Tavoita oikeat yleisöt tehokkaasti
Ohjelmallinen mainonta on älykäs ja dataohjautuva tapa ostaa mainostilaa digitaalisissa ympäristöissä. Mainospaikat ostetaan automaattisesti reaaliajassa, ja kohderyhmä määritellään tarkasti käyttäytymis- ja kontekstidatan perusteella. Alma Median ohjelmallinen ostaminen tarjoaa yhdistelmän skaalautuvuutta, tarkkuutta ja laatua – kaikki yhdessä paketissa.
Alma tarjoaa laadukkaan ympäristön ohjelmalliselle mainonnalle
Alma Media tarjoaa laadukkaan, turvallisen ja läpinäkyvän ympäristön ohjelmalliseen ostamiseen ja mainontaan. Hyödynnämme omaa, vastuullisesti kerättyä dataamme sekä kumppaniverkostoamme varmistaaksemme, että tavoitat yleisösi tehokkaasti. Voit ostaa mainontaa ohjelmallisesti läpi Alman eri sivustojen.
Kehitämme ohjelmallisen mainonnan kanavia ja mahdollisuuksia koko ajan, jotta asiakkaamme pääsevät hyödyntämään teknologian tuomia mahdollisuuksia mahdollisimman monipuolisesti ja tehokkaasti. Teemme tiivistä yhteistyötä mainostajien kanssa, jotta käytännön tekeminen ja kampanjaseuranta olisi asiakkaan näkökulmasta helppoa ja tuottavaa.
Miksi valita Alma ohjelmallisen mainonnan kumppaniksi?
KOTIMAISET, LAADUKKAAT MEDIAYMPÄRISTÖT
Iltalehti, Kauppalehti, Talouselämä, Etuovi, Nettiauto ja monet muut tavoittavat laajasti ja luotettavasti.
BRÄNDITURVALLISET
SISÄLLÖT
joissa voit olla varma mainonnan kontekstista.
LAADUKAS DATA
Käytämme vain omaa, vastuullisesti kerättyä dataa – ilman kolmannen osapuolen evästeitä.
EVÄSTEETÖN
KOHDENTAMINEN
Toimii myös muuttuvassa digitaalisessa ympäristössä.
KOHDENNUS JA SKAALAUTUVUUS
Mahdollisuus tavoittaa massoja tai rajattuja kohderyhmiä – tai molempia.
Alma Spotlight – Roni Harju, Omnicom Media Group: Kuratoidun markkinapaikan avulla pystymme jakamaan tarkempaa tietoa mainosinventaarin toimivuudesta niin mainostajille kuin julkaisijoille
Alma Spotlightin vuoden viimeiseen asiantuntijahaastatteluun saimme vieraaksi Roni Harjun OMG:ltä. Roni toimii Omnicom Media Groupilla […]
Alma Spotlight – Ramona Varkoi, Oras Group: Suomessa on erittäin hyvät edellytykset tehdä ohjelmallista mainontaa monipuolisesti ja tuloksellisesti
Alma Spotlightin syksyn ensimmäisessä asiantuntijahaastattelussa on vieraana Ramona Varkoi, joka toimii Oras Groupilla digimainonnan suunnittelijana […]
Miten ostosprosessi toimii Alman kanssa?
- Tavoitteen määrittely: mikä on kampanjan tavoite – tunnettuus, kiinnostus vai myynti?
- Kohderyhmän suunnittelu: valitaan datasegmentit, sijainnit, laitteet ja kontekstit.
- Mainosmuoto ja media: päätetään formaatti ja kanavat.
- Kampanjan toteutus ja seuranta: kampanja ajetaan ohjelmallisesti. Kampanjaa voidaan optimoida ja tuloksia mitataan reaaliaikaisesti.
Sopiiko ohjelmallinen mainonta sinun yrityksellesi?
- Onko yritykselläsi erilaisia kohderyhmiä ja olemassa olevia asiakkaita ja lisäksi dataa heistä?
- Haluatko testata, seurata ja mitata digitaalisten kampanjoiden toimivuutta? Ja samalla optimoida kampanjoita paremmin toimiviksi?
- Onko tavoitteenasi tehdä kohdennettua mainontaa tehokkaasti ja tuloksellisesti?
