Miten mainonnan onnistumista voi mitata?

Onnistumisen määrittää pitkälti se, mikä on maali. Mainonnassa onnistumista tarkastellaan tavoitteen kautta.

Aloita kartoittamalla lähtötilanne 

Kuten markkinoinnissa yleensä, mainonnassakin parhaisiin tuloksiin pääsee selkeiden tavoitteiden kautta. Ennen mainonnan aloittamista kannattaa asettaa konkreettinen tavoite, sillä se antaa suuntavinkkejä mitä mainosmuotoja ja -kanavia kannattaa käyttää. Lisäksi se määrittelee, mitä kohderyhmiä tavoitellaan ja mitä mainonnalla pyritään saavuttamaan.  

Ennen mainonnan aloittamista:  

Mieti realistinen tavoite 

Tavoitteen kannattaa olla realistinen ja saavutettavissa, jotta sitä voi myös oikeasti mitata. Onnistumisen mittaamista selkeyttää jokin vertailukohta eli miten onnistuttiin esimerkiksi viime vuoteen nähden.  

 
Tavoite kannattaa myös pilkkoa tarpeeksi tarkaksi, jotta sitä on helpompi seurata ja jotta siihen on mahdollista asettaa sopiva mittari.  

Ison kuvan tavoite voi olla ”lisää myyntiä”, totta kai, mutta mitattavasti se on turhan laaja ja epämääräinen. Selkeämpi tavoite voisi olla esimerkiksi ”tuotteen x myynnin kasvattaminen 20 % edellisvuoteen verrattuna Keski-Suomen alueella”.  

Mieti myös, millainen tavoite tukee liiketoimintaa. On tietysti loisteliasta päästä myymään tavaraa tai palvelua mahdollisimman paljon, mutta mikä on liiketoimintastrategian, brändinrakennuksen ja kasvukehityksen pitkäntähtäimen tavoite? 

Alueellinen kampanja sai helsinkiläiset liikkeelle | Case Helsingin lähikunnat
 

Tavoite ohjaa valitsemaan, mikä mainosmuoto on sopiva 

Kun tavoite on määritetty, voit pohtia millaisten toimenpiteiden avulla haluttu kohderyhmä tavoitetaan, mikä kyseistä kohderyhmää puhuttelee ja missä kanavissa heille kannattaa mainostaa. 

Tavoitteletko tunnettuutta, erottautumista kilpailijoista, haluatko herättää huomiota tai kaipaatko parempaa löydettävyyttä? Tutustu ratkaisuihimme

Mittaa oikeita asioita, jotta saat oikeita tuloksia 

Onnistumisen tulos voi muuttua päälaelleen, mikäli mittari on ollut väärä.  

Mittarit ovat erilaiset tähtäätpä mainonnallasi suoraan kauppaan tai teet brändimainontaa. Eri tavoitteisiin otetaan käyttöön laadullisia tai määrällisiä mittareita, jotka antavat oikeanlaista dataa. Esimerkiksi pelkkiä klikkejä tai sivuston kävijämääriä seuraamalla et todennäköisesti saa koko totuutta mainonnan tehosta – ellei tavoitteesi ollut seurata ainoastaan kyseisiä lukuja.  

Jos haluat saada oikeita tuloksia aikaan, tulisi sekä tavoite että sen mittarit määrittää oikein, jotta konversio (haluttu ja ennalta määritelty toiminto) toteutuu. 

Mutta ovatko mitattavat luvut ainoita onnistumisen merkkejä? Onnistumista voi arvioida myös esimerkiksi kuinka paljon yrityksellä on uskollisia asiakkaita, pystyykö yritys kasvamaan, kuinka uudistumiskykyinen yritys on ja millainen maine brändillä on. 

Millaiseen tarpeeseen etsit ratkaisua?

Haluan lisätä yritykseni tunnettuutta potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa >>
Haluan vaikuttaa mielikuvaan yrityksestäni ja erottua sitä kautta kilpailijoista >>
Haluan kertoa yritykseni ajankohtaisista asioista, kuten tuotteista tai tapahtumista >>
Haluan yritykseni löytyvän helposti verkosta ja verkkopalvelun tuottavan minulle lisää myyntiä >>

Lue seuraavaksi:

Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

May I have your attention, please!

Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]

Vapaa media kantaa kriisien yli – Kotimaisessa mediassa mainostavat yritykset tärkeä mahdollistaja

Kun maailma ympärillä muuttuu nopeasti ja epävarmuus kasvaa, luotettavan tiedon merkitys korostuu. Alma Median toimitusjohtaja […]

Hei hei evästeet, tervetuloa tekoäly – viisi oppia Programmatic Pioneersista

Saimme kesäkuun alussa mahdollisuuden vierailla Lontoossa ohjelmallisen mainonnan lippulaivatapahtumassa, Programmatic Pioneersissa. Tässä tiivistetyt havainnot ja […]

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]