia kohderyhmiä.
Datasegmenttien avulla voi kohdentaa mainontaa vaikkapa sellaiselle kohderyhmälle, joka on katsonut tai hakenut tietyn merkkisiä autoja Nettiautossa tai Autotallissa, katsonut tai hakenut asuntoja Etuovessa tai niille, jotka ovat kiinnostuneita talous- tai matkailuaiheisista sisällöistä. Nämä ovat vain kourallinen esimerkkejä, sillä valmiita kohderyhmiä löytyy yli sata, ja lisäksi pystymme luomaan uusia kohderyhmiä aina mainostajan tarpeiden mukaan.
Kerro meille, kenet haluat tavoittaa, me kerromme miten. Yhteystietomme löydät täältä »
Kun kohderyhmiä on paljon
Joskus erilaisia kohderyhmiä voi olla niin paljon, että ei ole järkevää yrittää tavoittaa mainonnalla kaikkia. Silloin on oleellista tunnistaa ne tärkeimmät kohderyhmät, tietää missä kanavissa he liikkuvat, tuntea heidän kiinnostuksenkohteensa ja keskittää markkinointipanostukset sopivasti.
Lue lisää aiheesta: Kohdentaminen on digimainonnan A ja O
Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?
Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>