OHJELMALLINEN MAINONTA

Tavoita oikeat yleisöt tehokkaasti

Ohjelmallinen mainonta on älykäs ja dataohjautuva tapa ostaa mainostilaa digitaalisissa ympäristöissä. Mainospaikat ostetaan automaattisesti reaaliajassa, ja kohderyhmä määritellään tarkasti käyttäytymis- ja kontekstidatan perusteella. Alma Median ohjelmallinen ostaminen tarjoaa yhdistelmän skaalautuvuutta, tarkkuutta ja laatua – kaikki yhdessä paketissa.

Tutustu ohjelmallisen mainonnan tuotteisiin

Alma tarjoaa laadukkaan ympäristön ohjelmalliselle mainonnalle

Alma Media tarjoaa laadukkaan, turvallisen ja läpinäkyvän ympäristön ohjelmalliseen ostamiseen ja mainontaan. Hyödynnämme omaa, vastuullisesti kerättyä dataamme sekä kumppaniverkostoamme varmistaaksemme, että tavoitat yleisösi tehokkaasti. Voit ostaa mainontaa ohjelmallisesti läpi Alman eri sivustojen.

Kehitämme ohjelmallisen mainonnan kanavia ja mahdollisuuksia koko ajan, jotta asiakkaamme pääsevät hyödyntämään teknologian tuomia mahdollisuuksia mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti. Teemme tiivistä yhteistyötä mainostajien kanssa, jotta käytännön tekeminen ja kampanjaseuranta olisi asiakkaan näkökulmasta helppoa ja tuottavaa.

Alma tarjoaa laadukkaan ympäristön ohjelmalliselle mainonnalle

Miksi valita Alma ohjelmallisen mainonnan kumppaniksi?

mediaympäristöt

KOTIMAISET, LAADUKKAAT MEDIAYMPÄRISTÖT

Iltalehti, Kauppalehti, Talouselämä, Etuovi, Nettiauto ja monet muut tavoittavat laajasti ja luotettavasti.

jäätelö

BRÄNDI­TURVALLISET
SISÄLLÖT

joissa voit olla varma mainonnan kontekstista.

värilliset talot

LAADUKAS DATA

Käytämme vain omaa, vastuullisesti kerättyä dataa – ilman kolmannen osapuolen evästeitä.

mies läppärin edessä

EVÄSTEETÖN
KOHDENTAMINEN

Toimii myös muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä.

lapsiperhe

KOHDENNUS JA SKAALAUTUVUUS

Mahdollisuus tavoittaa massoja tai rajattuja kohderyhmiä – tai molempia.

Alma Spotlight – Janne Tuominen, Digital Growth Director s360: Haastan kaikkia asiantuntijoita miettimään digimainonnan metriikoita kriittisesti

Alma Spotlight -podcastin kevään viimeisen jakson asiantuntijahaastattelussa on s360:n tuore digitaalisen kasvun johtaja Janne Tuominen. […]

Alma Spotlight – Näin Suomi Bidaa -kyselyn jälkipuinti – Miika Luoma, Agency Lead: ”Miksi digimainonnalta odotetaan välitöntä reaktiota verrattuna muihin kanaviin?” 

Alma Spotlight -podcastin uusimmassa jaksossa puidaan läpi tuoreen ohjelmallisen mainonnan Näin Suomi bidaa – kyselyn […]

Outstream-video vakuuttaa numeroin: Alman ohjelmallisen VTR jopa 60 %

Videomainonta on tehokas tapa vangita yleisön huomio ja outstream-video on noussut vahvaksi vaihtoehdoksi mainostajan keinovalikoimassa […]

Näin Suomi Bidaa: Evästeettömyyskeskustelu hiipuu, tuudittuuko markkina virheellisesti kolmannen osapuolen evästeiden riittävyyteen?

