Kohdentaminen on digimainonnan A ja O 

Mainonnan kohdentamisella pyritään win-win-tilanteeseen: mainostaja löytää sopivan yleisön, jolle kannattaa mainostaa, ja mainoksia näkevä yleisö hyötyy siitä, että näkevät heitä kiinnostavia mainoksia.  

Kohdentaminen on yksinkertaisesti sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle. 

Oletetaan, että seisot keskellä kauppatoria ja haluat löytää ohikulkijoista kaikki koiranomistajat. On hukkaan heitettyä aikaa (ja rahaa), jos kysyt jokaiselta vastaantulijalta, omistaako tämä koiran. Sen sijaan jos lähestyt vain heitä, jotka kävelevät koiran kanssa, osut varmemmin nappiin. 

Sama taktiikka pätee digimainonnassa.  

Esimerkiksi lemmikkitarvikkeita myyvän yrityksen ei kannata käyttää mainosbudjettiaan laajaan näkyvyyteen näkyäkseen kerran sadalle ihmiselle, joista mahdollisesti vain kymmenen omistaa lemmikin. Mainonta kannattaa kohdentaa näkymään kymmenen kertaa kymmenelle lemmikinomistajalle.  

Lue lisää: Bannerimainontaa voi kohdentaa sopiville kohderyhmille

Miten mainontaa voi kohdentaa? 

Koiranomistajia voi löytää nopeammin koiratarvikeliikkeen kuin nappikaupan edestä.  

Sama pätee jälleen digimainonnassa: jo oikean mediaympäristön valitseminen on kohdentamista. Kohdentamisessa huomioidaan muun muassa, että mainoksesi näkyy sellaisten sisältöjen yhteydessä, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja sellaisilla verkkosivustoilla, joissa he muutenkin päivittäin liikkuvat. 

Mainontaa voi lisäksi kohdentaa maantieteellisesti näkymään vain tietyn alueen asukkaille, sillä aina ei ole järkevää maksaa mainosnäkyvyydestä ympäri Suomen. 

Yllä olevien lisäksi mainontaa voi kohdentaa muillakin perusteilla, kuten iän, sukupuolen ja kotitalouden koon mukaan. Lisäksi voi kohdentaa viikonpäivien, sään tai laitteen mukaan eli esimerkiksi vain mobiilikäyttäjille, aiempien verkkosivukäyntien eli käyttäytymisen mukaan sekä lukuisilla edellisten yhdistelmillä.  

Kohdentamalla ja rajaamalla kohderyhmä pienenee, mutta muuttuu samalla laadukkaammaksi, kun mainos näkyy juuri heille, joita tavoittelet.  

Jos haluat tavoittaa vaikkapa Mikkelin alueella koiran omistavat lapsiperheet, jotka suunnittelevat auton ostoa, sekin onnistuu.  

Katso myös: Näin herätät huomion ja kohdennat viestisi

Miksi mainontaa kannattaa kohdentaa? 

Mainontaa kannattaa kohdentaa siksi, että parannat mahdollisuuksiasi tavoittaa sen yleisön, joka on oikeasti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Laadukkaampi yleisö tuo yleensä lisää myyntiä.  

Kohdentamalla oikealle yleisölle kasvatat brändisi tunnettuutta ja se jää ihmisten mieleen, kun he tekevät ostopäätöksiä. Todennäköisesti saat viestilläsi paremmin huomiota, kun se on kohdistettu asiasta kiinnostuneelle ja osuu juuri siihen hetkeen, kun tuotteita etsitään tai ollaan ostamassa.  

Eikä vähäisimpänä: säästät rahaa, kun et joudu maksamaan turhista mainosnäytöistä tai -klikeistä. 

Asiakascase: Kiinnostavat artikkelit puhuttelivat Esan Levykalusteen kohderyhmää

Vinkit digimainonnan kohdentamiseen: 

Opi kohdentamisen termit, mitä tarkoittaa: 

Alueellinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietyn alueen ihmisille. Esimerkiksi uuden Rovaniemen myymälän avajaisista kertova mainos kohdennettuna Rovaniemen lähialueelle. 

Sosiodemografinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään esim. tietyn ikäisille, koulutustaustaisille, ammattiryhmän tai kotitalouden koon mukaan. Esimerkiksi koulutuksista kertova mainos kohdennettuna 18–25-vuotialle. 

Kontekstuaalinen kohdentaminen eli asiayhteyden mukaan kohdentaminen tarkoittaa sitä, kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietystä aihealueesta kiinnostuneille ihmisille. Esimerkiksi lastentarvikemyymälän mainos lapsiperheille suunnatun sisällön yhteydessä. 

Retargetointi eli uudelleenkohdentaminen: kun mainostasi näytetään jo aiemmin sivustollasi käyneelle. Retargetointi mahdollistaa viestin personoimisen ”jatkotarinaksi”. Esimerkiksi muistuttavaa mainontaa henkilölle, joka on lisännyt verkkokaupassasi ostoskoriin tuotteita, mutta ei tehnyt ostosta loppuun.  

Kaipaatko apua mainonnan kohdentamisen suunnittelussa? 

Mikäli et tunne asiakaskuntaasi vielä tai et tiedä, miten mainontaa pitäisi kohdentaa ja kenelle, me autamme sinua. Meillä on mainonnan ja kohdentamisen ammattilaiset, jotka hoitavat kohdentamisen puolestasi. 

Laajat kohderyhmät löytyvät Alman medioista. Digiverkostossamme liikkuu viikoittain yli 3 miljoonaa suomalaista, joten uskallamme väittää, että siitä joukosta löytyy varmasti sinunkin liiketoiminnallesi sopiva yleisö. 

Lähde: KMT 2024, FIAM 2024.

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Tältä digimarkkinointi näyttää vuonna 2026 – Trendit ja vinkit markkinointipäättäjälle

Vuosi 2026 jatkaa digimarkkinoinnin saralla jo käynnissä olevia muutoksia: tekoälystä tulee yhä vahvemmin osa arkea, […]

Ajankohtaista autokaupasta: Sähköautot valtaavat markkinaa, mutta pelot jarruttavat yhä kuluttajia

Sähköautojen suosio kasvaa vauhdilla, mutta osa suomalaisista suhtautuu yhä varauksella uuden käyttövoiman yleistymiseen, selviää Alman […]

Kun julkaisija kuratoi, mainostaja hyötyy: Tukholman Programmatic Summit korosti polkua kohti laadukkaampaa inventaaria

Syyskuussa 2025 järjestetty Stockholm Programmatic Summit kokosi yhteen ohjelmallisen mainonnan ekosysteemin keskeisiä toimijoita ensisijaisesti Ruotsin […]

Ohjelmallinen ostaminen Suomessa 2025: optimismia, tekoälyä ja uusia kasvun kanavia 

IAB Finlandin 12.11.2025 julkaistu Ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit 2025 -tutkimus paljastaa, että vaikka ohjelmallisen […]

Suomalaisten mediankäyttö nyt – Olemme edelleen uutiskansaa, myös digissä

Uutismedian kulutus jatkaa digitalisoitumistaan ja suomalaiset ovat sitoutuneita journalistisiin uutissisältöihin. Suomalaisten mediankäyttö on muuttunut pysyvästi […]

Poliittinen mainonta – Mitä mainostajan tulee tietää? 

EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus (EU 2024/900), englanniksi Transparency and Targeting of Political Advertising Regulation (TTPA), tiukentaa poliittisen […]

Tekoäly on parhaimmillaan hyvä työkaveri – Näin sen käyttö toimitustyössä hyödyttää myös mainostajaa

Alma Media on kehittänyt yli 30 tekoälytyökalua, jotka tehostavat toimitustyötä ja parantavat journalismin laatua. Mainostajille […]

Näin hyödynnät dataa oikein: Vältä yleisimmät virheet ja onnistu digimarkkinoinnissa

Digitaalisen median kasvu on muuttanut markkinoinnin pelisääntöjä. Data ja sen hyödyntäminen ovat nousseet keskiöön, mutta […]

Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

Koulutusvalinnat tehdään digissä – Oletko mukana vaikuttamassa? 

Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]