Tavoita asumisesta kiinnostuneet kohdennetulla mainonnalla

Alma tarjoaa poikkeuksellisen kokonaisuuden asumisesta kiinnostuneille, joten tavoitat verkostostamme muun muassa muuttajat, asunnon ostajat, sisustamisesta tai ylipäätään asumisesta kiinnostuneet kuluttajat. Uuden kodin hankinta ja muutto ovat tärkeitä hetkiä ihmisen elämässä. Silloin tarvitaan myös monenlaisia uusia palveluita ja tuotteita, joten mainostajalle tämä kohderyhmä on erityisen kiinnostava.

Tarjoamme monipuolisia ratkaisuja digitaalisen mainonnan kohdentamiseen. Kohdentaminen on mahdollista muun muassa datasegmenttien avulla. Muodostamme datasegmentit omista digipalveluistamme kerätyllä datalla, tilaaja- ja rekisteröitymistiedoista sekä esimerkiksi erilaisista kyselyistä. Mainonnan kohdentamiseen käytetty data täyttää aina tietosuojasääntelyn vaatimukset.

Kuukauden datasegmentti -artikkelisarjassa esittelemme digitaalisen mainonnan kohdentamisessa hyödynnettäviä datasegmenttejä käytännönläheisesti ja esimerkkien avulla. Avaamme myös mainonnan kohdentamisen hyötyjä. Tässä sarjan toisessa artikkelissa esittelemme asumisesta ja erityisesti asunnon ostamisesta kiinnostuneista muodostettuja datasegmenttejä.

Tutustu myös sarjan ensimmäiseen artikkeliin, jossa kerromme kuinka mainontaa voi kohdentaa urheilusta kiinnostuneisiin »

Ota nämä asiat huomioon suunnitellessasi digimainontaa

Ennen kuin syvennytään tarkemmin asumisen kohderyhmiin, kysyimme datan ja kohdentamisen palveluiden tuotepäällikkö Jenna Kärjeltä, mitä hyötyä mainonnan kohdentamisesta ylipäätään on:

”Mainontaa kohdennetaan, jotta sillä tavoitettaisiin oikea yleisö ja että mainosbudjetin eurot käytetään tehokkaasti ja tavoitetta palvellen. Digitaalinen mainonta onkin mahdollistanut rajoittamattomat mahdollisuudet mainonnan kohdentamiseen. Oikean kohdennuksen valitseminen voi joskus ollakin haastavaa – tärkeää on lähteä liikkeelle perusasioista.”

Perusasioihin pääsee käsiksi esimerkiksi Jennan listaamilla kysymyksillä, jotka on syytä ottaa huomioon digitaalista mainontaa suunnitellessa:

”Mieti ensin, mikä on kampanjan tavoite. Halutaanko lisätä tietoisuutta tavoittamalla mahdollisimman laaja yleisö, varmistaa osto jo tuotteesta kiinnostuneiden joukossa vai saada jo tuotteen ostanut ostamaan sen uudestaan? Ketä haluamme puhutella ja mitä tiedämme heistä? Mistä he ovat kiinnostuneita? Minkälaisessa elämäntilanteessa he ovat, minkälaisia arvoja he kannattavat? Kysymykset voivat olla vaikeita, mutta näitä kysymyksiä pohtimalla kohdennuksen valinta on jo suorastaan helppoa.”

Asunnon ostajat ovat mielenkiintoinen kohderyhmä monelle mainostajalle

Alman verkostosta tavoitat jopa 1,1 miljoonaa asumisesta kiinnostunutta kävijää. Datasegmentti on muodostettu Iltalehden Asuminen -osiossa sekä Etuoven Koti-osiossa vierailleista.

Uuden kodin ostaminen, asunnon vaihtaminen sekä muutto ovat isoja tapahtumia elämässä. Silloin myös tarvitaan monenlaisia palveluita, rahoitusta, muutoksia vakuutuksiin sekä esimerkiksi uusia huonekaluja, kodinkoneita ja muuta kodinsisustukseen liittyvää. Siksipä asunnon ostajat, uudesta asunnosta haaveilevat ja muuttajat ovat mielenkiintoisia kohderyhmiä monelle mainostajalle ja näistä on muodostettu tarkempia kohdentamisessa käytettäviä segmenttejä.

