Suomalaisten kesäsuunnitelmat 2025

Miten suomalaiset viettävät kesälomaansa? Entä miten luottavaisesti suomalaiset suhtautuvat omaan taloudelliseen tilanteeseensa? Muun muassa näitä asioita selvitimme jälleen Iltalehden ja Alma Businessmedioiden lukijoilta.


Iltalehden lukijoiden kesä 2025

Iltalehden lukijat viettävät tulevanakin kesänä kesälomiaan suurin joukoin heinäkuussa. Lukijakyselyyn vastanneista 43 % kertoo pääasialliseksi lomakuukaudekseen heinäkuun. Kesällä myös lomaillaan vähintään kolme viikkoa tai pidempään: näin vastaa jopa 80 % vastaajista, kun vastaava osuus oli viime vuonna 75 %. Samalla 42 % suunnittelee pitävänsä lomaa myös syksyllä.

Kesälomaa vietetään tänäkin vuonna aktiivisesti kotimaassa. 55 % aikoo lomailla ensisijaisesti Suomessa, kun taas lentomatkaa ulkomaille suunnittelee vain 19 %. Kesälomalla korostuvat rentoutuminen ja lepääminen sekä kodin tai lomapaikan kunnostuspuuhat – näin kertoo jopa 88 % Iltalehden lukijoista.

Lomaan ollaan myös valmiita panostamaan taloudellisesti: 60 % aikoo hellittää kukkaron nyörejä kesällä.

Uutiset kiinnostavat kesälomallakin. 71 % Iltalehden lukijoista kertoo lukevansa uutisia kesälläkin riippumatta siitä missä on, ja 65 % vastaa lukevansa kesällä yhtä paljon uutismedioita kuin talvellakin. Kesälomalla myös koetaan uutismedioille olevan enemmän aikaa – 63 % lukijoista arvioi kesälomalla olevan aikaa lukea uutisia.

Oman talouden suhteen Iltalehden lukijat ovat pysyneet yhtä luottavaisina kuin viime vuonna. 64 % lukijoista ilmoittaa suhtautuvansa omaan talouteen joko erittäin tai melko luottavaisesti.


Alma Businessmedioiden lukijoiden kesä 2025

Alma Businessmedioiden lukijoiden vastauksissa ei ole suuria eroja Iltalehden lukijoiden kesäsuunnitelmiin. Myös businessmedialukijoille ensisijainen kesälomakuukausi on heinäkuu, jolloin lomailee 50 % lukijoista. Kolme viikkoa tai tätä pidempään lomailee kuitenkin hieman viimevuotista harvempi, 65 % lukijoista, kun vuonna 2024 vastaava osuus lukijoista oli 77 %. Lomaa syksyllä suunnittelee pitävänsä 47 % lukijoista.

Myös Alma Businessmedioiden lukijoiden kesä täyttyy rentoilusta, kuntoilusta ja nautiskelusta. Lepäämisen ja rentoutumisen sanoo tavoitteekseen 85 % lukijoista, kun liikuntaan kertoo panostavansa 67 %. Kahviloissa ja ravintoloissa aikoo vierailla 64 % ja 63 % lukijoista. Kotimaan matkailun kertoo puolestaan tavoitteekseen 57 %.

Mielenkiinto talouden ajankohtaisaiheisiin säilyy kesälläkin vahvana; 71 % kertoo talousuutisten kiinnostavan yhtä lailla ympäri vuoden ja 55 % sanoo seuraavansa pörssiuutisia kesällä yhtä paljon kuin talvella. Uutisia seuraa kesällä jopa 86 % riippumatta siitä, missä kesäänsä viettää.


Samalla valtaosa Alma Businessmedioiden lukijoista arvioi oman talouden suotuisaksi loppuvuodelle 2025. Kyselyyn vastanneista 75 % kertoo suhtautuvansa luottavaisesti oman talouden tilaan syksyllä ja loppuvuodesta.


Suomalaisten vahva sitoutuminen uutismedioiden seuraamiseen ei katkea kesälläkään

Sekä Iltalehden että Alma Businessmedioiden lukijat pysyvät aktiivisina median kuluttajina lomakaudella, ja pitävät uutismedioita tärkeinä myös rentoutumisen lomassa. Lisäksi vastaajat suhtautuvat omaan talouteensa pääosin luottavaisesti, ja moni kertoo aikovansa käyttää rahaa kesällä esimerkiksi matkailuun, ravintolapalveluihin ja kodin kunnostukseen.

Mainostajan näkökulmasta panostaminen kotimaisiin uutismedioihin on kannattavaa myös kesälomakaudella: media tavoittaa edelleen aktiivisen, kulutusvalmiin yleisön, joka arvostaa ajankohtaista sisältöä ja on vastaanottavainen myös kaupalliselle viestinnälle kesän aikana.

Alman kesäetukausi 24.6.-31.7.2025 tarjoaa mainostajille loistavan mahdollisuuden pitää brändinsä asiakkaidensa mielessä myös kesällä. Käy vilkaisemassa edut täällä!

Lue seuraavaksi:

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Luotettavuus, tuloksellisuus ja yhteiskunnallinen merkitys – Kotimainen media on vastuullisen mainostajan valinta 

Mainostaminen kotimaisessa mediassa on paitsi tuloksellista, myös strateginen ja vastuullinen valinta, joka tukee brändiä, demokratiaa […]

Mitkä autot myyvät loppuvuonna ja mitä markkinasta on nyt syytä tietää? Katso Ajankohtaista autokaupasta -webinaari!

Autokauppa elää murrosta, jossa yhä useampi valitsee auton käyttövoimaksi sähkön samalla kun kuluttajien ostopolut nopeutuvat. […]

Mitä tämän päivän sijoittaja kaipaa? Selkeyttä, vinkkejä ja luotettavia brändejä

Minkälainen on tämän päivän sijoittaja? Miten sijoituspäätöksiä tehdään ja mistä haetaan inspiraatiota? Näihin kysymyksiin haettiin […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Alman kesäedut 2025

Kesällä on loistava tilaisuus tavoittaa sekä kuluttajat että päättäjät! Suomalaiset viettävät aikaa Alman medioiden ja […]

Suorat lennot ja sopivat hinnat kiinnostavat suomalaisia matkailijoita – Katso, mitä matkailun pulssikysely paljasti

Marraskuussa 2024 kuluttajille tehdyn kyselyn mukaan yli puolet vastaajista suunnittelee matkustamista seuraavan 6 kuukauden aikana […]

Näin rakennat menestyneen brändin – Katso Alma Talk -seminaarin tallenne!

Miksi brändinrakentamiseen kannattaa nyt satsata, vaikka taktinen mainonta tuntuisi houkuttelevammalta? Tuore Alma Talk -seminaari pureutui […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]