PäättäjäMind-tutkimus - Digitalisaatio yrityksissä

PäättäjäMind – Digitalisaatio yrityksissä

Peräti 42 % asiantuntijoista vastaa, että yrityksen fokusalueena on panostaminen teknologiakehitykseen, IT-projekteihin ja digitalisaatioon. Mikä matkalla digitaalisuuteen tökkii? PäättäjäMind-tuloksista se selviää.

Digitalisaatio mahdollistaa kasvun ja parantaa kilpailukykyä

Mitä digitalisaatio tarkoittaa? Termin alle mahtuu monenlaista toimenpidettä, kehityskohdetta ja hanketta, ja voi yrityksen toimialasta ja koosta riippuen tarkoittaa esimerkiksi ajanvarausjärjestelmän siirtämistä verkkoon, verkkokaupan perustamista tai analytiikan ja tekoälyratkaisuiden parempaa hyödyntämistä.

Yleisesti ottaen digitalisaatiolla pyritään parantamaan yrityksen kilpailukykyä nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä, lisäämään tehokkuutta automatisoimalla ja optimoimalla sekä kehittämään uusia tuotteita ja palveluita digitaalisten teknologioiden avulla.

Kasvuyrityksissä näkyy kansainvälistyminen

Kasvuyrityksissä on luonnollisesti monia investointi- ja hankintatarpeita. PäättäjäMind-tutkimuksen mukaan peräti 37 % kasvua hakevista yrityksistä on aloittamassa kansainvälisiä operaatioita. Digitalisaatioon panostaminen voi mahdollistaa nopean kasvun ja laajentumisen kansainvälisille markkinoille.

TOP 5: Näin digitalisaatioon aiotaan panostaa

Panostukset digitaalisuuteen seuraavan 1–2 vuoden aikana:

  1. Tietoturvaratkaisuihin panostaminen.
  2. Digitaaliset itsepalveluratkaisut asiakkaille.
  3. Sisällöt digitaalisiin kanaviin.
  4. Tekoälyn hyödyntäminen.
  5. Dataan liittyvät hankkeet.

Mikä matkalla digitaalisuuteen tökkii?

Yritykset kohtaavat digitalisoitumisessa useita haasteita, jotka voivat hidastaa tai jopa estää etenemisen. Yleisimmät esteet liittyvät digi-investointien kustannuksiin, jotka voivat varsinkin alkuvaiheessa nousta hyvin korkeaksi.

PäättäjäMind-tutkimuksen mukaan digitalisaation esteeksi koetaan myös asiakkaiden ja muiden sidosryhmien valmiusasteen vaihtelu. Tämä saattaa näyttäytyä esimerkiksi eri teknologioiden ja järjestelmien yhteensopivuushaasteina yritysten välillä, mikä saattaa vaikeuttaa yhteistyötä.

Suurimmaksi digitalisaation esteeksi joryn näkökulmasta paljastui vastausten mukaan kuitenkin digiosaamisen tai -resurssien puute. Näin ollen yritykset eivät pääse hyödyntämään uusia teknologioita, vaikka halua olisi.

Miten esteisiin pitäisi tarttua?

Digitalisaatio voi tuoda yritykselle merkittäviä etuja, mutta sen toteuttaminen ja toteutuminen vaatii suuria investointeja ja valmiutta sopeutua muutoksiin. Yritysten tulisi siis varautua panostamaan henkilöstön koulutuksiin ja tietoisuuden lisäämiseen myös sidosryhmiin päin.

Jokainen edelläkävijäyritys voi auttaa digitalisaation polulla eteenpäin ja jakaa tietoisuutta esimerkiksi tuottamalla hyötysisältöjä niin oman organisaation sisällä kuin tarjota niitä ulkopuolellekin.

(Lähde: PäättäjäMind 2023)

Digiluovuuden äänenkannattaja

Suomen ainoa it-alan uutis- ja ajankohtaislehti Tivi ei jätä pulaan, kun digitalisaatio aiheuttaa päänvaivaa

”Yritysten digitalisaatiopäätöksien tekijät tuntevat usein olonsa yksinäiseksi. Johtajat eivät välttämättä ymmärrä, mistä on kysymys, kun puhutaan vaikka kokonaisarkkitehtuuriin liittyvistä muutoksista tai hybridipilveen siirtymisestä tai teknisen velan aiheuttamista ongelmista. Alaiset vaativat lisää resursseja. Ympäristö rassaa.”

Harri Junttila, Alma Talentin tekniikka- ja it-lehtien päätoimittaja
Harri Junttila, Alma Talentin tekniikka- ja it-lehtien päätoimittaja

”Esimerkin voima on vahva. Tivi uutisoi koko ajan, joka päivä, miten digitalisaatio Suomessa etenee. Kerromme isoista projekteista niin tilaajan kuin toimittajankin näkökulmasta. Paljastamme parhaita käytäntöjä ja autamme ratkaisemaan kiperiä tilanteita. Kerromme, mikä meni pieleen ja miksi, mutta myös missä onnistuttiin ja millä keinoin.”

Lue Tiviä täällä: www.tivi.fi

Haluatko kuulla lisää?

PäättäjäMind-tuloksista hyötyvät kaikki markkinoijat, jotka pohtivat toimivia ratkaisuja tulokselliseen B2B-markkinointiin tavoittaen yritysten päättäjät ja asiantuntijat. Jos haluat nähdä PäättäjäMind-tulokset kokonaisuudessaan, uteliaisuutesi palkitaan! Käymme mielellämme yhdessä läpi, miten voit hyödyntää päättäjädataa omassa liiketoiminnassasi. Jätä yhteystietosi alla olevalla lomakkeella tai kysy lisää suoraan omalta yhteyshenkilöltäsi.

  • Antamiasi tietoja käytetään vain tähän yhteydenottopyyntöön vastaamiseen. Tietosi poistetaan järjestelmästämme automaattisesti 12 kuukauden kuluttua.

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]