Näin tavoitat ajankohtaiset yleisöt

Ajankohtaiset yleisöt: Pidä brändisi näkyvillä kuuman ostosesongin alkaessa

Loppuvuoden juhla- ja tapahtumasesonki on jo alkanut. Huomiosta kilpailevat nyt lomat, juhlat ja joulun kimallukset menoineen ja tarvikkeineen. Kysyntää, tarjontaa ja myös ostohalua riittää. Katso vinkit, miten erottua joukosta ja tehdä näkyvää mainontaa.

Nyt on mainio hetki tavoittaa ostohaluinen yleisö

Vuoden viimeisiin kuukausiin mahtuu paljon juhlia ja tapahtumia: syysloma, halloween, isänpäivä, Black Friday, itsenäisyyspäivä sekä useammalle viikolle jakautuva pikkujoulukausi, huipennuksena tietysti joulu sekä uudenvuodenjuhla.

Sekä kuluttajat että yritykset ovat nyt aktiivisesti liikkeellä. Kysyntää riittää kaikenlaisista juhlatarvikkeista ja -tiloista juhlapukeutumiseen, majoittumiseen ja matkailuun sekä lahjoihin ja muistamisiin.

Monelle mainostajalle tämä tarkoittaakin pitkää sesonkikautta, jolloin on mainio hetki mainostaa ja tavoittaa ostohaluinen yleisö. Kimallusta tärkeämpää on se, että mainoksesi näkyy otolliselle yleisölle eli juuri heille, jotka ovat kiinnostuneita tarjoamistasi tuotteista ja palveluista. Nyt on siis mainostajan paikka tavoittaa oikeat yleisöt oikeaan aikaan ja oikealla viestillä. Ja sehän onnistuu digimainontaa oikein kohdentamalla.

Mitä tarkoittaa kohdentaminen? Kohdentaminen on digimainonnan A ja O

”Silmät ja korvat auki, ettei mene hyvä tarjous ohi”

Kuluttajat ovat oppineet, että loppuvuosi on hyvien tarjousten aikaa, joten niitä osataan jo odottaa. Eikä kysyntä rajoitu vain tähän hetkeen. Monenlaisia hankintoja tehdään jopa jo ensi kesää silmällä pitäen, joten nyt on hyvä aika saada kiinnostunut asiakaskunta heräteltyä juuri sinun tarjontasi pariin. Pidä siis yrityksesi tuotteet ja palvelut näkyvillä ja asiakkaidesi mielessä ostosesongin alkaessa ja sen aikana.

Vuosi on täynnä mielenkiintoisia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaasi oikeassa mielentilassa. Jos juuri nyt ei ole täydellinen hetki yrityksellesi näkyä, kannattaa napata kohdentamisen vuosikellosta vinkit kiinnostaviin sesonkeihin ja teemoihin joilla tavoitat asiakkaasi läpi vuoden.

Miten erottua joukosta ja pärjätä kilpailussa?

Erottuuko joukosta se, jonka mainos välkkyy kirkkaimmin? Et onneksi tarvitse mainontaasi aina kimallusta tai säihkettä, vaan runsaasta tarjonnasta erottuakseen mainonta kannattaa kohdentaa omalle, sopivalle yleisölle.

Näin tavoitat tarjoushaukat, juhlijat, lomailijat ja ”jouluttajat”

On monta tapaa kohdentaa mainontaa ja tavoittaa sopiva yleisö. Näille erityisille kohderyhmille voi viestiä sopivalla viestillä esimerkiksi hyvistä loppuvuoden tarjouksista ja uutuuksista.

  • Mainontaa voi kohdentaa sen mukaan, mistä yleisö on kiinnostunut.
    Voit tavoittaa muun muassa juhlista, ruoasta ja juomasta sekä muodista ja tyylistä kiinnostuneet kohderyhmät. Voit tavoittaa myös esimerkiksi alennuksista kiinnostuneet ”tarjoushaukat”, viihde-elektroniikasta kiinnostuneet tai erilaisten harrastusten parissa aikaa viettävät.
  • Kohdentaminen elämäntilanteen tai iän mukaan.
    Mainontaa voi kohdentaa myös erilaisissa elämäntilanteissa oleville tai tietynikäisille kohderyhmille.
  • Kohdentaminen tietyn aihepiirin mukaan.
    Kontekstiin kohdentamalla mainonta näkyy tiettyyn aiheeseen liittyvän sisällön yhteydessä, esimerkiksi ruoka-aiheisissa sisällöissä. Jouluun liittyvien sisältöjen lukijoiden määrä luontaisesti kasvaa, mitä lähemmäksi juhlapyhää mennään, joten yleisöä on hyvin tavoitettavissa. 

Vinkki: Display-mainontaa voi kohdentaa tarkasti

Me löydämme sinulle sopivan yleisön!

Onko mielessäsi ajankohtainen kampanja nyt, kun ostohaluinen yleisö on liikkeellä? Me kerromme mielellämme siitä, miten mainontaa kohdentamalla voit tavoittaa juuri sinun tuotteistasi ja palveluistasi kiinnostuneen yleisön. Ota yhteyttä niin aloitetaan!

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]