Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee näitä ja monia muita asioita autoilijoiden käytöksestä ja ostoaikeista.


Alma Businessmedioiden yleisöillä on keskimäärin yksi auto taloudessaan. 34 prosentilla tutkimukseen vastaajista on myös toinen auto taloudessaan.

Eniten automerkin valintaan vaikuttaa autoliikkeessä vieraileminen. Alman autotutkimuksen mukaan 45 prosenttia vastaajista koki, että autoliikkeessä käyminen todella vaikutti lopullisen automerkin valintaan.

Huomionarvoista on, että toiseksi eniten valintaan vaikuttaa uuden automallin tai kiinnostavan autotarjouksen näkeminen mainoksessa: 43 prosenttia vastaajista vaikuttui automerkistä niiden perusteella.


Korkeamman hintapisteen autot kiinnostavat

Lähes puolet uutta autoa ostamassa tai harkitsemassa olevat vastaajat ovat valitsemassa tai miettimässä yli 50 000 euron autoa. 21 prosenttia vastaajista on kiinnostunut yli 70 000 euron hintaluokan automalleista.

Uuden auton ostamista harkitsevat tai päätöksen tehneet harkitsevat eniten yli 50 000 euron hintaluokan autoa. Käytettyä autoa hankkimassa olevat pohtivat eniten noin 20 000–25 000 euron hintaluokan autoja.

Uutta autoa ostamassa olevat vastaajat pitävät harkintalistallaan keskimäärin yli neljä eri merkkistä autoa. He ovat kiinnostuneita koeajamaan keskimäärin lähes kolmea eri merkin autoa.


Kiinnostus hybridiautoiluun nousussa

Osittain sähköllä toimivien autojen suosio on nousussa. Uuden auton ostajissa hybridi- ja ladattava hybridiauto ovat nyt suosituimmat valinnat käyttövoimaksi, ja noin puolet voisi harkita ladattavaa hybridiautoa. 41 prosenttia vastaajista olisi kiinnostunut myös täyssähköautoista.

Uutta työsuhdeautoa harkitsevilla hybridi ja ladattava hybridi vievät myös voiton.

Auton käyttövoimaa pohdittaessa 27 prosenttia uuden auton ostajista koki valinnan vaikeaksi. Uuden auton ostavat ja sitä harkitsevat kaipaavat lisää tietoa muun muassa auton sähköisestä kantamasta ja olosuhteiden vaikutuksesta tähän. Myös auton jälleenmyyntiarvo ja käyttökustannukset mietityttivät.

Käyttövoiman valinnan hankalaksi kokevat haluavat lisää opastusta eniten auton jälleenmyyntiarvoon liittyen. Kuluttajat siis pohtivat, kuinka auton arvo säilyy tulevaisuudessa.


Tiesitkö, että meiltä löytyy dataa ja työkaluja autojen jälleenmyyntiarvon säilyttämiseen? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaarin tallenne ja ota selvää, miten esimerkiksi eri käyttövoimaa hyödyntävät autot säilyttävät jälleenmyyntiarvonsa.
Katso tallenne tästä: Ajankohtaista autokaupasta: Tee parempaa liiketoimintaa datan avulla


Haluatko tietää lisää Alma Businessmedioiden autotutkimuksesta?

Haluatko tietää, mitä automerkkejä tai -malleja suomalaiset harkitsevat? Entä millaisia autoja työmatkailijat harkitsevat eniten? Ota yhteyttä niin pääset tutkimaan tuloksia tarkemmin!

Lue, mitkä automerkit kiinnostavat kyselyyn vastaajia

Tutustu automainostajan vinkkeihin


Haluatko kuulla lisää automarkkinasta?

Ota yhteyttä mediamyyntiin >

Seuraa Autoilun datakatsaus -sivua >


Lähteet: Alma Businessmediat, Autotutkimus 9/2024

Lue seuraavaksi:

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]