- Teetkö myös jatkuvaa mainontaa yksittäisten kampanjoiden lisäksi?
Jos vastasit ”kyllä” yhteen tai useampaan yllä olevaan kysymykseen, ohjelmallinen mainonta voi tuoda lisää tehokkuutta ja tuloksellisuutta digimainontaasi.
Haluatko kasvattaa brändisi vaikuttavuutta ohjelmallisesti?
Ota yhteyttä, niin rakennetaan yhdessä älykäs ja tehokas kampanja, joka tavoittaa oikeat yleisöt – oikeaan aikaan ja oikeassa paikassa.
Ohjelmallisen mainonnan Helpcenter
Tarvitsetko lisätietoa ohjelmallisessa mainonnassa käytettävistä järjestelmistä tai diileistä? Tai tarvitsetko apua ongelmatilanteessa? Olemme koonneet ohjelmallisen mainonnan ostajaa arjessa helpottavia työkaluja ja informaatiota yhteen paikkaan.
OHJELMALLISEN OSTAMISEN ABC
Ohjelmallinen ostaminen voi tuntua monimutkaiselta, mutta sen ei tarvitse olla.
Tässä tiivis katsaus käsitteisiin ja toimintamalleihin:
Ohjelmallinen mainonta on digitaalisen mainonnan ostamista automaatiota hyödyntäen. Ohjelmallinen mainonta erottuu perinteisestä suoraostamisesta siten, että mainonnan ostaminen tapahtuu reaaliajassa ja mainosnäytöt ostetaan yksitellen ja usein huutokaupassa.
Mainostajan näkökulmasta ohjelmallisen mainonnan perusperiaatteisiin kuuluu tehokkuuden hakeminen. Perinteiseen suoraostamiseen verrattuna ohjelmallisessa mainonnassa korostuu erityisesti datan hyödyntämisen keskeinen rooli. Näin ollen ohjelmallinen ostotapa mahdollistaa tarkan kohdentamisen ja personoinnin.
- Kohdenna ja personoi mainontaa paremmin
Ohjelmallisen mainonnan avulla tavoitat yleisösi entistäkin tarkemmin. Ohjelmallinen mainonta hyödyntää dataa ja algoritmeja, joiden avulla mainokset kohdennetaan tarkasti esimerkiksi verkkokävijän käyttäytymiseen, kiinnostuksen kohteisiin tai muihin taustatietoihin perustuen. Tarkempi mainonnan kohdentaminen ja personointi parantavat mainonnan tehokkuutta. - Optimoi mainontaa reaaliaikaisesti
Ohjelmallinen mainonta mahdollistaa sen, että mainonnan tuloksia voi seurata reaaliajassa ja tehdä tarvittavia muutoksia jo kampanjan aikana. Lisäksi mainontaa ohjaavat algoritmit analysoivat jatkuvasti dataa ja optimoivat mainontaa parhaiden tulosten saavuttamiseksi. Ohjelmallisen mainonnan avulla voidaan myös aloittaa tai lopettaa yksittäinen kampanja helposti ja nopeasti. - Paranna mainonnan tehokkuutta ja tuloksellisuutta
Ohjelmallinen mainonta on tarkkaan kohdennettua. Tavoitteena on näyttää oikea mainos oikeille yleisöille oikeaan aikaan. Tästä seuraa se, että mainonnan tehokkuus ja tuloksellisuus eli esimerkiksi huomioarvo, konversioaste ja tuotto ovat yleensä parempia. - Saavuta laajempi mediavalikoima ja skaalaa mainontaa vaivattomasti
Ohjelmallinen mainonta avaa pääsyn laajaan valikoimaan mainospaikkoja ja digitaalisia kanavia, kuten verkkosivustoja ja mobiilisovelluksia. Kampanjoita voi myös helposti skaalata ja tavoittaa suuremman yleisön yhden järjestelmän kautta ostaen. Ohjelmallinen mainonta soveltuu loistavasti yksittäisten kampanjoiden lisäksi jatkuvaan mainontaan. - Mittaa ja analysoi tuloksia helposti
Yksi ohjelmallisen mainonnan hyödyistä on, että se mahdollistaa tarkkojen tavoitteiden asettamisen ja tarjoaa mittarit tulosten seurantaan. Kampanjoita voidaan mitata ja analysoida myös syvällisemmin, ja mainostaja voi saada arvokasta tietoa kohdeyleisöstään, kampanjoiden tehokkuudesta ja budjetin käytöstä.
