Kohdentaminen on digimainonnan A ja O 

Mainonnan kohdentamisella pyritään win-win-tilanteeseen: mainostaja löytää sopivan yleisön, jolle kannattaa mainostaa, ja mainoksia näkevä yleisö hyötyy siitä, että näkevät heitä kiinnostavia mainoksia.  

Kohdentaminen on yksinkertaisesti sitä, että mainosta pyritään näyttämään vain tietylle kohderyhmälle. 

Oletetaan, että seisot keskellä kauppatoria ja haluat löytää ohikulkijoista kaikki koiranomistajat. On hukkaan heitettyä aikaa (ja rahaa), jos kysyt jokaiselta vastaantulijalta, omistaako tämä koiran. Sen sijaan jos lähestyt vain heitä, jotka kävelevät koiran kanssa, osut varmemmin nappiin. 

Sama taktiikka pätee digimainonnassa.  

Esimerkiksi lemmikkitarvikkeita myyvän yrityksen ei kannata käyttää mainosbudjettiaan laajaan näkyvyyteen näkyäkseen kerran sadalle ihmiselle, joista mahdollisesti vain kymmenen omistaa lemmikin. Mainonta kannattaa kohdentaa näkymään kymmenen kertaa kymmenelle lemmikinomistajalle.  

Lue lisää: Bannerimainontaa voi kohdentaa sopiville kohderyhmille

Miten mainontaa voi kohdentaa? 

Koiranomistajia voi löytää nopeammin koiratarvikeliikkeen kuin nappikaupan edestä.  

Sama pätee jälleen digimainonnassa: jo oikean mediaympäristön valitseminen on kohdentamista. Kohdentamisessa huomioidaan muun muassa, että mainoksesi näkyy sellaisten sisältöjen yhteydessä, mistä asiakkaasi ovat kiinnostuneita ja sellaisilla verkkosivustoilla, joissa he muutenkin päivittäin liikkuvat. 

Mainontaa voi lisäksi kohdentaa maantieteellisesti näkymään vain tietyn alueen asukkaille, sillä aina ei ole järkevää maksaa mainosnäkyvyydestä ympäri Suomen. 

Yllä olevien lisäksi mainontaa voi kohdentaa muillakin perusteilla, kuten iän, sukupuolen ja kotitalouden koon mukaan. Lisäksi voi kohdentaa viikonpäivien, sään tai laitteen mukaan eli esimerkiksi vain mobiilikäyttäjille, aiempien verkkosivukäyntien eli käyttäytymisen mukaan sekä lukuisilla edellisten yhdistelmillä.  

Kohdentamalla ja rajaamalla kohderyhmä pienenee, mutta muuttuu samalla laadukkaammaksi, kun mainos näkyy juuri heille, joita tavoittelet.  

Jos haluat tavoittaa vaikkapa Mikkelin alueella koiran omistavat lapsiperheet, jotka suunnittelevat auton ostoa, sekin onnistuu.  

Katso myös: Näin herätät huomion ja kohdennat viestisi

Miksi mainontaa kannattaa kohdentaa? 

Mainontaa kannattaa kohdentaa siksi, että parannat mahdollisuuksiasi tavoittaa sen yleisön, joka on oikeasti kiinnostunut tuotteistasi ja palveluistasi. Laadukkaampi yleisö tuo yleensä lisää myyntiä.  

Kohdentamalla oikealle yleisölle kasvatat brändisi tunnettuutta ja se jää ihmisten mieleen, kun he tekevät ostopäätöksiä. Todennäköisesti saat viestilläsi paremmin huomiota, kun se on kohdistettu asiasta kiinnostuneelle ja osuu juuri siihen hetkeen, kun tuotteita etsitään tai ollaan ostamassa.  

Eikä vähäisimpänä: säästät rahaa, kun et joudu maksamaan turhista mainosnäytöistä tai -klikeistä. 

Asiakascase: Kiinnostavat artikkelit puhuttelivat Esan Levykalusteen kohderyhmää

Vinkit digimainonnan kohdentamiseen: 

Opi kohdentamisen termit, mitä tarkoittaa: 

Alueellinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietyn alueen ihmisille. Esimerkiksi uuden Rovaniemen myymälän avajaisista kertova mainos kohdennettuna Rovaniemen lähialueelle. 

Sosiodemografinen kohdentaminen: kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään esim. tietyn ikäisille, koulutustaustaisille, ammattiryhmän tai kotitalouden koon mukaan. Esimerkiksi koulutuksista kertova mainos kohdennettuna 18–25-vuotialle. 

Kontekstuaalinen kohdentaminen eli asiayhteyden mukaan kohdentaminen tarkoittaa sitä, kun haluat kohdistaa mainoksesi näkymään tietystä aihealueesta kiinnostuneille ihmisille. Esimerkiksi lastentarvikemyymälän mainos lapsiperheille suunnatun sisällön yhteydessä. 

Retargetointi eli uudelleenkohdentaminen: kun mainostasi näytetään jo aiemmin sivustollasi käyneelle. Retargetointi mahdollistaa viestin personoimisen ”jatkotarinaksi”. Esimerkiksi muistuttavaa mainontaa henkilölle, joka on lisännyt verkkokaupassasi ostoskoriin tuotteita, mutta ei tehnyt ostosta loppuun.  

Kaipaatko apua mainonnan kohdentamisen suunnittelussa? 

Mikäli et tunne asiakaskuntaasi vielä tai et tiedä, miten mainontaa pitäisi kohdentaa ja kenelle, me autamme sinua. Meillä on mainonnan ja kohdentamisen ammattilaiset, jotka hoitavat kohdentamisen puolestasi. 

Laajat kohderyhmät löytyvät Alman medioista. Digiverkostossamme liikkuu viikoittain yli 3 miljoonaa suomalaista, joten uskallamme väittää, että siitä joukosta löytyy varmasti sinunkin liiketoiminnallesi sopiva yleisö. 

Lähde: KMT 2024, FIAM 2024.

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]