Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne muistuttaa, että riippumaton media mahdollistaa ja ylläpitää demokratiaa, kulttuuria ja talouden kestävää kehitystä. 

Koronapandemia, sota Euroopassa ja globaalit kriisit ovat viime vuosina osoittaneet, kuinka tärkeää on, että kansalaisilla on pääsy luotettavaan, ajankohtaiseen ja monipuoliseen tietoon. Kun huhut ja disinformaatio leviävät nopeasti, riippumaton media voi toimia vastavoimana: se tarkistaa faktat, asettaa asiat kontekstiin ja tuo esiin monipuolisesti eri näkökulmia. 

”Media on toimivan yhteiskunnan perusta. Se tuo esiin olennaisen, rakentaa yhteistä ymmärrystä ja puolustaa demokratiaa. Samaan aikaan kun journalismi kohtaa globaalisti ennennäkemättömiä paineita ja myös demokratian tukirakenteet horjuvat, on kotimaisen, riippumattoman median merkitys nyt tärkeämpi kuin koskaan”, sanoo Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne

Uutisia seurataan, mutta myös vältellään 

Reutersin tuoreen raportin mukaan Suomi on edelleen maailman kärjessä uutisluottamuksessa: peräti 70 prosenttia suomalaisista sanoo luottavansa seuraamiinsa uutisiin(1). Tämä on korkein lukema kaikista tutkimukseen osallistuneista maista. Luottamus on pysynyt vakaana, vaikka monissa muissa maissa se on laskenut. 

83 prosenttia suomalaisista seuraa uutisia vähintään kerran päivässä, mikä on kansainvälisesti vertailtuna paljon. Samalla kuitenkin uutisten välttely on kasvanut: 36 prosenttia ilmoittaa välttelevänsä uutisia ainakin joskus, erityisesti negatiivisuuden vuoksi. Tämä korostaa entisestään tarvetta vastuulliselle, tasapainoiselle uutisoinnille. Alma Medialla esimerkiksi Iltalehti on kehittänyt kansainvälisestikin palkitun, tekoälyä hyödyntävän emootiomittarin, jolla pyritään taistelemaan uutisväsymystä ja -välttelyä vastaan. 

Luottamus ansaitaan jatkuvasti 

Vaikka sosiaalisen median alustat ovat suosittuja erityisesti nuorten keskuudessa, vain 15 % suomalaisista pitää niitä ensisijaisena uutislähteenään. Perinteiset uutismediat, erityisesti digitaaliset versiot, ovat edelleen selvästi suosituimpia.(1) 

Kun suomalaisilta kysyttiin, miksi he valitsevat tietyn uutislähteen, luotettavuus nousi selvästi tärkeimmäksi tekijäksi (1). Luottamus ei ole pysyvä tila, vaan jatkuvasti uudelleen ansaittava suhde yleisön ja median välillä.

Alma Median toimitusjohtaja Kai Telanne

Kai Telanteen mukaan juuri tässä piilee kotimaisen median vahvuus ja toisaalta samalla sen vastuu. 

”Alma Media kantaa vastuunsa panostamalla johdonmukaisesti sisällön luotettavuuteen ja läpinäkyvyyteen. Me uskomme, että avoimuus, journalistinen riippumattomuus ja yleisön kunnioitus ovat avainasemassa, kun rakennetaan kestävää suhdetta lukijoihin”, hän sanoo.

Kriisiaika nosti median roolin näkyväksi 

Koronapandemian aikana suomalaiset viettivät Tilastokeskuksen mukaan keskimäärin 9,5 tuntia päivässä viestinten parissa – puolitoista tuntia enemmän kuin vuotta aiemmin (2). Tämä kertoo paitsi tiedon tarpeesta myös siitä, että kriisin hetkellä ihmiset hakeutuvat luotettavan median pariin. 

”Kriisitilanteet paljastavat, mikä on olennaista. Kun epävarmuus kasvaa, ihmiset etsivät tietoa, johon voivat luottaa. Silloin riippumattoman journalismin merkitys konkretisoituu”, Telanne toteaa. 

Kotimainen media ei ole kuitenkaan vain uutisten lähde. Se on myös kulttuurinen instituutio, joka ylläpitää kotimaisten kielten elinvoimaisuutta, antaa äänen paikallisille yhteisöille ja vahvistaa yhteiskunnallista vuoropuhelua.  

Paikallisella talousjournalismilla on oma erityinen roolinsa. Alma Median talouteen keskittyvät mediat, kuten Kauppalehti ja Talouselämä, tarjoavat Suomen ainoina journalistisina talousmedioina riippumatonta tietoa yrityksille, päättäjille ja sijoittajille. Paikallisten markkinoiden tuntemus ja yrityskentän ymmärrys auttavat rakentamaan kestävää taloudellista kasvua. 

Mainonta mahdollistaa vapaan median 

Riippumattoman median jatkuvuus edellyttää taloudellista pohjaa, ja tässä kaupallisella medialla ja mainostajilla on keskeinen rooli julkisrahoitteisen median ohella. Telanteen mukaan mainonta kotimaisessa mediassa ei ole vain tehokas tapa tavoittaa yleisö, vaan myös arvovalinta. 

”Mainostaja tukee suomalaista journalismia. Se on teko, joka edistää sananvapautta ja vastuullista mediaa”, hän kiteyttää. 

Alma Media investoi määrätietoisesti digitaaliseen kehitykseen ja tekoälyn hyödyntämiseen toimitustyössä ja liiketoiminnassa. Tavoitteena on varmistaa, että sisältö säilyy laadukkaana, kohdennettuna ja ajankohtaisena myös nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä. 

”Suomi on sananvapauden ja medialukutaidon edelläkävijä, mikä antaa meille poikkeuksellisen vahvan lähtökohdan. Silti meilläkään vapaata mediaa ei pidä pitää itsestäänselvyytenä. Me Alma Mediassa uskomme, että suomalaisen median tulevaisuus on valoisa, kunhan yhdessä huolehdimme sen riippumattomuudesta ja toimintaedellytyksistä”, Telanne sanoo. 

Lähteet: 
(1) Reuters: Uutismedia verkossa 2025 
(2) Tilastokeskus: Median merkitys on kasvanut pandemian aikana (2021) 

Lue seuraavaksi:

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]