Mainonnan tavoitteet asetetaan yleensä tiukoilla mittareilla, kuten esimerkiksi CPA, CPC tai CPCV. Algoritmit ja ostojärjestelmät ohjaavat mainokset sinne, missä ne parhaiten täyttävät sille asetetut mittarit ja tavoitteet. - Säästä aikaa ja resursseja
Ohjelmallinen mainonta automatisoi ostamisen ja optimoinnin prosesseja. Tämä säästää aikaa ja resursseja, koska manuaalisen työn tarve vähenee. Tarkkaan kohdennettu mainonta lisäksi vähentää hukkakontakteja kampanjoista, jolloin se auttaa suuntaamaan budjettia tehokkaasti oikeisiin yleisöihin.
Ohjelmallisen mainonnan käytännön ostamisen tekevät yleensä siihen erikoistuneet digitoimistot tai mediatoimistot, joilla on vaadittavat ostojärjestelmät ja osaamista. Ulkoistamalla ostamisen ja optimoinnin prosessit, mainostajalta säästyy aikaa entisestään.
Alma tarjoaa laajan valikoiman ohjelmallisia ratkaisuja, jotka voidaan ostaa suoraan tai ohjelmallisesti. Riippumatta siitä, mitä mainosmuotoa käytät, saat käyttöösi laadukkaan, kotimaisen mediaympäristön.
Ohjelmallisen ostamisen järjestelmät
Käytännössä ohjelmallinen ostaminen tapahtuu ostaja- ja julkaisijapuolen järjestelmien avulla. Ostajapuolen järjestelmä on nimeltään DSP (Demand Side Platform) ja julkaisijapuolen järjestelmä SSP (Supply Side Platform).
Näitä kahta järjestelmää hyödyntäen julkaisija eli myyjä ja ostaja tapaavat mainospörssissä ja aloittavat mainosnäytöistä huutokaupan.
Ostotavat
Ohjelmallisessa ostamisessa mainospaikkoja ostetaan automaattisesti ostojärjestelmien (DSP) kautta, ja tarjoukset tehdään huutokauppaperiaatteella reaaliajassa. Mainonta voidaan ostaa eri tavoin:
- Open Auction: Avoin huutokauppa, jossa mainospaikoista kilpailevat useat ostajat.
- Private Marketplace (PMP): Rajattu huutokauppa, johon ostajalla on pääsy vain kutsusta. Mahdollistaa näkyvyyden premium-ympäristöissä.
Programmatic Guaranteed: Etukäteen sovittu mainospaikka ja näyttömäärä – varma ja läpinäkyvä ostotapa.
Hinnoittelu
Mainonnan ostaminen ohjelmallisesti tapahtuu sekä avoimessa että suljetussa huutokaupassa hyödyntäen Real Time Biddingiä eli RTB:tä. Ohjelmallisessa mainonnassa julkaisija on asettanut mainosinventaariaan tietyllä pohjahinnalla (Floor Price) myyntiin mainospörssiin, jossa eri ostajat kilpailevat mainosnäytöistä huutokaupassa. Mainosnäytön voittaa lopulta ostaja, joka on huutanut korkeimman hinnan mainosnäytöstä.
Kaikki Alman ohjelmallisen mainonnan mainosnäytöt myydään First price -huutokauppamallilla, jossa voittaja maksaa mainosnäytöstä tarjoamansa hinnan.
Ohjelmallisessa ostamisessa lopullinen hinta on dynaaminen ja määräytyy reaaliaikaisessa huutokaupassa. Ohjelmallista huutokauppaa käydään tuhannen näytön hinnoilla, eli CPM-hinnoilla (Cost Per Mille). Huutokaupassa ostojärjestelmät ja myyntijärjestelmät käyvät kauppaa automaattisesti jokaisesta mainosnäytöstä erikseen.
