Ajankohtaista autokaupasta: Hybridiautojen suosio jatkoi kasvuaan

Miltä näyttivät vuoden 2023 viimeisen vuosineljänneksen myyntiluvut Suomen suurimmassa autojen kauppapaikassa Nettiautossa? Ja millaisia trendejä niissä näkyy, kun lukuja verrataan edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan?

Autokauppaa tarkastellaan tässä artikkelissa Nettiauto-palvelun lukujen valossa. Nettiautossa autokauppaa tekevät autoliikkeet ja yksityiset henkilöt myyden niin uusia kuin käytettyjä autoja.

Nettiauto on Suomen suurin autojen kauppapaikka verkossa ja sen kautta jopa noin 600 000 autoa vaihtaa omistajaa joka vuosi. Viikoittain palvelu tavoittaa noin 725 000 kävijää (Lähde: FIAM).

Autokaupassa positiivista virettä edelliseen vuoteen verrattuna

Myytyjen ja myytäväksi asetettujen autojen kappalemäärissä on nähtävissä pientä nousua. Esimerkiksi myytyjen autojen määrä nousi 5 % edellisestä vuodesta ja oli yhteensä noin 152 000 autoa. Keskimääräinen auton myyntiaika oli 25 päivää.

Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
Myytäväksi asetetut autot + 2,7 % ↑
Myydyt autot+ 5,0 % ↑

Tutut merkit kärjessä

Tarkastellessa myydyimpiä merkkejä, pysyvät samat merkit kolmen kärjessä kuin edellisenä vuonna vastaavaan aikaan. Osuudet on laskettu myydyistä kappalemääristä.

Suosituimmat merkit autoliikkeiden myymissä autoissa  

Osuus myydyistä autoista
Volkswagen10,9 %
Toyota10,9 %
Mercedes-Benz10,2 %

Suosituimmat merkit yksityishenkilöiden myymissä autoissa

    Osuus myydyistä autoista
    Volkswagen11,3 %
    Mercedes-Benz9,4 %
    BMW8,3 %

    Hybridien ja sähköautojen myynnin kasvu jatkuu

    Suosituimmat käyttövoimat tarkastellulla ajanjaksolla ovat perinteiset bensiini ja diesel. Kuitenkin hybridi- ja sähköautojen myynti on kasvanut voimakkaasti. Myytyjen hybridiautojen kappalemäärä on kasvanut lähes 50 % ja sähköautojen jopa yli 60 %, kun määriä verrataan vuoden 2022 vastaavaan ajankohtaan. Perinteisempien käyttövoimien suosio on samaan aikaan hieman laskenut.

    Q4/2023 myydyimmät käyttövoimat

    Muutos verrattuna edelliseen vuoteen
    1. Bensiini– 0,3 % ↓
    2. Diesel– 3,9 % ↓
    3. Hybridi+ 47,4 % ↑
    4. Sähkö+ 61,1 % ↑

      Mainostajan tukipaketti

      • Käsittelemme tietojasi vastuullisesti. Tietosuojaseloste.

      Lue seuraavaksi:

      Käytetty auto kiinnostaa, kuluttajien hintatietoisuus korkealla 

      Suomalaiset ovat jälleen aktiivisesti autokaupoilla, ja suurin kiinnostus kohdistuu käytettyihin autoihin. Hintatietoisuus ja talouden epävarmuus […]

      Tulevaisuuden organisaatiot rakentuvat ihmisen ajattelun ja tekoälyn ekosysteemille 

      Alma Median ja IAB:n tekoälyaiheisessa seminaarissa teknologiayrittäjä Maria Ritola haastoi ajattelemaan tekoälyä uudella tavalla: menestys […]

      Koulutusvalinnat tehdään digissä – oletko mukana vaikuttamassa? 

      Nuorten ja aikuisten koulutusvalinnat tapahtuvat yhä vahvemmin verkossa. Päätöspolku on digitaalinen, ja oikea-aikainen näkyvyys ratkaisee. […]

      State of Programmatic: Globaalit trendit ja kasvun ajurit ohjelmallisessa mainonnassa

      Ohjelmallinen mainonta jatkaa vahvaa kasvuaan maailmalla, vaikka avoimen internetin kehitys on hidastunut. Uudet kanavat, laadun […]

      B2B-markkinointi nyt – tekoäly, monimutkaistuvat ostoprosessit ja markkinoinnin uusi rooli 

      B2B-markkinointi on monella tapaa murroksessa. Ostoprosessit ovat monimutkaistuneet, päätöksentekijöiden määrä kasvanut ja digitaaliset kanavat ovat […]

      Poliittisen mainonnan pelisääntöihin päivitys – Mitä mainostajan on hyvä tietää?

      EU:n uusi poliittisen mainonnan avoimuusasetus astuu voimaan lokakuussa. Poliittinen mainonta ei jatkossakaan ole kiellettyä, mutta sen […]

      Näin mittaat lyhytvideomainonnan onnistumista – kolme kriittistä mittaria

      Videomainonta kasvaa vauhdilla, mutta miten voimme varmistua, että investointi tuottaa tulosta? Alma Median Miika Luoma […]

      May I have your attention, please!

      Huomion saaminen on oleellinen asia missä tahansa kontekstissa, kun halutaan saada jokin viesti läpi. Huomion […]

      Brand Talk 2025: Tässä ovat Suomen arvostetuimmat brändit

      Brand Talk  2025 järjestettiin 28.8. Alma-talolla, jossa yli sata brändeistä kiinnostunutta ammattilaista kerääntyi kuulemaan kiinnostavia […]

      B2B Pulssi kertoo: Näin suomalaisissa yrityksissä ajatellaan tekoälystä  

      Suomalaisyritysten IT- ja digivastuulliset päättäjät näkevät tekoälyssä valtavan liiketoimintapotentiaalin, mutta sen hyödyntäminen on monilla vasta […]

      Talous koskettaa kaikkia – Siksi vastuullisen median on kerrottava siitä ymmärrettävästi

      Kun maailma muuttuu nopeasti ja taloudellinen epävarmuus kasvaa, luotettavan taloustiedon merkitys korostuu. Kauppalehden päätoimittaja Riina […]

      Kotimainen media näyttää suuntaa vastuullisuudessa ja tarjoaa yrityksille alustan viestiä omista arvoistaan

      Alma Media rakentaa vastuullisuutta aktiivisesti osana liiketoimintaansa. Alma News Median johtaja Juha-Petri Loimovuoren mukaan vastuullisuus […]