Suuri osa digimainonnasta ostetaan kanavista ja selaimista, joita kolmannen osapuolen evästeet eivät tue. Googlen Chrome-selain […]

Näin Suomi Bidaa: Ostajien markkinapaikat jakavat ostajien mielipiteet, onko sittenkin kyseessä vain mediatoimistojen uusi ansaintalogiikka?

Yksi digimainonnan ja ohjelmallisen ostamisen suurimmista buzzwordeista 2024 ja edelleen 2025 on ollut ostajien omat […]

Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille

Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]

Näin Suomi Bidaa: Vastuullisuus puhuttaa, mainonta kotimaisessa mediassa on yhä enemmän arvovalinta

Digimainonnan ostamisen ja mediavalintojen vastuullisuus on puhuttanut markkinassa vuoden 2025 alussa enemmän kuin pitkään aikaan. […]

Näin Suomi bidaa vuonna 2025: Lataa ohjelmallisen mainonnan katsaus

Näin Suomi Bidaa -kysely on Alman vuosittain tekemä tutkimus ohjelmallisen mainonnan ostajille ja sen tavoitteena […]

Kolme myyttiä kontekstuaalisesta kohdentamisesta – Katso ohjelmallisen ostamisen nykytila ja trendit -webinaari!

IAB:n marraskuun webinaarissa syvennyttiin tuoreeseen tutkimukseen ohjelmallisen ostamisen nykytilasta Suomessa. Alma Median asiantuntijat paljastivat, miten […]

Me kysyimme ja te ennustitte: näin todellisuudessa kävi ohjelmallisen mainonnan markkinassa vuonna 2024

Vuoden 2024 Näin Suomi Bidaa -kyselyssä pyysimme Suomen ohjelmallisen mainonnan ostajia ennustamaan vuoden 2024 tapahtumia. […]

Alma Spotlight – Ramona Varkoi, Oras Group: Suomessa on erittäin hyvät edellytykset tehdä ohjelmallista mainontaa monipuolisesti ja tuloksellisesti

Alma Spotlightin syksyn ensimmäisessä asiantuntijahaastattelussa on vieraana Ramona Varkoi, joka toimii Oras Groupilla digimainonnan suunnittelijana […]

Asiaa evästeistä: Google ei poista kolmannen osapuolen evästeitä, vaan siirtää päätöksen käyttäjälle

Keskustelu kolmannen osapuolen evästeiden ympärillä on jatkunut pitkään ja erityisesti muutoksia Chrome-selaimen ympärillä on seurattu […]

Miten ostosprosessi toimii Alman kanssa?

  1. Tavoitteen määrittely: mikä on kampanjan tavoite – tunnettuus, kiinnostus vai myynti?
  2. Kohderyhmän suunnittelu: valitaan datasegmentit, sijainnit, laitteet ja kontekstit.
  3. Mainosmuoto ja media: päätetään formaatti ja kanavat.
  4. Kampanjan toteutus ja seuranta: kampanja ajetaan ohjelmallisesti. Kampanjaa voidaan optimoida ja tuloksia mitataan reaaliaikaisesti.

Miten ostosprosessi toimii Alman kanssa?

Sopiiko ohjelmallinen mainonta sinun yrityksellesi?

  • Onko yritykselläsi erilaisia kohderyhmiä ja olemassa olevia asiakkaita ja lisäksi dataa heistä?
  • Haluatko testata, seurata ja mitata digitaalisten kampanjoiden toimivuutta? Ja samalla optimoida kampanjoita paremmin toimiviksi?
  • Onko tavoitteenasi tehdä kohdennettua mainontaa tehokkaasti ja tuloksellisesti?
  • Teetkö myös jatkuvaa mainontaa yksittäisten kampanjoiden lisäksi?

Jos vastasit ”kyllä” yhteen tai useampaan yllä olevaan kysymykseen, ohjelmallinen mainonta voi tuoda lisää tehokkuutta ja tuloksellisuutta digimainontaasi.

