Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja suositukset mainostajille ja ostajille siitä, mihin kannattaa keskittyä juuri nyt ohjelmallisen mainonnan saralla.


1. Tekoäly muuttaa dramaattisesti suunnittelun ja ostamisen perusteet

  • Kampanjat korvautuvat automaatiolla. Paneelikeskustelut ennustivat kampanjakäsitteen häviämistä: jatkossa suunnittelu, ostaminen ja optimointi syntyvät reaaliajassa agenttien ja promptien avulla.
  • Luovuus erottautuu massasta. Kun koneet hoitavat optimoinnin, arvokkain erottautumistekijä on dataan pohjautuva luova toteutus.
  • Mediatoimistojen rooli muuttuu voimakkaasti. Lisäarvo syntyy yhä enemmän datan laadun varmistamisesta ja platform-ostamisen validoinnista, ei manuaalisesta ostamisesta.


2. Hei hei, evästekeskustelut

  • Markkina on tuhlannut liikaa energiaa keskittymällä Googlen tekemisiin ja tekemättä jättämisiin 3. osapuolen evästeiden suhteen. Esimerkiksi UK:ssa jo 45 % inventaarista on keksitöntä – teki Google mitä tahansa. Nyt on aika suunnata katseet ja energia muualle.
  • Cleanroomit sekä kontekstuaalinen kohdentaminen nousivat keskustelujen kärkiteemoiksi. Varsinkin cleanroom-ratkaisut olivat useampien mainostajien kärkihankkeita ensimmäisen osapuolen datan hyödyntämisen suhteen.
  • Retail‑data rikastaa yleisötietoja. Ostajat etsivät tapoja yhdistää transaktiodata mediasuunnitteluun, ja retail-data nähdään keinona vahvistaa yhä edelleen mainostajan 1. osapuolen dataa.


3. Ei keskustelua ilman omnichannelia

  • Jos jokin AI:n lisäksi oli seminaarin hype-sana, se oli omnichannel. Omnichannel‑mainonnan haaste on yhtenäisen asiakaskokemuksen rakentaminen useissa kanavissa. Tapahtumassa vallitsi konsensus, että toteutus on vaikeaa, mutta palkinto suuri: data‑ohjattu viesti siirtyy saumattomasti kanavasta toiseen.


4. Premium‑media vastaan globaalit platformit

  • Valtaosa digibudjeteista virtaa kouralliselle globaaleja alustoja. Premium‑julkaisijoiden tehtävä on tuoda markkinaan laatua ja luotettavuutta. Kun globaalit platformit tarjoavat mustia aukkoja, premium-julkaisijoiden tehtäväksi jää tuoda markkinaan läpinäkyvyyttä.

Kotimaisena mediana tarjoamme brändeille turvallisen, läpinäkyvän ja laadukkaan ympäristön, jossa kampanjadata ei katoa mustaan laatikkoon kansainvälisille jäteille. Voit lukea tästä artikkelistamme lisää mainoseurojen yhteiskunnallisestaroolista.


5. Brändiltä odotetaan tietoisia valintoja brand suitabilityn suhteen

  • Opt‑in korvaa opt‑outin. Mainostajien rooli on siirtynyt passiivisesta sisällön suodattamisesta aktiiviseen valintaan. Pelkkä “älä näytä” ei riitä – kuluttajat odottavat, että brändi näkyy sisältöjen yhteydessä, jotka tukevat sen arvoja ja osoittavat yhteiskunnallista vastuuta.


Programmatic Pioneers 2025 osoitti selvästi, että teemme Almalla juuri oikeita asioita ohjelmallisen ostamisen ja digimainonnan kehityksen suhteen. Eikä pelkästään Almalla, saamme olla myös koko Suomen markkinasta ylpeitä tekemisestämme.

Ota yhteyttä tiimiimme ja keskustellaan, miten voimme yhdessä kasvattaa liiketoimintaasi ohjelmallisen mainonnan avulla!

Lue seuraavaksi:

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – Kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]