Voit kohdentaa mainontaa muun muassa näille datasegmenteille:

  • Asuntolainaa harkitsevat (segmentin koko n. 20 000)
  • Kodin ostaneet (segmentin koko n. 360 000)
  • Muuttajat (segmentin koko n. 61 000)
  • Sisustaminen (segmentin koko n. 550 000)

Etuovi.com on Suomen tunnetuin ja suosituin asuntojen markkinapaikka. Sieltä löytyvät myynnissä olevat asunnot, loma-asunnot, maa- ja metsätilat, tontit sekä muut kohteet. Sivustolla vierailevilla on yleensä ns. ostohousut jalassa, joten olemme segmentoineet sivuston käyttäjiä myös ostoaikeen perusteella. Näin voit kohdentaa mainontaa myös seuraaville ostoaikeeseen perustuville datasegmenteille Alman koko verkostossa:

  1. Asunnon ostoaie – Harkinta (segmentin koko n. 760 000)
  2. Asunnon ostoaie – Keski (segmentin koko n. 260 000)
  3. Asunnon ostoaie – Korkea (segmentin koko n. 200 000)

Asumisesta sekä asunnon hankinnasta kiinnostuneet datasegmentit ovat hyödyksi mainonnan kohdentamisessa muun muassa pankki-, rahoitus- ja vakuutusalalla toimiville mainostajille, huonekalu- tai sisustusliikkeille, remontti- tai muuttopalveluita tarjoaville yrityksille tai vaikkapa kodin sähkösopimuksia tarjoaville yrityksille.

Tutustu asumiseen liittyviin datasegmentteihin ja miten ne on muodostettu täältä »

Sisustusliike hyödyntää asumisesta kiinnostuneiden datasegmenttejä ohjelmallisessa mainonnassa ja kampanjoissaan

Kuukauden datasegmentti -artikkeleissa avaamme mainonnan kohdentamisen tapoja ja datasegmenttien käyttöä käytännön esimerkkien kautta.

Asumisen segmenttien hyödyntämisen esimerkkinä toimii kuvitteellinen sisustusliike, jonka tavoitteena on kasvattaa kävijämääriä sekä myyntiä verkkokaupassaan digitaalisen mainonnan avulla. Yritys käyttää ohjelmallista mainontaa ohjaamaan liikennettä verkkokauppaan. Mainonta kohdennetaan asumisesta kiinnostuneiden datasegmentteihin.

Yritys on huomannut, että sen asiakkaat muuttavat tai uudistavat kodin sisustusta etenkin keväällä ja ns. lomien jälkeen alkusyksystä. Niinpä he täydentävät läpi vuoden jatkuvaa ohjelmallista mainontaa alennuskampanjoilla keväällä ja syksyllä. Näihin kampanjoihin valitaan kohderyhmiksi ”Muuttajat”, ”Kodin ostaneet” ja ”Sisustaminen” -datasegmentteihin kuuluvat.

Lisätietoa kohderyhmästä:
Omakotitalossa asuvat löytyvät tämän datasegmentin avulla

Vertasimme, millaiset demografiat ja kiinnostuksen kohteet korostuvat tässä datasegmentissä.

Demografiat:

  • Datasegmentissä naisia on 53 % ja miehiä 47 %.
  • Segmentissä korostuvat asunnon omistajat: 75 % asuu omassa asunnossa ja 25 % vuokralla.
  • Myös omakotitalossa asuvat löytyvät tämän datasegmentin avulla, sillä 48 % asuu omakotitalossa ja 39 % kerrostalossa.

Kiinnostuksen kohteet:

  • Segmentissä olevia kiinnostaa asumiseen ja kodin kunnostamiseen läheisesti liittyvät asiat: remontointi ja nikkarointi, rakentaminen, piha ja puutarha sekä mökkeily.
  • Lisäksi segmentin kiinnostuksen kohteissa korostuvat muun muassa ruoka ja viinit, ravintolaelämykset, musiikki ja konsertit, juhlien järjestäminen, parisuhde sekä raskaus ja vauvat.

Tutustu Alman digitaalisen mainonnan kohdentamisen ratkaisuihin »

Lue seuraavaksi:

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Mihin asioihin auton valinnassa kiinnitetään huomiota? Katso suosituimmat hintaluokat ja käyttövoimat

Millä perusteella auto valitaan ja millaisia autoja suomalaiset harkitsevat? Alma Businessmedioiden yleisöille toteutettu autotutkimus valaisee […]