Sopiiko ohjelmallinen mainonta sinun yrityksellesi?

Haluatko kasvattaa brändisi vaikuttavuutta ohjelmallisesti?

Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä älykäs ja tehokas kampanja, joka tavoittaa oikeat yleisöt – oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.

Ota yhteyttä ohjelmallisen mainonnan tiimiin

Ohjelmallisen mainonnan Helpcenter

Tarvitsetko lisätietoa ohjelmallisessa mainonnassa käytettävistä järjestelmistä tai diileistä? Tai tarvitsetko apua ongelmatilanteessa? Olemme koonneet ohjelmallisen mainonnan ostajaa arjessa helpottavia työkaluja ja informaatiota yhteen paikkaan.

Tutustu Helpcenteriin

OHJELMALLISEN OSTAMISEN ABC

Ohjelmallinen ostaminen voi tuntua monimutkaiselta, mutta sen ei tarvitse olla.
Tässä tiivis katsaus käsitteisiin ja toimintamalleihin:

Ohjelmallinen mainonta on digitaalisen mainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallinen mainonta erottuu perinteisestä suoraostamisesta siten, että mainonnan ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa.

Mainostajan näkökulmasta ohjelmallisen mainonnan perusperiaatteisiin kuuluu tehokkuuden hakeminen. Perinteiseen suoraostamiseen verrattuna ohjelmallisessa mainonnassa korostuu erityisesti datan hyödyntämisen keskeinen rooli. Näin ollen ohjelmallinen ostotapa mahdollistaa tarkan kohdentamisen ja personoinnin.

  1. Kohdenna ja personoi mainontaa paremmin

    Ohjelmallisen mainonnan avulla tavoitat yleisösi entistäkin tarkemmin. Ohjelmallinen mainonta hyödyntää dataa ja algoritmeja, joiden avulla mainokset kohdennetaan tarkasti esimerkiksi verkkokävijän käyttäytymiseen, kiinnostuksen kohteisiin tai muihin taustatietoihin perustuen. Tarkempi mainonnan kohdentaminen ja personointi parantavat mainonnan tehokkuutta.

  2. Optimoi mainontaa reaaliaikaisesti

    Ohjelmallinen mainonta mahdollistaa sen, että mainonnan tuloksia voi seurata reaaliajassa ja tehdä tarvittavia muutoksia jo kampanjan aikana. Lisäksi mainontaa ohjaavat algoritmit analysoivat jatkuvasti dataa ja optimoivat mainontaa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Ohjelmallisen mainonnan avulla voidaan myös aloittaa tai lopettaa yksittäinen kampanja helposti ja nopeasti.

  3. Paranna mainonnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta

    Ohjelmallinen mainonta on tarkkaan kohdennettua. Tavoitteena on näyttää oikea mainos oikeille yleisöille oikeaan aikaan. Tästä seuraa se, että mainonnan tehokkuus ja tuloksellisuus eli esimerkiksi huomioarvo, konversioaste ja tuotto ovat yleensä parempia.

  4. Saavuta laajempi mediavalikoima ja skaalaa mainontaa vaivattomasti

    Ohjelmallinen mainonta avaa pääsyn laajaan valikoimaan mainospaikkoja ja digitaalisia kanavia, kuten verkkosivustoja ja mobiilisovelluksia. Kampanjoita voi myös helposti skaalata ja tavoittaa suuremman yleisön yhden järjestelmän kautta ostaen. Ohjelmallinen mainonta soveltuu loistavasti yksittäisten kampanjoiden lisäksi jatkuvaan mainontaan.

  5. Mittaa ja analysoi tuloksia helposti

    Yksi ohjelmallisen mainonnan hyödyistä on, että se mahdollistaa tarkkojen tavoitteiden asettamisen ja tarjoaa mittarit tulosten seurantaan. Kampanjoita voidaan mitata ja analysoida myös syvällisemmin, ja mainostaja voi saada arvokasta tietoa kohdeyleisöstään, kampanjoiden tehokkuudesta ja budjetin käytöstä.

