PäättäjäMind - Mitä on johdon agendalla juuri nyt?

PäättäjäMind – Mitä ylimmän johdon agendalla on juuri nyt?

Kilpailukyky. Digitalisaatio. Uusasiakashankinta. Siinä kolme tärkeänä pidettyä aluetta, joihin yrityksissä aiotaan panostaa nyt ja lähitulevaisuudessa. Mitä tämä tarkoittaa mainostajalle?

Kilpailussa halutaan olla mukana

PäättäjäMind-kyselyn vastauksissa näkyy, että nyt yrityksissä panostetaan muun muassa kilpailukyvyn parantamiseen. Ja kun halutaan pysyä kilpailukykyisenä, se vaatii hankintoja ja panostuksia monilla osa-alueilla. Tähän liittyy vahvasti myös paine saada hyviä työntekijöitä, mikä taas kiristää kilpailua parhaiden osaajien rekrytoinnissa.

Vähemmälle huomiolle yrityksissä jää vastausten perusteella työnteon muotojen kehittäminen. Tämä voi osaltaan kertoa siitä, että hybridityöskentelymallit ja etätyökäytännöt ovat asettuneet uomilleen ja rutinoituneet, joten nyt on aika panostaa liiketoimintaa edistäviin asioihin.

Mistä lähteistä etsitään tietoa tulevista hankinnoista?

Kun kuluttajat aikovat hankkia tavaraa tai palvelua, tietoa lähdetään luonnollisesti etsimään netistä, selaillaan verkkokauppoja ja ehkä kysellään kaverilta kokemuksia. Entä B2B-puolella? Miten yrityksissä hankitaan inspiraatiota ja tietoa, kun tehdään hankintoja? Vastauksissa korostui muutama tiedonlähde kaikissa vastaajaryhmissä:

TOP 5: Inspiraation ja tiedon lähteet hankinnoissa

  1. Keskustelut kollegojen kanssa (66 %)
  2. Hakukoneet (54 %)
  3. Ammatti- ja bisnesmediat (44 %)
  4. Yritysten omat verkkosivut (43 %)
  5. Myyjien antamat tiedot (39 %)

(PäättäjäMind 2023, Inspiraation ja tiedon lähteet hankinnoissa: Päättäjät ja valmistelijat %)


Päättäjät luottavat ammattilais- ja bisnesmedioihin

Ammatti- ja bisnesmediat (sekä painettuna että diginä) ovat yksi tärkeimmistä yritysten käyttämistä tiedonlähteistä hankintojen tueksi. Kun haluat tavoittaa korkeasti koulutetut päättäjät, kasvuyritykset sekä päätöksiä tekevät asiantuntijat, Alma Businessmediat on luotettava ja luonteva mediaympäristö tavoittaa suomalainen päättäjäkohderyhmä heitä ammatillisesti kiinnostavien asioiden ääreltä.

Alma Businessmedioihin kuuluu: Kauppalehti, Talouselämä, Arvopaperi, Uusi Suomi, Kauppalehti Optio, Kauppalehti Fakta, Toimitilat Kauppalehti, Mikrobitti, Tivi, Tekniikka&Talous ja Mediuutiset.

Näin valitset oikean mediaympäristön: Tehokkaampaa mainontaa kohdentamalla >

Myös myyjillä on merkittävä rooli

Vaikka saatavilla on paljon tietoa eri lähteistä, hankintoja tehtäessä yrityksissä kaivataan yhä henkilökohtaista palvelua. PäättäjäMind-vastauksien kärkipäässä nouseekin esiin, että myyjän sanaan luotetaan ja myyjän rooli on kaupanteossa merkittävä. Kannattaa siis panostaa myyjien ammattitaidon kehittämiseen ja myyntimateriaalien ajantasaisuuteen, jotta käytössä olisi paras osaaminen ja parhaat välineet asiakaskohtaamisiin.

Alma Businessmediat on Suomen johtava talous- ja ammattilaismedia

Alma Businessmediat tavoittaa 1,3 miljoonaa päättäjää viikoittain.*

”Talousmediassa syksy on käynnistynyt poikkeuksellisen kiinnostavana. Parhaillaan seurataan esimerkiksi sitä, miten maan uusi hallitus saa työmarkkinoiden uudistuksia liikkeelle. Arvaan, että aihepiiri kiinnostaa myös kaikkia kilpailukykykysymyksiä pohtivia yrityspäättäjiä. Toimialojen välillä on tällä hetkellä suuria eroja.”

Riina Nevalainen, Kauppalehden päätoimittaja

”Toinen iso asia on tekoäly. Jos vielä joitakin kuukausia sitten tekoälyn ympärillä kohistiin yleisellä tasolla, nyt monessa yrityksessä pohditaan käytännön ratkaisuja. Tekoälyn voi valjastaa käymään läpi suuria tietomassoja ja löytämään esimerkiksi potentiaalisia asiakasryhmiä. Tai toisaalta sen avulla on mahdollista kehittää aiempaa parempia palveluita. Näitä esimerkkejä saamme tulevan talven aikana nähdä varmasti enenevissä määrin.”

(FIAM)


Haluatko kuulla lisää?

PäättäjäMind-tuloksista hyötyvät kaikki markkinoijat, jotka pohtivat toimivia ratkaisuja tulokselliseen B2B-markkinointiin tavoittaen yritysten päättäjät ja asiantuntijat. Jos haluat nähdä PäättäjäMind-tulokset kokonaisuudessaan, uteliaisuutesi palkitaan! Käymme mielellämme yhdessä läpi, miten voit hyödyntää päättäjädataa omassa liiketoiminnassasi. Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

Alma Talk to 5.10.2023
Asiakasymmärryksellä parempaa B2B-markkinointia
Ilmoittaudu webinaariin >

Haluatko jatkossa kutsun Alma Talk -webinaareihin?
Lisää itsesi kutsulistalle ja vinkkaa myös kollegalle.

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]