Mainosmuodot
Ohjelmallisesti voidaan ostaa kaikki Alman keskeiset mainosratkaisut:
- Display: Perinteiset bannerit, isommat formaatit ja rich media
- Video: In-stream- ja out-stream-videot eri päätelaitteille
- Natiivi: Mainonta osana toimituksellista sisältöä
- Erikoisratkaisut: Interaktiiviset ja animaatiopohjaiset formaatit
Kaikki mainosmuodot skaalautuvat päätelaitteiden mukaan ja ovat ostettavissa sekä avoimesti että hallitusti.
Data ja kohdentaminen
Alman ohjelmallinen mainonta hyödyntää rikasta ja tarkkaa kohderyhmädataa. Kohdennuksen vaihtoehtoja:
- Demografia: Ikä, sukupuoli, koulutus, tulotaso
- Kiinnostus: Kulutettu sisältö ja käyttäytyminen (esim. autoilu, sijoittaminen, perhearki)
- Konteksti: Mainonta osana teemaan liittyvää artikkelisisältöä – toimii ilman evästeitä
- Sijainti: Maakunta-, kaupunki- tai postinumerotason kohdennus
- Ostoaie: Kohderyhmät tietyssä ostoprosessin vaiheessa
- Elämäntilanne: Perheelliset, opiskelijat, muutto, remontti jne.
Lisäksi voit hyödyntää omaa asiakasdataasi Mainostajan omat yleisöt -palvelun kautta: Tutustu palveluun ›
Mittaaminen
Kaikki ohjelmallinen mainonta Alma Median verkostossa on mitattavaa, turvallista ja läpinäkyvää.
Tarjoamme kaikkiin ohjelmallisesti ostettuihin näyttöihin viewability-mittauksen. Lisäksi ohjelmallisesti ostetuissa kampanjoissa on mahdollista hyödyntää muun muassa brand lift – ja attribuutiomittauksia.
Transparency & Consent Framework 2.0
Ohjelmallisen ostoissa (RTB ja Programmatic Guaranteed) käytettävien teknologiakumppaneiden tulee olla rekisteröitynyt IAB TCF 2.0 -vendor-listalle, sekä olla hyväksyttyjä Alma Median TCF 2.0 vendorien listalla. Yleisimpiä teknologiakumppaneita voivat olla esimerkiksi aineisto- ja ad verification -työkalut.
Brand Safety & Brand Suitability
Brand Safety tarkoittaa kaikkia niitä käytäntöjä ja työkaluja, joilla varmistetaan mediaympäristön turvallisuus brändille. Brand Suitability on yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan määriteltyjä kohdennuksia. Molemmat varmistavat, ettei mainontaa esitetä sille epäsuotuisan sisällön yhteydessä.
Almalla on käytössään oma Brand Safety -teknologia, jonka avulla estetään mainonta tiettyihin avainsanoihin perustuvan järkyttävän uutisoinnin yhteydestä oletuksena kaikille mainostaja-asiakkaille. Artikkelien sisältö analysoidaan koneoppimisen keinoin. Myös videosisällöt voidaan analysoida, mikäli videossa puhutaan suomea.
On kuitenkin tärkeä muistaa, ettei Brand Safety ole koskaan täysin aukotonta – esimerkiksi etusivuja ei pystytä kategorisoimaan. Lisäksi turvallisen ja sopivan mainosympäristön määrittely on aina subjektiviista. Tällöin avuksi tulee Brand Suitability -kohdennukset yksittäisen mainostajan tai ostajan tarpeiden mukaan. Parhaat tulokset saavutetaan jatkuvan arvioinnin kautta – tukenasi ovat Alman asiantuntijat!
Miten aloitan ohjelmallisen mainonnan?
Ota yhteyttä Alma Median asiantuntijaan – kerromme, mikä ostotapa ja mainosmuoto sopii parhaiten kampanjaasi.
Tarvitsenko oman DSP:n?
Et välttämättä. Voit ostaa media- tai digitoimiston kautta tai käyttää omaa alustaa.
Voinko kohdentaa ilman evästeitä?
Kyllä – Alman datamalli tukee evästeetöntä kohdentamista kontekstin ja käyttäytymisen perusteella.
Miten voin yhdistää omaa dataani?
Käytä Mainostajan omat yleisöt -palvelua – kohdenna nykyisille asiakkaille tai samankaltaisille yleisöille.