    Mainonnan tavoitteet asetetaan yleensä tiukoilla mittareilla, kuten esimerkiksi CPA, CPC tai CPCV. Algoritmit ja ostojärjestelmät ohjaavat mainokset sinne, missä ne parhaiten täyttävät sille asetetut mittarit ja tavoitteet.

  6. Säästä aikaa ja resursseja

    Ohjelmallinen mainonta automatisoi ostamisen ja optimoinnin prosesseja. Tämä säästää aikaa ja resursseja, koska manuaalisen työn tarve vähenee. Tarkkaan kohdennettu mainonta lisäksi vähentää hukkakontakteja kampanjoista, jolloin se auttaa suuntaamaan budjettia tehokkaasti oikeisiin yleisöihin.

    Ohjelmallisen mainonnan käytännön ostamisen tekevät yleensä siihen erikoistuneet digitoimistot tai mediatoimistot, joilla on vaadittavat ostojärjestelmät ja osaamista. Ulkoistamalla ostamisen ja optimoinnin prosessit, mainostajalta säästyy aikaa entisestään.

Alma tarjoaa laajan valikoiman ohjelmallisia ratkaisuja, jotka voidaan ostaa suoraan tai ohjelmallisesti. Riippumatta siitä, mitä mainosmuotoa käytät, saat käyttöösi laadukkaan, kotimaisen mediaympäristön.

Ohjelmallisen ostamisen järjestelmät

Käytännössä ohjelmallinen ostaminen tapahtuu ostaja- ja julkaisijapuolen järjestelmien avulla. Ostajapuolen järjestelmä on nimeltään DSP (Demand Side Platform) ja julkaisijapuolen järjestelmä SSP (Supply Side Platform).

Näitä kahta järjestelmää hyödyntäen julkaisija eli myyjä ja ostaja tapaavat mainospörssissä ja aloittavat mainosnäytöistä huutokaupan.

Ostotavat

Ohjelmallisessa ostamisessa mainospaikkoja ostetaan automaattisesti ostojärjestelmien (DSP) kautta, ja tarjoukset tehdään huutokauppaperiaatteella reaaliajassa. Mainonta voidaan ostaa eri tavoin:

  • Open Auction: Avoin huutokauppa, jossa mainospaikoista kilpailevat useat ostajat.
  • Private Marketplace (PMP): Rajattu huutokauppa, johon ostajalla on pääsy vain kutsusta. Mahdollistaa näkyvyyden premium-ympäristöissä.

Programmatic Guaranteed: Etukäteen sovittu mainospaikka ja näyttömäärä – varma ja läpinäkyvä ostotapa.

Hinnoittelu

Mainonnan ostaminen ohjelmallisesti tapahtuu sekä avoimessa että suljetussa huutokaupassa hyödyntäen Real Time Biddingiä eli RTB:tä. Ohjelmallisessa mainonnassa julkaisija on asettanut mainosinventaariaan tietyllä pohjahinnalla (Floor Price) myyntiin mainospörssiin, jossa eri ostajat kilpailevat mainosnäytöistä huutokaupassa. Mainosnäytön voittaa lopulta ostaja, joka on huutanut korkeimman hinnan mainosnäytöstä.

Kaikki Alman ohjelmallisen mainonnan mainosnäytöt myydään First price -huutokauppamallilla, jossa voittaja maksaa mainosnäytöstä tarjoamansa hinnan.

Ohjelmallisessa ostamisessa lopullinen hinta on dynaaminen ja määräytyy reaaliaikaisessa huutokaupassa. Ohjelmallista huutokauppaa käydään tuhannen näytön hinnoilla, eli CPM-hinnoilla (Cost Per Mille). Huutokaupassa ostojärjestelmät ja myyntijärjestelmät käyvät kauppaa automaattisesti jokaisesta mainosnäytöstä erikseen.

Mainosmuodot

Ohjelmallisesti voidaan ostaa kaikki Alman keskeiset mainosratkaisut:

  • Display: Perinteiset bannerit, isommat formaatit ja rich media
  • Video: In-stream- ja out-stream-videot eri päätelaitteille
  • Natiivi: Mainonta osana toimituksellista sisältöä
  • Erikoisratkaisut: Interaktiiviset ja animaatiopohjaiset formaatit

Kaikki mainosmuodot skaalautuvat päätelaitteiden mukaan ja ovat ostettavissa sekä avoimesti että hallitusti.

Data ja kohdentaminen

Alman ohjelmallinen mainonta hyödyntää rikasta ja tarkkaa kohderyhmädataa. Kohdennuksen vaihtoehtoja:

  • Demografia: Ikä, sukupuoli, koulutus, tulotaso
  • Kiinnostus: Kulutettu sisältö ja käyttäytyminen (esim. autoilu, sijoittaminen, perhearki)
  • Konteksti: Mainonta osana teemaan liittyvää artikkelisisältöä – toimii ilman evästeitä
  • Sijainti: Maakunta-, kaupunki- tai postinumerotason kohdennus
  • Ostoaie: Kohderyhmät tietyssä ostoprosessin vaiheessa
  • Elämäntilanne: Perheelliset, opiskelijat, muutto, remontti jne.

Lisäksi voit hyödyntää omaa asiakasdataasi Mainostajan omat yleisöt -palvelun kautta: Tutustu palveluun ›

Mittaaminen

Kaikki ohjelmallinen mainonta Alma Median verkostossa on mitattavaa, turvallista ja läpinäkyvää.

Tarjoamme kaikkiin ohjelmallisesti ostettuihin näyttöihin viewability-mittauksen. Lisäksi ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa on mahdollista hyödyntää muun muassa brand lift – ja attribuutiomittauksia.

Brand Safety & Brand Suitability

Brand Safety tarkoittaa kaikkia niitä käytäntöjä ja työkaluja, joilla varmistetaan mediaympäristön turvallisuus brändille. Brand Suitability on yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan määriteltyjä kohdennuksia. Molemmat varmistavat, ettei mainontaa esitetä sille epäsuotuisan sisällön yhteydessä.

Almalla on käytössään oma Brand Safety -teknologia, jonka avulla estetään mainonta tiettyihin avainsanoihin perustuvan järkyttävän uutisoinnin yhteydestä oletuksena kaikille mainostaja-asiakkaille. Artikkelien sisältö analysoidaan koneoppimisen keinoin. Myös videosisällöt voidaan analysoida, mikäli videossa puhutaan suomea.

On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei Brand Safety ole koskaan täysin aukotonta – esimerkiksi etusivuja ei pystytä kategorisoimaan. Lisäksi turvallisen ja sopivan mainosympäristön määrittely on aina subjektiviista. Tällöin avuksi tulee Brand Suitability -kohdennukset yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan. Parhaat tulokset saavutetaan jatkuvan arvioinnin kautta – tukenasi ovat Alman asiantuntijat!

Lue lisää Brand Safetysta

Miten aloitan ohjelmallisen mainonnan?

Ota yhteyttä Alma Median asiantuntijaan – kerromme, mikä ostotapa ja mainosmuoto sopii parhaiten kampanjaasi.

Tarvitsenko oman DSP:n?

Et välttämättä. Voit ostaa media- tai digitoimiston kautta tai käyttää omaa alustaa.

Voinko kohdentaa ilman evästeitä?

Kyllä – Alman datamalli tukee evästeetöntä kohdentamista kontekstin ja käyttäytymisen perusteella.

Miten voin yhdistää omaa dataani?

Käytä Mainostajan omat yleisöt -palvelua – kohdenna nykyisille asiakkaille tai samankaltaisille yleisöille.